Skip to main content

Adventure education (5 cr)

Code: YP00DU19-3008

General information


Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 28.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Tommi Pantzar

Teacher in charge

Tommi Pantzar

Groups

  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You know how to justify the methods and the role of the instructors in adventure education from the perspective of experiential learning theory.

You can recognize the professional possibilities of adventure education in the field of civic activities and youth work.

You know the laws and regulations that govern the safety of adventure education and you use them in planning and carrying out your own adventure.

Content

What philosophical and educational theoretical foundations is adventure education based on?

What educational and experiential opportunities do adventures offer and what is required from the instructors?

What are the methods that can be used in adventure education?

How can the risks involved in adventure activities be managed?

Opiskelumateriaali

Learnissa olevat luentotallenteet 7kpl ja tehtävät.

Learnissa olevat artikkelit.
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Kauppila, M-S. ja Ruotsalainen, J. 2007. Avartti nonformaalisen oppisen ympäristönä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Nieminen, J. 2007. Vastavoiman hahmo - nuorisotyön yleiset tehtävät, oppimisympäristöt ja eetos. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).

Opettajan opintojaksolla jakamat linkit, materiaalit ja tutkimukset.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Teoriaopetus toteutetaan tallennettuina verkkoluentoina ja etätehtävinä sekä yhteistoiminnallisena oppimisena alan artikkeleita ja julkaisuija opiskellen. Verkkoluennot ovat kotitehtävieä ja niissä edetään kurssin muun ohjelman mukaisesti. Iso osa lähitunneista käytetään käytännön harjoituksiin pääasiallisesti ulkotiloissa. Opiskelija valitsee lisäksi yhden toiminnallisen seikkailun, johon osallistuu. Näitä ovat esim. talviretki ja yöpyminen maastossa, köysitoiminta ja kiipeily, geokätköily. Toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen opintojakson alussa Learn alustalla. Toiminnallisen osuuden jälkeen kokemus käsitellään ja pohditaan sovellusmahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on suoritettavissa kokonaan verkko-opintoina / itsenäisesti, mikäli haluat nopeuttaa opintojasi tai toteuksia on päällekkäin lukujärjestyksessä. Suoritusohjeet opintojakson learn alustalla.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on suoritettavissa kokonaan verkko-opintoina / itsenäisesti ja omaan työhön niveltäen. Suoritusohjeet opintojakson learn alustalla. Tämä osuus on mahdollista opiskella myös Juvenia Akatemian työelämäprojekteissa, mikäli hakeudut siihen opiskelumuotoon.

TKI ja työelämäyhteistyö

Tämä osuus on mahdollista opiskella myös Juvenia Akatemian työelämäprojekteissa, mikäli hakeudut siihen opiskelumuotoon.

Opiskelijan työmäärä

Teoriaopetus 2op joka jakaantuu lähiopetukseen ja kotitehtävinä toteutettuihin luentoihin ja verkkotehtäviin. 54h.
Käytännön harjoitukset tunneilla sekä seikkailut ja niiden valmstelut 2op n. 8-16 opiskelijan pienryhmissä. 54h,
Seikkailun käsittely ja raportointi 1op. 27h

Toteutuksen osien kuvaus

Osa 1: teorian haltuunotto ja käytännön sovellukset
Osa 2: oma seikkailukasvatuksellinen kokemus
Osa 3: kokemuksen käsittely ja soveltaminen yhteisöpedagogin työkentälle.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- kykyä itsenäiseen työotteeseen, halua nopeuttaa opintoja
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- työpaikkaa, jossa soveltaa tehtäviä. Kykyä itsenäiseen työotteeseen.
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista