Assessment of functional ability (5 cr)
Code: FT00DU81-3006
General information
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
04.09.2023 - 05.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
Groups
-
FTSA23KPPhysiotherapy, full-time studies
Objective
You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.
Content
What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?
Opiskelumateriaali
Tarvitset opintojaksolla teoksen:
Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Muita materiaaleja:
- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.
- Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali.
- Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävistä seminaaritöistä (2 op).
Seminaarityöt esitetään lähityöskentelyssä kampuksella. Tarkemmat ohjeet opintojakson Learn-alustalla.
Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin opintojakson toteutuksen alkaessa ensimmäisen viikon aikana.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson tehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.
Tentit ja muut määräajat
Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä ja testejä sekä lopputentin.
- Opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta sekä yhteiset seminaarit (kampuksella) ja vertaisarvioinnin.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä. 5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op (81 h) toteutetaan itsenäisenä opiskeluna verkossa. Seminaaritehtävien parissa työskentelyä on 2 op (54 h).
Toteutuksen osien kuvaus
Verkko-osuus tehdään 100 % itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä, oppimistehtäviä/testejä sekä lopputentin. Tehtävät saattavat sisältää myös keskustelua toisten ryhmäläisten kanssa.
Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen ja yhteiset seminaaripäivät (4 x 4h / kampuksella) sekä toisen ryhmän tehtävän vertaisarvioinnin.
Further information
Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät/testit ja tentti arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.
Qualifications
Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.