Clinical training 2 (15 cr)
Code: HT00EK76-3015
General information
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Niina Luukkonen
- Jaana Dillström
Teacher in charge
Jaana Dillström
Groups
-
SHSA23KVMNursing, online/part-time studies
Objective
Osaat toimia vuorovaikutuksessa potilaan/asiakkaan kanssa ja luoda hyvän hoitosuhteen.
Osaat toimia hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Sovellat aseptiikan ja infektioiden torjunnan periaatteita hoitotyössä.
Osaat tarkkailla ja arvioida systemaattisesti potilaan hoidontarvetta.
Osaat vastata hoidon tarpeeseen käyttämällä hoitotyön toimintoja ja kirjata ne rakenteisen mallin mukaisesti.
Osaat raportoida ja konsultoida ISBAR-protokollan mukaisesti.
Osaat kliinisen hoitotyön keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset.
Osaat etsiä ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri potilasryhmien hoitotyössä.
Ymmärrät kyseisten potilasryhmien hoitopolut ja hoidon erityispiirteet.
Osaat arvioida toimintakykyä ja voimavaroja ja toteuttaa kuntoutumista edistävää hoitoa sekä toimia ergonomisesti.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida turvallista lääkehoitoa.
Osaat kivun arvioinnin, hoidon ja tarkkailun.
Ymmärrät sairaanhoitajan velvollisuudet ja vastuun potilasturvallisessa hoitotyössä.
Kykenee tuottamaan, jakamaan ja hyödyntämään asiantuntijuutta ja toimimaan monialaisissa tiimeissä ja verkostoissa.
Osaat työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Content
Miten toteutat hyvää vuorovaikutussuhdetta potilaan/asiakkaan kanssa ja luot hyvän hoitosuhteen?
Miten huomioit työssäsi hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet?
Miten kollegiaalisuus ja tiimityöskentely edesauttavat potilaan hoitotyötä?
Miten toimit aseptisesti ja infektioiden torjunnan periaatteita noudattaen?
Miten arvioit potilaan hoidontarvetta ABCDE-protokollan mukaan?
Miten tarkkailet potilaan peruselintoimintoja NEWS-kriteeristöä hyödyntäen?
Miten raportoit ISBAR-protokollan mukaan?
Miten arvioit hoidon tarpeen sekä tavoitteet ja miten vastaat hoidon tarpeeseen hoitotyön toiminnoilla?
Miten arvioit toimintakykyä ja toteutat kuntoutumista edistävää hoitotyötä?
Miten varmistat ergonomisen työskentelysi?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit lääkehoitoa turvallisesti?
Miten toteutat kivun hoidon arviointia, toteutusta ja tarkkailua?
Miten kirjaat hoitotyön prosessin rakenteisen mallin mukaisesti?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa eri potilasryhmien hoitotyössä?
Miten toteutat asiantuntijuutta?
Miten työskentelet kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
Opiskelumateriaali
Teoriaopintojakson materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Voit osoittaa osaamistasi työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle kuukautta ennen opintojakson alkua. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan E-opintotoimiston kautta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön harjoittelu 7,5 op
Harjoittelun osaamistavoitteet (OPS) mm.
• Osaat soveltaa tietojasi eri potilasryhmien (päihde ja/tai- mielenterveyspotilas) hoitotyöstä.
• Ymmärrät edellä mainittujen potilasryhmien hoitopolut ja hoidon erityispiirteet.
• Hallitset edellä mainittujen potilasryhmien hoitotyön tarpeen arvioinnin, hoitotyön keinot ja hoidon arvioinnin.
• Ymmärrät sairaanhoitajan velvollisuudet ja vastuun edellä mainittujen potilasryhmien hoitotyössä.
• Tunnet kuntoutumista edistävän hoitotyön periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.
Harjoittelussa opittavia asioita:
Harjoittelun sisältö (OPS)
• Miten hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyössä?
• Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit mielenterveys- ja päihdepotilaan turvallista lääkkeellistä ja lääkkeetöntä hoitotyötä?
• Mitkä ovat mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön erityispiirteet?
• Miten muodostat vuorovaikutuksellisen hoitosuhteen mielenterveys- ja päihdepotilaan kanssa?
• Miten arvioit kiireellisen potilaan hoidon tarvetta?
• Miten toteutat kuntoutumista edistävää hoitotyötä?
• Osaan kohdata mielenterveys- ja päihdeasiakkaan oman elämänsä asiantuntijana
• Tunnistan mielenterveys- ja päihdepotilaan avuntarpeet ja voimavarat.
• Osaan nimetä mielenterveys- ja päihdehoitotyön arvot ja periaatteet sekä toimin niiden mukaan.
• Osaan arvioida omia vahvuuksia sekä rajoituksia.
• Käytän omaa persoonaa työvälineenä ja toimin moniammatillisen työryhmän jäsenenä.
• Tunnistan omia tunteita ja keskustelen niistä ohjaajan kanssa.
• Muodostan luottamuksellisen yhteistyösuhteen ja osaan kuvailla dialogisuutta hoitotyössä.
• Osaan käyttää motivoivan haastattelun ydintaitoja.
• Tunnistan erilaisia hoitopolkuja ja osaan ohjata asiakasta/potilasta niissä.
• Harjoittelen kirjaamista (hoitotyön suunnitelma, päivittäinen kirjaus ja arviointi, yhteenveto) ja suullista raportointia.
• Perehdyn yksikön lääkehoitoon ja toteutan lääkehoitoa (lääkkeiden jako, anto, vaikutusten seuranta).
• Harjaannun potilaan psyykkisen voinnin arvioinnissa ja eri oireiden tunnistamisessa.
• Osaan ylläpitää potilaan toimintakykyä
• Osaan suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmätilannetta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• Huomioin potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden toiminnassani
Kirurgisen hoitotyön harjoittelu 7,5 op
Osaat toimia vuorovaikutuksessa potilaan/asiakkaan kanssa ja luoda hyvän hoitosuhteen.
Osaat toimia hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Sovellat aseptiikan ja infektioiden torjunnan periaatteita hoitotyössä.
Osaat tarkkailla ja arvioida systemaattisesti potilaan hoidontarvetta.
Osaat vastata hoidon tarpeeseen käyttämällä hoitotyön toimintoja ja kirjata ne rakenteisen mallin mukaisesti.
Osaat raportoida ja konsultoida ISBAR-protokollan mukaisesti.
Osaat kliinisen hoitotyön keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset.
Osaat etsiä ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri potilasryhmien hoitotyössä.
Ymmärrät kyseisten potilasryhmien hoitopolut ja hoidon erityispiirteet.
Osaat arvioida toimintakykyä ja voimavaroja ja toteuttaa kuntoutumista edistävää hoitoa sekä toimia ergonomisesti.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida turvallista lääkehoitoa.
Osaat kivun arvioinnin, hoidon ja tarkkailun.
Ymmärrät sairaanhoitajan velvollisuudet ja vastuun potilasturvallisessa hoitotyössä.
Kykenee tuottamaan, jakamaan ja hyödyntämään asiantuntijuutta ja toimimaan monialaisissa tiimeissä ja verkostoissa.
Osaat työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Tentit ja muut määräajat
Ennen harjoittelua opiskelija tekee Ops:n tavoitteiden mukaiset henkilökohtaiset alustavat tavoitteet Workseediin. Hän tarkentaa niitä ensimmäisen harjoitteluviikon aikana. Pyydä ohjaajien sähköpostiosoitteet ja lähetä Workseedin arviointikirja heille sähköpostitse. Ohjaaja/-t näkevät tavoitteesi ja voivat niitä kommentoida. Opettaja kommentoi tavoitteita Workseedin kautta. Lähetä harjoittelun etenemisestä kuulumiset sähköpostilla ohjaavalle opettajalle ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
Opiskelijan työmäärä
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 190 tuntia eli 38 h/vko. Harjoittelu on 7,5 op = 7,5 x 27 h=202,5 h. Harjoitteluinfo ja kirjalliset tehtävät kuuluvat 12,5 h osaan. Opiskelija laatii työvuorot heti harjoittelun alkaessa Workseediin. Työvuorojen tulee jakautua tasaisesti viidelle viikolle ja ohjaajan/-jien työvuorojen mukaisesti. Opiskelijan työvuoron pituus on 8 tuntia päivässä, mutta hän voi tehdä oman ohjaajan mukaisia ns. pitkiä työvuoroja. Pitkien työvuorojen tekeminen on opiskelijalle vapaaehtoista eikä opiskelijan jaksaminen eikä oppimien saa kärsiä. Tässä harjoittelussa ei tehdä yövuoroja. Työvuorolistat ovat juridisia asiakirjoja. Ohjaaja hyväksyy viikoittainen toteutuneen työaikaraportin.
Toteutuksen osien kuvaus
Opiskeluvaiheena on perusharjoittelu. Opiskelijalla on ollut teoriaopintoja psykiatriasta, mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyöstä sekä lääkehoidosta. Ennen harjoittelua opiskelija on suorittanut lääkelaskut virheettömästi. Opiskelijalle korostetaan vaitiolovelvollisuutta, yhteistyötä henkilökunnan kanssa ja ammatilliseen kasvuun liittyviä asioita. EU – direktiivien mukaan ainakin toisen ohjaajan on oltava sairaanhoitaja.
