Skip to main content

Personal selling (5cr)

Code: LT00CY39-3020

General information


Enrollment
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2025 - 04.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Business
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Business Management
Teachers
Kirsi Soulamo
Teacher in charge
Kirsi Soulamo
Groups
LTKV24SP
Business management, full-time studies
LTKV24SP3
Business, full-time studies
Course
LT00CY39

Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 40 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 04.09.2025 time 09:00 - 12:30
(3 h 30 min)
Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
KOHOA_TAPAHTUMA Kohoa synergiakeskus, tapahtumatila
Thu 11.09.2025 time 09:00 - 12:30
(3 h 30 min)
Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
KOHOA_TAPAHTUMA Kohoa synergiakeskus, tapahtumatila
Thu 18.09.2025 time 09:00 - 12:30
(3 h 30 min)
Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
KOHOA_TAPAHTUMA Kohoa synergiakeskus, tapahtumatila
Wed 24.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Nordic Business Forum:Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
Kasarmiravintolan auditorio
Thu 25.09.2025 time 09:30 - 11:00
(1 h 30 min)
Nordic Business Forum: Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
Kasarmiravintilan auditorio
Thu 02.10.2025 time 09:00 - 12:30
(3 h 30 min)
Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
KOHOA_TAPAHTUMA Kohoa synergiakeskus, tapahtumatila
Thu 16.10.2025 time 09:00 - 12:30
(3 h 30 min)
Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
KOHOA_TAPAHTUMA Kohoa synergiakeskus, tapahtumatila
Thu 13.11.2025 time 12:15 - 15:15
(3 h 0 min)
Lukupiiri: Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
KOHOA_TAPAHTUMA Kohoa synergiakeskus, tapahtumatila
Wed 19.11.2025 time 08:15 - 11:15
(3 h 0 min)
Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
329A Teoria-/monitoimitila (40+), 3. kerros
Mon 24.11.2025 time 16:00 - 19:00
(3 h 0 min)
Myyntityön näyttö: Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
zoom
Thu 27.11.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020, Marketing and brand management LT00DP39-3020 Living Lab/KIITO hanke
KOHOA_TAPAHTUMA Kohoa synergiakeskus, tapahtumatila
Thu 04.12.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3020
KOHOA_TAPAHTUMA Kohoa synergiakeskus, tapahtumatila
Changes to reservations may be possible.

Objective

You know how to acquire information about customers, products and competitors to support personal selling.
You can describe a company’s sales process and can act appropriately.
You can carry out a personal selling negotiation appropriately.

Content

What is the role and importance of sales and personal selling as part of a company’s marketing?
How do selling to consumers, companies and other organisations differ from each other?
What is a strategy-based sales process?
What are personal selling skills and how are they developed?
How do communication styles affect personal selling?
What are the stages in sales negotiation and how is a sales negotiation managed?

Evaluation

Students can
- search information from the main sources of information to support personal selling
- perceive the totality of a company’s sales process and the tasks required at the different stages of the sales process
- act in selling situations and customer encounters in appropriate ways

Course material

Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta

• Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

• Ropponen, J. (2024). Arvomyynti. Axend Oy.

• Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana ja julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

• Toteutus sisältää 12 lähiopetuskertaa Kouvolassa, pakollisen lukupiirin sekä myyntityön näyttötilaisuuden Zoomissa opintojakson loppupuolella sekä lisäksi aikaan sitomatonta ja pienryhmän kanssa sovittua työskentelyä joko Kouvolassa tai verkkoympäristössä videotehtävän parissa annetun aikataulun puitteissa.

Lähiopetusta annetaan syys-joulukuussa työjärjestyksen mukaisesti yhteensä 44 oppituntia. Lähitapaamisten aikana tutustutaan b2b-myyntiprosessiin, Best Seller Competition -aineistoihin sekä harjoitellaan myyntitreeneissä myynnin ammattilaisille annettavaa myyntityön näyttöä varten.

Lähitapaamisten välillä opiskelija valmistautuu itsenäisesti myyntityön näyttöön, tekee itsenäisesti Huippumyyjän itsetuntemusta käsittelevän oppimistehtävän sekä valmistautuu lukupiiriin lukemalla henkilökohtaista myyntityötä käsittelevän kirjan ja tekemällä siitä infograafin.

