Assessment of functional ability (5 cr)
Code: FT00DU81-3010
General information
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
- Piia Soikkeli
- Ville Virta
Groups
-
FTSA24SMPhysiotherapy, part-time studies
- 14.01.2025 08:15 - 09:45, Orientaatio: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3010
- 28.01.2025 12:15 - 15:30, Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3010
- 04.02.2025 12:15 - 15:30, Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3010
- 11.03.2025 12:15 - 15:30, Seminaaripurku: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3010
- 18.03.2025 08:15 - 11:30, Seminaaripurku: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3010
- 08.04.2025 12:30 - 15:30, Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3010
- 15.04.2025 08:15 - 11:00, Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3010
- 20.05.2025 08:15 - 16:00, Seminaari: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3010
Objective
You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.
Content
What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?
Opiskelumateriaali
Tarvitset opintojaksolla teoksen:
- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Muita teoksia:
- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (2 op) sekä pienryhmässä tehtävissä seminaaritöistä sekä lähiopetuksesta(3 op) .
Seminaarityöt esitetään lähityöskentelyssä kampuksella.
Opintojakso on osittain aikataulutettu verkko-opiskelun toteutuksen ja lähiopetuksen osalta.Tarkemmat aikataulut ja ohjeet opintojakson Learn-alustalla ja orientaatiossa.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä ovat automaattinen palaute tentistä/tehtävistä sekä seminaaritehtävistä kirjallinen opettajan antama palaute sekä vertaispalaute. Tentit/tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti. Tieto hyväksytystä/täydennettävästä tentistä/tehtävästä tulee heti tehtävän/tentin tekemisen jälkeen opiskelijalle.
Mahdollinen osaamisen tunnustaminen tapahtuu Pepin osaamisen tunnustaminen hakemuksen kautta. Keskustele asiasta ensin opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson tehtävät voivat sisältää esim. työelämässä, palvelutalossa, päiväkodissa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia ja videointia
Tentit ja muut määräajat
Verkko-opinnot tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen seminaarien purkua. Opintojakso alkaa verkko-opinnoista (2 op).
Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta. Osion päätteeksi on learn-tentti.
- Lisäksi opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, videointia, opettajan ohjausta sekä yhteiset seminaarit ja vertaisena toimimisen.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakson materiaalit sisältävät kansainvälisiä lähteitä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä. 5 opintopisteen kokonaisuudesta 2 op ( 54 h) toteutetaan itsenäisenä opiskeluna verkossa.
Seminaaritehtävien kokonaisuus (3 op) sisältää lähiopetusta n. 30 h ja pienryhmätyöskentelyä sekä vertaistyöskentelyä n 51 h.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkko-osuus tehdään 100 % itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä, oppimistehtäviä, osiotenttejä sekä lopputentin.
Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen (4 x 4h) ja yhteiset seminaaripäivät (4 x 4h) sekä toisen ryhmän tehtävän vertaisarvioinnin.
Toteutuksen osat:
- Verkko-opinnot, 2 op
(sis. Fyysinen kunto ja terveyskunto- mittaaminen arviointi sekä Toimntakyky- arviointi)
- Toimintakyvyn havainnointi seminaaritehtävä, 1,5 op
- Lajianalyysin seminaaritehtävä, 1,5 op
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osatentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.
Kokonaisuudessaan opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.
Qualifications
Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.