Skip to main content

Basics of marketing law (5 cr)

Code: AV00EV94-3002

General information


Timing

21.01.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Open University of Applied Sciences

Teachers

  • Juha Häkkinen

Teacher in charge

Juha Häkkinen

Objective

Osoitat perehtyneisyyttä markkinointia koskevaan suomalaiseen lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin sekä kuluttajamarkkinoinnin että business to business -markkinoinnin kannalta tarkastellen. Tunnistat Kuluttajansuojalain ja Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain ja niiden mukaisen oikeuskäytännön tärkeimmät määräykset. Olet perehtynyt markkinoinnissa eteen tuleviin tekijänoikeuskysymyksiin ja markkinoinnin valvonta- ja seurantajärjestelmiin sekä henkilötietojen käsittelyyn markkinoinnissa. Sinulla on valmiudet arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa markkinointia juridisesta näkökulmasta. Tunnistat ja osaat kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon.

Content

Mitkä ovat kuluttaja- ja B2B-markkinoinnin keskeiset säännöt?
Millaisia toimialakohtaisia markkinoinnin säännöksiä on?
Miten suojataan brändejä, tuotteita ja palveluja?
Mitä ovat kilpailijoihin kohdistuvat moitittavat markkinoinnin menettelyt?
Miten henkilötietoja voidaan käyttää markkinoinnissa?
Mitkä ovat seuraamukset sääntöjen vastaisesta markkinoinnista?

Opiskelumateriaali

- Koivumäki: Markkinointijuridiikka 2022. Kirja on saatavilla myös e-kirjana
- Erillisen aineistotentin yhteydessä ilmoitetut/osoitetut materiaalit.
- Markkinointiin liittyvät Learn-alustalla ohjeistetut itsesääntelyohjeet
- Muu opintojakson Learn-alustalla ilmoitettu aineisto.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso on verkkokurssi ja sen voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta. Opintojakso ei sisällä erillistä luento-opetusta. Opintojakso ei sisällä ryhmätyötä eikä kirjallisia oppimistehtäviä.

Käytännössä opintojakso koostuu useammasta, helpommasta vaikeampaan etenevästä verkkotentistä. Tentit voi suorittaa sähköisesti etätentteinä Learn-verkko-oppimisympäristössä oman aikataulun mukaisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä erillistä TKI- tai työelämäyhteistyötä.

Opintojakson yhteys työelämään muodostuu ennen kaikkea niiden opiskelijoiden työssä, jotka tarvitsevat tehtävissään markkinointioikeudellista osaamista. Samoin tenttiaineistoissa nostetaan esille työelämään ja markkinointioikeuteen liittyviä tapauksia.

Tentit ja muut määräajat

Kaikkien tenttien aikataulut on ilmoitettu opintojakson Learn-sivuilla. Tentit ovat vapaasti suoritettavissa opiskelijan oman valinnan mukaan tietyn aikataulun mukaisesti.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso ei sisällä kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, joten opintojakson kokonaistyömäärä on n. 135 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla on yksi toteutusosa. Opintojakso suoritetaan useammalla erillisellä verkkotentillä.

Näistä tenteistä kolme on tietyssä järjestyksessä suoritettavia ja vaativuudeltaan kasvavia monivalintatenttejä. Neljäs tentti on aineistotentti, jonka kysymyksiin vastataan kysymyksen yhteydessä annettavan aineiston perusteella.

Further information

Opintojakson hyväksytty suorittaminen perustuu ennenkaikkea omatoimiseen opiskeluun: Aineistoihin tutustumiseen ja niiden opiskeluun sekä verkkotenttien suorittamiseen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Tenteistä kerätty yhteispistemäärä. Maksimipisteet 100 pistettä, hyväksymisraja ja arvosanan 1 raja on 41 pistettä.

Opiskelijan osaamista arvioidaan seuraavilla osa-alueilla:
- Tunnet markkinointijuridiikan perussäännöt.
- Osaat käyttää asiantuntevasti markkinoinnin lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
- Osaat tunnistaa ja kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon.
- Osaat arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa markkinointia juridisesta näkökulmasta.