Lukupiiri järjestetään lähiopetustunneilla, mutta siihen valmistaudutaan itsenäisesti omalla ajalla. Lukupiirissä kukin opiskelija fasilitoi keskustelua lukemastaan kirjasta sekä sen teemoista n. 30 minuutin ajan. Lukupiiritehtävään kuuluu myös itsearviointi ja opponointi lukupiiritilanteessa sekä toisten opiskelijoiden esitysmateriaalien opponointi ja vertaisarviointi lukupiirin jälkeen.

Lisäksi opiskelijat toteuttavat kolmen opiskelijan ryhminä videotehtävän myyntiprosessista. Videotehtävään kuuluu myös toisten videoiden kirjallinen ja pisteillä tehtävä vertaisarviointi.

Opiskelija osallistuu myös KIITO hankkeen Living Labiin 27.11.2025 klo 9-16.

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen on erittäin tärkeää ja poissaolot korvataan lisätehtävillä.

• Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti.

Opintojakso sisältää kaksi (2) yksilötehtävää ja (2) ryhmätehtävää, joista lukupiiriin valmistautumisen opiskelija tekee kuitenkin yksilöllisesti itse valitsemanaan aikana. Yksilölliset oppimistehtävät, lukupiirin infograafi, opponointi sekä videotehtävän video palautetaan Learn-alustalle myöhemmin määritellyn aikataulun mukaisesti.

Myyntityön näyttö annetaan Zoomissa myyntityön ammattilaisille, joilta opiskelija myös saa palautetta Best Seller Competion -arviointilomakkeella.

• Opettajan ohjausta on saatavilla lähiopetuksen yhteydessä, Learnin keskustelu-palstalla, Learn-viesteillä, sähköpostilla, Whatsappilla ja Teamsin kautta.

• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opiskelija saa opettajalta, ryhmäläisiltään ja työelämän edustajilta sekä kirjallista että suullista palautetta.

• Opintojakso koostuu neljästä osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen:

1. Huippumyyjän itsetuntemus (itsenäinen tehtävä) 0,5 op
2. Videotehtävä (ryhmätehtävä) 1 op
3. Lukupiiri (itsenäinen ja ryhmätehtävä) 1,5 op
4. Myyntityön näyttö (itsenäinen tehtävä) 2 op. Opettaja arvioi ja antaa palautetta lähiopetuskerroilla opiskelijan edistymisestä jatkuvan arvioinnin periaatteen mukaisesti.

Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

Opintojakso on mahdollista hyväksilukea aiemmalla pidempään jatkuneella B2B-myyntikokemuksella. Ohjeistus hyväksilukuprosessin aloittamiseen löytyy Learn-alustalta.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla vierailee myyntityön ammattilaisia ja Best Seller Competition alumneja.

Opintojaksolla tehdään myyntitilanteiden simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä (valtakunnallinen Best Seller Competition case). Opintojaksolla suoritettava myyntityön näyttö annetaan työelämäedustajille. Opiskelijan perehtyy eri yritysten toimintatapoihin ja myyntistrategioihin simulaation avulla.

Opiskelijat osallistuvat KIITO hankkeen Living Labiin yhden työpäivän ajan. Livin Labissa kehitetään yhdessä alueen yritysten kanssa käsitystä tulevaisuuden myynnin ja markkinoinnin osaamistarpeista.

Opiskelijoilla on mahdollisuus hyödyntää opintojakson oppimistehtäviä oman yritystoiminnan kehittämiseen.

Timing of exams and assignments

Tehtävien ajoittuminen ilmoitetaan Learn-alustalla opintojakson alkaessa.

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti opintojakson kokonaissuoritukseen vaadittavat tehtävät
1) huippumyyjän itsetuntemus -oppimistehtävä
2) lukupiiritehtävä
3) videotehtävä
4) myyntityön näyttö ja siihen liittyvä reflektio
5) osallistua aktiivisesti lähiopetukseen sekä Living Labiin 27.11.2025 (poissaolot korvataan lisätehtävillä)

Opintojakso päättyy 4.12.2025. Opiskelijan tulee palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät opintojakson päättymiseen mennessä.

Opintojakson osasuoritukset 1-3 on mahdollista uusia tutkintosäännön mukaisesti vuoden sisällä opintojakson päättymisestä. Myyntityön näytön voi uusia seuraavan lukukauden toteutuksen yhteydessä. Uusinnoista on aina oltava etukäteen yhteydessä opettajaan.

