Skip to main content

Individual guidance (5 cr)

Code: YP00DU18-3009

General information


Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 28.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Sari Miettinen

Teacher in charge

Sari Miettinen

Groups

  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are familiar with various theories on individual guidance.

You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.

You know how to use theories in practical guidance with a young person.

You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.

Content

What are the main theories on individual guidance?

What methods can you use in individual guidance based on the theories?

How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?

Opiskelumateriaali

Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Onnsimaa, J. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Luentoa, Itsenäisesti ja ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä tunnilla, oppimistehtävien tekemistä, tentti, ohjausharjoitteen suunnittelu, toteutus, videointi ja arviointi. Mahdollinen opintokäynti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osittain työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan erilaisa työelämäkontakteja, mm. Juvenia ohjaukseen keskittyviä hankkeita.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

Työviikkopohjainen väylä:
noin 50 tuntia lähiopetusta, n. 85 tuntia itsenäistä- ja ryhmätyöskentelyä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu opettajan suorittamaan arviointiin tentistä ja ohjausharjoitteesta sekä itse- ja ryhmäpalautteeseen. Sitoutuminen opintojakson tavoitteisiin vaikuttaa arviointiin.