Skip to main content

Professional Swedish for nursing (3 cr)

Code: HT00EK70-3022

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

17.02.2025 - 27.04.2025

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

1.5 op

Mode of delivery

50 % Contact teaching, 50 % Distance learning

Unit

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish
  • Svenska

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Degree Programme in Nursing

Teachers

  • Riikka Kettunen

Groups

  • SHMI24KM
    Nursing, part-time studies
  • 18.02.2025 10:00 - 11:30, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022
  • 04.03.2025 12:45 - 14:15, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022
  • 11.03.2025 14:30 - 16:00, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022
  • 19.03.2025 09:30 - 11:00, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022
  • 25.03.2025 14:30 - 16:00, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022
  • 02.04.2025 09:30 - 11:00, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022
  • 07.04.2025 08:30 - 10:00, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022
  • 14.04.2025 15:30 - 17:00, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022
  • 16.04.2025 09:30 - 11:00, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022
  • 24.04.2025 08:30 - 10:00, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022
  • 25.04.2025 08:30 - 10:00, Hoitotyön ruotsi HT00EK70-3022

Objective

You are able to communicate in Swedish orally and in writing in various communication situations in your professional field. You are able to actively use the basic professional vocabulary of your field.
The aimed level of competence is B1 as defined in the Common European Framework of Reference and the national skills level descriptions according to decree 18.12.2014/1129.

Content

What professional vocabulary is essentially necessary related to education, working environment and work tasks?
How to interact in spoken and written field-specific communication situations in Swedish?

Opiskelumateriaali

Opettajan kokoama materiaali Learnissa.

Yksilölliset oppimisväylät

Tämä on sairaanhoitajiksi opiskeleville tarkoitettu Hoitotyön ruotsin opintojakso, joka sisältää opetuskertoja Mikkelin kampuksella tai Teamsissa ryhmän lukujärjestyksen mukaisesti sekä itsenäisiä oppimistehtäviä.

Opettajan ohjausta on saatavilla lähi-/verkko-opetuksen yhteydessä.

Itsenäinen opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa viimeistään opintojakson alkamispäivänä. Materiaali on jaettu eri teemoihin (Jag som studerande, Mot arbetslivet ja Sjukskötarens jobb), joiden sisältöjä harjoitellaan opintojakson aikana kirjallisin ja suullisin tehtävin. Jokainen teema on aikataulutettu omaksi kokonaisuudekseen ja osion tehtävät tulee suorittaa/palauttaa annettuun määräaikaan mennessä.

Lähi-/Verkko-opetuksessa panostetaan suullisten viestintätilanteiden harjoitteluun.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla harjoitellaan alakohtaista sanastoa ja viestintätilanteita työelämän tarpeisiin.

Tentit ja muut määräajat

Opiskelijalla on oikeus osallistua opintojakson tenttiin sitten, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Kirjallinen tentti tehdään joko Mikkelin kampuksella tai Exam-tenttiakvaariossa ryhmän lukujärjestyksen mukaisesti. Suullinen koe tehdään joko kampuksella tai Teams-videopuheluna.

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkupuolella, ensimmäinen uusintatenttikerta ajoittuu toukokuulle ja toinen kesäkuulle. Uusintatentti tehdään Exam-tenttiakvaariossa. Exam-tentin voi suorittaa Xamkin kampuksilla tai missä tahansa muussa korkeakoulussa, joka löytyy Exam-tenttivierailulistalta (https://e-exam.fi/exam-tenttivierailu/).

Opiskelijan velvollisuus on huolehtia että uusintatentit tulevat hoidetuksi ajallaan, mikäli niihin on tarvetta. Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuudessaan sen toteutusaikana ja mahdolliset uusintatentit on suoritettava niille tarjotuilla uusintatenttikerroilla.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus 3 op vastaa noin 80 tuntia opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Materiaali on jaettu eri teemoihin (Jag som studerande, Mot arbetslivet ja Sjukskötarens jobb), joiden sisältöjä harjoitellaan opintojakson aikana kirjallisin ja suullisin tehtävin. Jokainen teema on aikataulutettu omaksi kokonaisuudekseen ja osion tehtävät tulee suorittaa/palauttaa annettuun määräaikaan mennessä.

Opintojakson suoritukset:

- aktiivinen osallistuminen lähi-/verkko-opetukseen lukujärjestykseen merkittyjen tuntien mukaisesti
- itsenäinen verkko-opiskelu Learn-alustalla
- suullinen koe ja kirjallinen tentti v. 16-17

Further information

Tämä on sairaanhoitajiksi opiskeleleville tarkoitettu hoitotyön ruotsin verkko-opintojakso, joka sisältää lukujärjestykseen merkittyä lähi-/verkko-opetusta ja annetun aikataulun mukaisesti suoritettavia itsenäisiä oppimistehtäviä.

Opintojakson arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön, suulliseen kokeeseen ja kirjalliseen tenttiin. Tutkintotodistukseen tulee erillinen merkintä ruotsin kirjallisesta ja suullisesta taidosta. Sekä kirjallisesta että suullisesta kielitaidosta annetaan arvosana 1 - 3 tyydyttävästä taidosta tai 4 - 5 hyvästä taidosta. Arviointi perustuu valtakunnallisiin suosituksiin.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien sekä kirjallisen että suullisen tentin hyväksyttyä suorittamista.

Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty, suullinen koe arvosanalla tyydyttävä/hyvä ja kirjallinen tentti arvosanalla 1–5.

Tutkintotodistukseen tulee erillinen merkintä ruotsin kirjallisesta ja suullisesta taidosta. Sekä kirjallisesta että suullisesta kielitaidosta annetaan arvosana 1-3 tyydyttävästä taidosta tai 4-5 hyvästä taidosta. Arviointi perustuu valtakunnallisiin suosituksiin.

Qualifications

If you have been instructed to participate in the Intensive course of Swedish, you must complete it or independently acquire the equivalent knowledge and skills before you can participate in this course.

Further information

In accordance with the statutory requirement (424/2003, ch.2, section 6) of language skills required of state personnel with an academic degree, the skills in second official language will be recorded in the degree certificate separately for both spoken and written skills.
Grades 1-3 are recorded as satisfactory skills and grades 4-5 as good skills in the degree certificate.