Skip to main content

Assessment of functional ability (5 cr)

Code: FT00DU81-3007

General information


Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 19.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

(Department of Sports and Rehabilitation)

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

1 - 30

Degree programmes

  • Degree Programme in Physiotherapy

Teachers

  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli

Groups

  • FTSA22SM
    Physiotherapy, part-time studies

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Tarvitset opintojaksolla teoksen:

- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.

Muita teoksia:

- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.

Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä (2 op).
Seminaarityöt esitetään lähityöskentelyssä kampuksella.
Tarkemmat ohjeet opintojakson Learn-alustalla.

Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson tehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.

Tentit ja muut määräajat

Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.

- Lisäksi opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta sekä yhteiset seminaarit ja vertaisena toimimisen.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä. 5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op toteutetaan itsenäisenä opiskeluna verkossa. Opetusta / ohjausta on 2 op (20 h).

Toteutuksen osien kuvaus

Verkko-osuus tehdään 100 % itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä, oppimistehtäviä sekä osiotenttejä.

Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen (2 x 2h) ja yhteiset seminaaripäivät (4 x 4h) sekä toisen ryhmän tehtävän vertaisarvioinnin.

Further information

Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osatentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.

Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.