Student workload

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 44 t on työjärjestyksen mukaisesti lähiopetusta, osallistumista Living Labiin ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 91 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä sekä ryhmätyöskentelyä joko Kouvolan kampuksella, Kohoalla, opiskelijoiden itse valitsemissa tiloissa tai verkkoympäristöissä kuten Teamsissä tai Zoomissa.

Course part description

1. Huippumyyjän itsetuntemus 10 h (10 % eli 0,5 op)

Arviointiperusteet: tehtävänasettelu ja rajaus, näkökulman valinta, yleinen akateeminen kirjoittaminen (rakenne, muotoilu, jäsentely, kieliasu), asiantuntemus eli kuinka hyvin opiskelija hallitsee sisällöllisesti vastauksensa ja kuinka tuo esille erilaisia näkökulmia tehtävän aihepiireihin liittyen, reflektointii ja analyysin taso (kuinka hyvin opiskelija hyödyntää lukemaansa, soveltaa teorioita ja -testituloksia, perustelee näkemyksensä, tekee päätelmiä ja vastaa tehtävään).

2. Videotehtävä ryhmissä 25 h (20 % eli 1 op)

Arviointikriteereinä opintojakson teoriatiedon soveltaminen, myyntiin liittyvien käsitteiden käyttö, videon kattavuus ja omaperäisyys, tasapainoinen rakenne, viimeistelyaste, ryhmäläisten rohkeus ja heittäytyminen rooleihin sekä annetun aikataulun noudattaminen. Lisäksi huomioidaan annettu ja saatu vertaispalaute.

3. Lukupiiri ryhmissä 30 h (30 % eli 1,5 op)

Arviointi perustuu esityksen ja esitysmateriaalin sisältöön, inspiroivuuteen, visuaalisuuteen sekä keskustelun vetämiseen eli fasilitointiin, itsearviointiin, opponointiin sekä annettuihin ja saatuihin vertaisarviointeihin (esimerkiksi osuvien ja aktivoivien kysymysten esittäminen toisille lukupiiriläisille).

4. Myyntityön näyttö 25 h (40 % eli 2 op)

Arviointi perustuu Best Seller Competition -lomakkeella eriteltyihin myyntiprosessin vaiheisiin liittyviin osaamisiin ja kunkin prosessin vaiheen vaatimien osa-alueiden hallintaan. Arvioijina toimivat työelämän edustajat/myyntityön ammattilaiset sekä opettaja. Myös lähiopetuksessa tapahtuvan harjoittelun aikana annetut näytöt osaamisesta vaikuttavat kokonaisarviointiin (käytössä jatkuvan arvioinnin periaate). Opiskelija myös reflektoi erillisellä tehtävällä omaa oppimistaan.

5. Opetukseen ja ohjattuihin myyntitreeneihin ja KIITO hankkeen Living Labiin 27.11. osallistuminen 44 h (arvioidaan yllä mainittujen tehtävien yhteydessä jatkuvan arvioinnin periaatteella)

Mahdollisista poikkeavista suoritustavoista on sovittava erikseen opettajan kanssa.

Further information

Lisätietoja antaa: Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää

1) aktiivista osallistumista opetukseen, myyntitreeneihin ja Living Labiin 27.11. (poissaolot korvataan lisätehtävillä)
2) huippumyyjän itsetuntemustehtävän (arviointi max 10 p)
3) videotehtävän (arviointi max 20 p)
4) lukupiirin (arviointi max 30 p)
5) myyntityön näytön ja siihen liittyvän reflektion (arviointi max 40 p) suorittamista hyväksytyllä arvosanalla.

Opintojakson kokonaisarviointi

Opintojakson tehtävistä saatava maksipistemäärä on 100 pistettä (100 %).
Opintojakson Peppiin vietävä lopullinen kokonaisarvosana (1-5) muodostuu tehtävistä saatujen pisteiden mukaan seuraavasti:
50 % 1
60 % 2
70 % 3
80 % 4
90 % 5

Qualifications

Customer-oriented marketing 5 ECTS credits or equivalent knowledge
Customer insight and customer service 5 ECTS credits or equivalent knowledge

Go back to top of page