Skip to main content

Implementing client-centred interventions (5 cr)

Code: LI00EH61-3005

General information


Enrollment
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.10.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Physical Education
Teachers
Tiina Aho
Teacher in charge
Outi Pyöriä
Groups
LISA23KP
Physical Education, full-time studies
Course
LI00EH61

Realization has 22 reservations. Total duration of reservations is 88 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 30.09.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
Thu 02.10.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Tue 07.10.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
Thu 09.10.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Tue 14.10.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
Thu 16.10.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Tue 28.10.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
Thu 30.10.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Tue 04.11.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA418 Byod-/teorialuokka
Thu 06.11.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Tue 11.11.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA150 Savonniemisali
Thu 13.11.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Tue 18.11.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA150 Savonniemisali
Thu 20.11.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Tue 25.11.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
Thu 27.11.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Tue 02.12.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
Thu 04.12.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA427 Byod-/teorialuokka
Tue 09.12.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
Thu 11.12.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA317 Tietokoneluokka
Tue 16.12.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
Thu 18.12.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Changes to reservations may be possible.

Objective

You can make observations about the progress of training processes.
You understand how changes in clients' lives affect training processes.
You can deal with problems of training processes and make changes when necessary.
You are able to communicate with clients and support them with client-centred methods and different support methods during the processes.

Content

How to follow the progress of training processes?
How to account for clients' life situations in training processes?
How do you identify and deal with problems in training processes?
What communication methods do you use in supporting and motivating clients?
What support methods can you use during training processes?

Evaluation

Students can
a. use professional terminology systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
d. work together with clients, users and target groups.
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
f. work as team members in a goal-oriented way.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Course material

Opintojaksolla on käytössä laaja teoreettisen viitekehyksen aineistopaketti, joka ilmoitetaan tarkemmin opintojakson orientaatiotunnilla.

Study forms and methods

Opintojakson toteutus muodostuu rinnakkain kulkevista kuudesta (6) toisiaan tukevista prosessista. Opintojakson toteutusaika on tiivis oppimisen sprintti 12 viikkoa. Työskentely pohjautuu viikkokohtaisesti fasilitoituihin monipuolisiin työskentelymuotoihin, jotka ovat mm.: ryhmämuotoisia dialogikohtaamisia kampuksella tai teams:lla (yhteisesti sovittavalla tavalla), itsenäistä työskentelyä oman asiakasintervention parissa, tiimimuotoista lukupiirityöskentelyä, pienryhmämuotoista dialogista työnohjaustyöskentelyä sekä jatkuvaa relfektoivaa työskentelyn dokumentointia.

Opintojakson oppimisen pedagogisen orientaation muodostaa sosiokonstruktivistinen käsitys oppimisesta sekä ammatillisen asiantuntijuuden edelleen rakentumisesta. Opintojakson pedagogisena mallina käytetään integratiivisen pedagogiikan lähtökohtaa, joka ohjaa opintojakson työskentelymuotojen, oppimistehtävien ja arvioinnin muodostumista.

Työskentelymuodot opintojakson aikana lyhyesti:

Työpaja työskentely =>kampuksella tai teams:ssa: opettajan johtamaa, orientoivaa tai fasilitoitua työskentelyä kampuksella / tai yhteisesti sovitusti teams:ssa.

Reflektiopöytä – työskentely=> kulkee interventiotyöskentelyn rinnalla ja tarkoittaa ajoittaista pysähtymistä oman toimijuuden ja interventioprosessin äärelle.

Dialoginen työnohjaustyöskentely => työnohjauksellisten työvälineiden ja menetelmien haltuunottoa pienryhmissä sekä voimaantumista oman asiantuntijuuden kehittymisen äärellä.

Teoreettinen viitekehys työskentely => aineistopakettien kautta toteutuva itsenäinen ja lukupiirimuotoinen työskentely sekä vertaisuuteen pohjautuva sparraus.

Asiakasinterventio-työskentely => itsenäinen elintapavalmennuksen kahdeksan (8) viikkoa kestävä asiakasprosessi, joka toimii opintojakson teoreettisen viitekehyksen kiinnittämis- ja peilipintana sekä opiskelijan asiantuntijuuden sekä ammatillisen identiteetin kehittymisalustana.

Dokumentaatio ja reflektio-työskentely => refrenssiportfolion kokoaminen, joka ilmentää opiskelijan oppimisprosessia ja kokaa yhteen opiskelijan luomaa asiakasinterventioprosessia.

RDI and work-related cooperation

Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita.

Opintojaksoon sitoutuu aito asiakastyöskentely, joka läpi leikkaa koko opintojakson toteutusta. Ennen opintojakson alkua jokainen opiskelija suorittaa itsenäisen asiakashankinnan vaiheen. Opintojakson toteutuksesta ja asiakashankinnan ohjeistuksesta pidetään lukukausittainen ryhmäkohtainen info ennen opintojaksoille ilmoittautumisen alkamista edellisen lukukauden aikana. Info tallennetaan Liikunnan koulutuksen info- ja viestintäportaalista löytyvään OVA-kalenteriin.

Timing of exams and assignments

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä.

Student workload

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka jakaantuu eri työskentelymuotojen välille. Opintojakso on moduloitu yhdeksi 15 opintopisteen toteutukseksi ja opintojakso muodostuu seuraavista opintojaksoista / niiden tavoitteista:
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu 5 op.
Asiakaslähtöisen intervention toteutus 5 op.
Asiakaslähtöisen intervention arviointi 5 op.

Further information

Opintojakson suorittaminen vaatii asiakashankinnan ennen opintojakson alkua. Asiakashankinnan info pidetään ennen opintojaksoille ilmoittautumisen alkua edellisen lukukauden puolivälissä. Info tiedottamisesta vastaa ryhmäkohtainen OVA.

Opintojakson orientaatiotunnit pidetään aina kampuksella, Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatioon opintojakson sujuvan käynnistämisen varmistamiseksi. Opintojakson toteutus on monisäikeinen kokonaisuus rinnakkaisia prosesseja ja niihin itsenäinen perehtyminen sekä kiinni pääsy ei ole luontevaa sujuvan käynnistymisen takaamiseksi. Orientaatiotunnilla myös päätetään yhteisten kohtaamisten toteutustavoista opiskelijaryhmän käymän yhteiskeskustelun pohjalta.

Edeltävä osaaminen / vaaditut opintosuoritukset ennen opintojaksolle osallistumista:

Vanha opetussuunnitelma LISA24SP saakka:
- Liikunnanohjauksen ja liikuntapalvelujen perusteet 25 op.
- Ihmisen toiminta ja terveysliikunta 20 op.
- Terveellisen elämäntavan ja hyvinvoinnin tukeminen 25 op.

Uusi opetussuunnitelma LISA25KM alkaen:
- Toimiva ja hyvinvoiva ihminen 20 op.
- Liikunnan, urheilun ja projektitoiminnan pedagogiikka 15 op.
- Liikunta yhteiskunnassa 20 op.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä. Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja työelämäpedagogiset prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.

Go back to top of page