Skip to main content

Individual guidance (5 cr)

Code: YP00DU18-3010

General information


Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

30.08.2023 - 13.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Mirka Lähdeniemi

Teacher in charge

Mirka Lähdeniemi

Groups

  • YPKV22KM
    Civic activities and youth work, part-time studies
  • 30.08.2023 09:00 - 17:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3010
  • 01.11.2023 09:00 - 17:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3010

Objective

You are familiar with various theories on individual guidance.

You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.

You know how to use theories in practical guidance with a young person.

You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.

Content

What are the main theories on individual guidance?

What methods can you use in individual guidance based on the theories?

How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?

Opiskelumateriaali

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja. Itsenäinen tehtävä on saatavilla 30.8. 2023.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan ensimmäisellä lähijaksolla.

Opiskelijan työmäärä

N. 130 tuntia opiskelijan työtä (5 op), josta 16 tuntia lähiopetusta.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta. Tarkemmat tehtäväkohtaiset kriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Itse- ja ryhmäarviointi.