Skip to main content

Service system and multiprofessional cooperation (5 cr)

Code: YP00DU25-3011

General information


Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Maija-Sisko Kauppila
  • Sirpa Räikkönen

Teacher in charge

Maija-Sisko Kauppila

Groups

  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • 05.09.2024 08:00 - 11:00, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 11.09.2024 12:00 - 15:00, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 16.09.2024 13:00 - 16:00, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 26.09.2024 08:15 - 11:15, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 03.10.2024 08:15 - 11:00, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 10.10.2024 08:15 - 11:15, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 17.10.2024 08:15 - 11:15, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 31.10.2024 08:01 - 11:15, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 07.11.2024 08:00 - 16:00, Yhteisöpedagogi yhteiskunnallisena vaikuttajana YP00DU24-3008, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 12.11.2024 09:00 - 12:00, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 18.11.2024 13:00 - 16:00, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 25.11.2024 13:45 - 16:45, Kuntatrivia: Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 03.12.2024 08:00 - 11:00, Kuntatrivia: Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 10.12.2024 12:00 - 15:00, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011
  • 18.12.2024 12:00 - 15:00, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3011

Objective

You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.

Content

What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?

Opiskelumateriaali

Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Berg, P. & Myllyniemi, S. (toim.) 2021. Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020. Valtion nuorisoneuvoston julkaisuja, nro 67.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Hallitusohjema 2023
Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina mikäli haluat nopeuttaa opintojasi. Opettaja voi perustelluista syistä harkintansa mukaan antaa opiskelijalle itsenäisen suoritusvaihtoehdon.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailijoita eri palvelujärjestelmistä (esim. Hyvinvointialue)
Mahdollinen opintomatka.
Jos opiskelet osana Juvenia Akatemia toimintaa voit liittää opintojakson osaksi tätä kokonaisuutta. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan (vähintään 15 op) Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jussi Ronkainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta n. 52 oppituntia ja opintomatka, itsenäisen työn osuus n. 73 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- kuntatrivian hyväksytty suorittaminen
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- kuntatentti
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä

Evaluation scale

1-5

Qualifications

Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.