Skip to main content

Learning exercise skills (5cr)

Code: AV00FR52-3001

General information


Timing
13.01.2026 - 07.12.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Open University of Applied Sciences
Open University
Teachers
Miia Kierikki
Elina Päykkönen
Teacher in charge
Elina Päykkönen
Course
AV00FR52

Unfortunately, no reservations were found for the realization Learning exercise skills AV00FR52-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

You know the components of human motor development and the prerequisites for motor learning at different stages of life.
You can define the basic concepts of motor learning, motor control and exercise skills.
You know and can describe the stages and key factors in human motor learning skills.
You know the basics of instructing individual and group exercise.
You can plan and instruct exercises to develop motor skills for people of different ages.
You identify challenges related to learning and controlling motor skills, and you can describe the effects of the challenges on an individual's performance.

Content

What is motor development and what are the prerequisites for motor learning at different ages?
How do you define motor learning?
How do you define motor control?
What are exercise skills?
What stages are involved in motor learning?
What factors affect motor learning?
What should be taken into account when instructing individual and group exercise?
How do you plan and instruct exercises to develop motor skills for people of different ages?
What is meant by the challenges in motor skill learning and motor skill control?
How do the challenges in motor skill learning and motor skill control affect an individual's performance?

Evaluation

Entry-level competence

Students can,
a. use professional vocabulary systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
e. use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
f. work as team members in a goal-oriented way.

Course material

Opintojaksolla käytettävä opiskelumateriaali ohjeistetaan opintojaksoalustalla Learnissä. Opiskelumateriaali on saatavilla verkkomateriaalina tai painettuna / e-aineistona Xamkin kirjastopalvelu Kaakkurin kautta.

Tarnanen, S. ja Holopainen, R. (toim.) 2022. HARJOITTELU JA TULE-TERVEYS. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu. Teos löytyy myös e-kirjana oppilaitoksen kirjasto Kaakkurista.

Kalaja,S ja Kalaja, T. 2022. Kehonhallinta: liikutataitojen oppiminen ja harjoittelu. VK-kustannus Oy.
Teos löytyy myös e-kirjana oppilaitoksen kirjasto Kaakkurista.

Jaakkola, T. 2017. Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Santalahti-kustannus.

Study forms and methods

Opintojakso sisältyy fysioterapeuttikoulutuksen 2. lukukauden ammatillisiin ydinosaamisen opintoihin. Tämä verkkototeutus sisältyy fysioterapeuttikoulutuksen polkuopintoihin.

Opintojakso suoritetaan itsenäisinä opintoina Learn verkko - oppimisympäristössä. Opiskelija perehtyy opiskelumateriaaleihin ja suorittaa annetut oppimistehtävät erillisten tehtävänantojen mukaisesti opintojakson eri osioista:
1. Motoristen taitojen kehitys ja oppiminen 2,5 op (opettaja Elina Päykkönen)
2. Motoristen taitojen harjoittaminen 2,5 op (opettaja Miia Kierikki)

Opintojaksolla hyödynnetään pääosin yksilötyöskentelyä, mutta se voi sisältää myös verkossa tapahtuvaa aikaan sitomatonta keskustelua. Opiskelija saa oppimistehtävistä palautetta sanallisesti ja/tai numeerisesti.

Suorittaakseen opintojakson, opiskelijan tulee osoittaa osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioinnin kohteeksi määritellyillä oppimistehtävillä, osaamisen testillä ja tentillä. Arvioinnin kohteiden (oppimistehtävät / osaamisen testi & tentti) arviointikriteerit käyvät ilmi ko. arvioinnin kohteen suoritusohjeissa. Opintojakson kokonaisarviointi on numeerinen (1 - 5).

RDI and work-related cooperation

Opintojakso ei sisällä TKI tai työelämäyhteistyötä.

Timing of exams and assignments

Opintojakso on avoinna Learnissä 13.1. - 7.12.2026, jonka aikana opiskelija etenee oppimistehtävissä oman opiskeluoikeuden ja opintojen suoritusaikataulun mukaisesti. Oppimistehtävien suoritusohjeet löytyvät opintojaksoalustalta Learnistä.

International cooperation

-

Student workload

Opiskelijan työmäärä on laskennallisesti 27 tuntia / opintopiste. Työmäärä riippuu opiskelijan opiskelutaidoista, - tekniikoista ja aiemmasta osaamisesta.

Course part description

Opintojakso koostuu kahdesta osiosta:
1. Motoristen taitojen kehitys ja oppiminen 2,5 op (opettaja Elina Päykkönen)
2. Motoristen taitojen harjoittaminen 2,5 op (opettaja Miia Kierikki)

Further information

Ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen opintojaksoalusta löytyy Learn verkko-oppimisympäristöstä "omat opintojaksoni" välilehdeltä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osaamisen alkuvaihe. Opiskelija osaa:
a.. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.

Kokonaisarviointi opintojaksosta 1 - 5

Go back to top of page