Youth mental health promotion and preventive drug and intoxicant work (5 cr)
Code: YP00DU29-3003
General information
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 28.04.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sari Miettinen
Teacher in charge
Sari Miettinen
Groups
-
YPMI20SPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
-
YPMI21KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health.
You are able to describe and search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use.
You know how to act as a youth worker in the service network relating to children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.
As a community educator, you can meet children and young people from the point of view of preventing substance abuse and mental health problems.
Content
What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on?
What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental health and the relating methods of aid?
What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be influenced?
With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?
Opiskelumateriaali
Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetus koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opinjaksolla toteutetaan mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä nuorten mielenterveyden edistämiseksi.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (päihde- ja mielenterveystyö) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lähitoteutusvaihtoehdossa toteutetaan mahdollisesti yhteistyötä työelämän kanssa. Työelämävierailijoita.
Tentit ja muut määräajat
Oppimistehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
n 50 h lähiopetusta ja 85 tuntia itsenäistä- ja/tai ryhmätyöskentelyä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen väylä: arvioinnissa huomioidaan kirjalliset tehtävät sekä aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn sekä mahdolliseen työelämäyhteistyön edistämiseen.
Työhön integroitu väylä: arviointi tapahtuu opettaja, työelämä, opiskelija(t) kolmikantana
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäiset tehtävät opettajan arvioimana + itsearviointi