Skip to main content

Game education in youth work (5 cr)

Code: YP00DU34-3003

General information


Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Laura Hokkanen

Teacher in charge

Laura Hokkanen

Groups

  • YPKV21KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.

Content

What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?

Opiskelumateriaali

Opintojakson tehtävissä hyödynnetään seuraavia teoksia:
Mikko Meriläinen 2020. Kohti pelisivistystä. Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/309143/Merilainen_vaitoskirja.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Heinänen, O., Korhonen, H., Lehtinen, S., Unkuri, K & Mustonen, T. (toim.). (2019). Peli kesken. Kokemustarinoita ongelmallisesta digipelaamisesta. Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinkihttps://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/11/DPR_170x240_Pelaajatarinat_4.11.19-1.pdf

Kuuluvainen, S. & Mustonen, T. (2019). Digitaalinen viihdepelaaminen ja digipeliriippuvuus. Katsaus pelaamisen eri ulottuvuuksiin (2. painos). Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinki. https://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/04/Digi_170x240_TjaS_25.3.19_M-1.pdf

Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina & Stenros, Jaakko (toim.) 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakohuonepelit, digitaalinen pelaaminen, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan. Verkkokurssin voi aloittaa jo ennen opintojakson aloituspäivämäärää.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluvia tehtäviä on tarkoitus jalkauttaa omaan työhön.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson tehtävät tulee palauttaa 31.5.2023 mennessä.

Toisessa lähipäivässä toteutetaan pubi-visa, johon tulee valmistautua annetun lähdekirjallisuuden avulla.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27h työmäärää.

Further information

Opiskelijalla ei tarvitse olla mitään etukäteisosaamista pelaamisen osa-alueista voidakseen osallistua opintojaksolle.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä