Skip to main content

Fibre and paper chemistry (5 cr)

Code: BI00CX93-3008

General information


Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Electrical Engineering, Building Services and Material Technology

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages

  • English
  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Bioproduct Technology

Teachers

  • Petteri Paananen

Scheduling groups

  • Ryhmä A (Size: 0. Open UAS: 0.)
  • Ryhmä B (Size: 0. Open UAS: 0.)

Groups

  • BISA23KM
    Bioproduct Technology, part-time studies

Small groups

  • Ryhmä A
  • Ryhmä B
  • 06.09.2024 08:00 - 09:45, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008
  • 19.09.2024 16:00 - 20:00, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008
  • 20.09.2024 10:00 - 11:45, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008
  • 21.09.2024 08:00 - 09:45, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008
  • 04.10.2024 12:15 - 14:00, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008
  • 05.10.2024 12:15 - 14:00, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008
  • 10.10.2024 16:00 - 20:00, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008
  • 12.10.2024 12:15 - 16:00, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008
  • 02.11.2024 12:15 - 16:00, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008
  • 29.11.2024 12:15 - 14:00, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008
  • 13.12.2024 08:00 - 09:45, Fibre and paper chemistry BI00CX93-3008

Objective

You know the chemistry involved in the production of sulphate pulp and the related analysis methods.
You recognize the most essential quantities and chemical phenomena and the meaning of these in paper making chemistry and its management.
You recognize the most common fillers and additives used in paper making and the effect and meaning of these for the end product and runability of paper machines as well as for the equipment and the stock and water systems.
You recognize the theories and techniques of mixing the additives.
You recognize the retention mechanisms and the most often used retention chemicals and systems in paper machines.
You understand the effect of water circulation systems on colloidal substances and the means to minimize the effect of non-retain chemicals and colloidals.

Content

What are the cooking chemicals and their reactions in the sulphate cellulose process?
How are the properties of cooking chemicals measured?
How are the properties of produced cellulose determined?
What are the most important quantities in paper machine chemistry?
What kind of fillers and additives are used?
What properties do the additives and fillers bring to the end product and what is their role related to the runability of paper machines?
How is good mixing of fillers and additives ensured?
What is retention?
Which factors influence mechanical, filler and total retention?

Opiskelumateriaali

opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa

Yksilölliset oppimisväylät

Suomeksi
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttavassa väylässä

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutussuunnitelmia tehtäessä työelämäyhteistyö on vahvistamatonta, mutta suunnitelmissa toteuttaa.

Kurssilla pyritään toteuttamaan kampuksen ulkopuolinen excursio ja/tai vierailija.

Evaluation scale

1-5