Skip to main content

GIS analysis (5 cr)

Code: ME00DS94-3001

General information


Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

01.01.2023 - 31.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Forestry and Environmental Technology

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

15 - 31

Degree programmes

  • Degree Programme in Forestry

Teachers

  • Pertti Kilpeläinen

Groups

  • MEMI20SPA
    Forestry, full-time studies
  • MEMI20SPB
    Forestry, full-time studies

Objective

You know the basics of different data models used in GIS. You know the GIS data sources and solutions used in forestry. You are able to make different GIS analyses and visual representations.

Content

What is GIS?
What are the vector and raster data models used in GIS?
From where do you get or how do you produce GIS data?
What kind of visual representations and analysis can you make with GIS?
For what kind of solutions is GIS used in forestry?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Vilkka, H., 2015 tai uudempi. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
• Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 tai muu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYPro.
• Kananen, J.: lukuisia tutkimustyön ja kehittämistyön kirjoja ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tekemiseen

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena XX kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä/simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa/suullisissa harjoituksissa/työelämävierailuilla on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu xxx luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään projektitehtävä/harjoitustyö/simulaatioharjoitus/osaamisen näyttö.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja ....
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa
• Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: xxxx 3op ja xxxx 2 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu/ja / simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä. (Kuvaa tarkemmin)
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla tehdään tentti/Opintojakson päätteeksi tentti Exam-tenttiakvaariossa kampuksella/Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.

Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään ryhmissä projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. xx t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. xx t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa myös eri osioiden suoritustapa erityisesti, jos suoritustavat ovat erilaiset.

Further information

Mainitse asioita, jotka eivät tule esille muissa kohdissa esille ja ovat opiskelijoille hyödyllisiä.

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää X:n ja Y:n tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.”

Ilmoita opintojakson arviointiasteikko: 1–5 tai hyväksytty/hylätty