Opiskelija pitää tunne- ja oppimispäiväkirjaa harjoittelun aikana, jonne kirjataan harjoittelun aikana potilas/asiakastilanteiden synnyttämiä tunteita. On tärkeää, että voimakkaita tunteita sisältäviä tilanteita käsitellään ohjaajan kanssa heti niiden jälkeen. Tunnepäiväkirja auttaa jälkikäteen pohtimaan tunteita ja asenteita, vaikka ne eivät olisikaan voimakkaita. Ohjaaja voi lukea ja kommentoida tunne- ja oppimispäiväkirjaa opiskelijan luvalla.
Tunnepäiväkirjan pitäminen liittyy oman persoonan käyttöön työvälineenä. On tärkeää oppia tunnistamaan omia tunteitaan, koska sen avulla opitaan myös paremmin ymmärtämään potilaan/asiakkaan tunnetiloja. Se on oppimisen ja ohjauksen apuväline. Tunne- ja oppimispäiväkirja palautetaan harjoittelusta vastaavalle opettajalle harjoittelun päätyttyä. Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty.
Opiskelija suunnittelee ja ohjaa pienimuotoisen ryhmätuokion, jos se on mahdollista harjoittelupaikassa. Ohjaustuokion sisältö voi tukeutua esimerkiksi opiskelijan harrastuksiin.
On toivottavaa, että opiskelija saa oman asiakkaan/potilaan, jonka kanssa hän voi oppia hoitosuhdetyöskentelyä asettamalla selkeän tavoitteen harjoittelujaksolle, johon hän omalta osaltaan pyrkii. Tavoite tulee olla hoitosuunnitelman mukainen ja siksi yhdessä ohjaajan kanssa mietitty.
Kiurgisen hoitotyön sisältö
Miten toteutat hyvää vuorovaikutussuhdetta potilaan/asiakkaan kanssa ja luot hyvän hoitosuhteen?
Miten huomioit työssäsi hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet?
Miten kollegiaalisuus ja tiimityöskentely edesauttavat potilaan hoitotyötä?
Miten toimit aseptisesti ja infektioiden torjunnan periaatteita noudattaen?
Miten arvioit potilaan hoidontarvetta ABCDE-protokollan mukaan?
Miten tarkkailet potilaan peruselintoimintoja NEWS-kriteeristöä hyödyntäen?
Miten raportoit ISBAR-protokollan mukaan?
Miten arvioit hoidon tarpeen sekä tavoitteet ja miten vastaat hoidon tarpeeseen hoitotyön toiminnoilla?
Miten arvioit toimintakykyä ja toteutat kuntoutumista edistävää hoitotyötä?
Miten varmistat ergonomisen työskentelysi?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit lääkehoitoa turvallisesti?
Miten toteutat kivun hoidon arviointia, toteutusta ja tarkkailua?
Miten kirjaat hoitotyön prosessin rakenteisen mallin mukaisesti?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa eri potilasryhmien hoitotyössä?
Miten toteutat asiantuntijuutta?
Miten työskentelet kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
Further information
Ilmoita mahdollisesta poissaolosta välittömästi harjoittelupaikkaan ja ohjaavalle opettajalle. Poissaolon korvausmenettelystä sovitaan aina opettajan kanssa (esim. kolmen päivän poissaolo tarkoittaa noin yhtä opintopistettä). Sairauspoissaolo selvitetään sen jälkeen, kun vointi paranee ja palaat harjoitteluun.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Hyväksytyn harjoittelun suoritusmerkinnän edellytyksenä ovat
1. harjoittelun alussa opiskelija on laatinut tavoitteet, joista on keskusteltu ohjaajan kanssa sekä opettaja on hyväksynyt tavoitteet ensimmäisellä viikolla.
2. harjoittelun alussa opiskelija on tehnyt työvuorosuunnitelman ja toteutuneet viikkotunnit ovat ohjaajan hyväksymiä
3. huolella kirjattu itsearviointi arviointikirjaan suhteessa harjoittelun Ops:n ja omiin tavoitteisiin sekä ohjaajan kirjaama arviointi.
4. yhdessä käyty arviointikeskustelu
5. palautettu tunne- ja oppimispäiväkirjaa Learn-pohjalle
6. harjoittelupaikan mahdollistaessa ohjaat pienimuotoisen ryhmätuokion
Opintojakso arvioidaan kirjallisesti Workseedin arvointikirjaa käyttäen, johon voit kirjata arviointitietoa koko harjoittelun ajan. Väliarviointi tehdään Workseediin ohjaajan ja opiskelijan yhteistyössä. Jos harjoittelussa esiintyy ongelmia, kannattaa niistä tehdä merkintä Workseediin ja ottaa heti yhteyttä opettajaan. Keskeistä on itsearviointi ja arviointikeskustelu ohjaajan/-jien ja opettajan kanssa. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Opiskelija katsoo opettajan lukujärjestystä ja varaa arviointiin sopivan ajan. Arviointikeskusteluun varataan aikaa tunti.