Research and development skills (5cr)
Code: MO00DS25-3317
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 29.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 24 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 13.01.2026 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tue 03.02.2026 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Mon 02.03.2026 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Mon 23.03.2026 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Mon 13.04.2026 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Mon 04.05.2026 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Objective
Common learning outcomes (as implemented in degree programmes) 2 ECTS credits:
You know the general stages in a research and development process.
You are able to search for information in the key information environments of your own field.
You are able to read, critically evaluate and utilize the literature and research publications of your own field.
You are familiar with and able to apply the principles of research ethics and reliability.
You are able to compose a literature review based on the materials published in your field of study and your own bachelor’s thesis following the principles of scientific communication.
Degree programme specific learning outcomes for research and development methods, 3 ECTS credits
You are familiar with the current research subjects and development needs of your own field.
You are familiar with and able to apply the key development approaches and/or research methods and ethical principles of your own field.
You are able to report on a research or development process following the principles of professional and scientific communication.
Content
Content of common learning outcomes, 2 ECTS credits:
What are the phases into which a research and development process can be divided?
How do you find, read and critically evaluate the research data of your own field?
How do you write a literature review that utilizes reliable research data and is linked to your own field and bachelor’s thesis following the principles of ethical scientific communication?
Degree programme specific content, 3 ECTS credits
What are the key research subjects and development needs in your own field?
What are the development approaches and/or research methods in your own field and how do you apply them in practice based on the development needs of your own field?
How do you report a research or development process following the principles of ethical professional and scientific communication in your own field?
Evaluation
The student is able to
- use professional concepts of research and development
- assess critically the sourse of information
- select the appropriate models, methods and technologies and validate his/her selection
- apply the bases of research ethics
Course material
Opintojaksolla on käytössä Learn-alusta, jolta löytyy opintojakson tehtävissä tarvittava kirjallisuus. Lisäksi opintojakson opiskelumateriaalina toimii opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä tutkimuskirjallisuus, jota opiskelija hakee itsenäisen tiedonhaun kautta.
Esimerkkejä opiskelijamateriaalista:
Alasuutari, P. 2012. Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2011. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä. Helsinki.
Nummenmaa, L., Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2014. Tilastollisten menetelmien perusteet. Sanomapro.
Pahkinen, E. 2012. Kyselytutkimuksen otantamenetelmät ja aineistoanalyysi. Jyväskylän yliopisto.
Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I: metodin valinta ja aineiston keruu. PS-kustannus. Jyväskylä.
Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. PS-kustannus.
Valli, R. 2015. Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. PS-kustannus. Jyväskylä
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi.
Åkerblad, L. & Seppänen-Järvelä, R. 2024. Monimenetelmällinen tutkimus. Opas suunnitteluun ja toteutukseen. Gaudeamus.
Study forms and methods
Opintojakso koostuu seuraavasta kahdesta osasuorituksesta, jotka arvioidaan erikseen: Tutkimusosaaminen 4 op ja Raportointi 1 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
Tutkimusosaaminen, 4 op, vastuuopettaja Katja Komonen
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen ja ohjaukseen Teams-ympäristössä. Aikataulutettua kontaktiopetusta on yhteensä 24h.
Opetus sisältää luento-opetusta tutkimustyön teoreettisista ja metodisista lähtökohdista sekä niitä soveltavia, oman opinnäytetyön käynnistämistä ja tekemistä edistäviä yksilö- ja ryhmäharjoituksia.
Tutkimusosaamisen osio sisältää seuraavan arvioitavan tehtävään, joka tehdään opinnäytetyön toteutustavan mukaisesti yksilö- tai paritehtävänä:
- Tehtävä 1. Oman opinnäytetyön tietoperusta, 8-10 sivua.
Raportointi, 1 op, vastuuopettaja Tarja Isokääntä
RDI and work-related cooperation
Opintojakso kiinnittyy vahvasti opiskelijan omaan opinnäytetyöhön. Amk-opinnäytetyö on työelämälähtöinen, joten työelämäyhteistyö rakentuu opinnäytetyöhön liittyvän työelämätahon kanssa.
Timing of exams and assignments
Opintojaksolla laadittavien tehtävien palautusajat ovat:
Tehtävä 1. Oman opinnäytetyön tietoperusta, 8-10 sivua, palautus 30.4.2026.
Mikäli opiskelija ei palauta tehtäviä määräajassa opintojakso arvioidaan hylätyksi. Opintojakson uusintakerrat tutkimusosaamisen ja raportoinnin tehtävien palauttamisen osalta ovat:
- 15.5.2026
- 31.5.2026.
Student workload
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Course part description
Opintojakso jakautuu neljän opintopisteen laajuiseen tutkimusosaamisen osuuteen ja yhden opintopisteen laajuiseen raportoinnin osuuteen.
Tutkimusosaamisen osuus koostuu 24 tunnin kontaktiopetuksesta ja 76 tunnin itsenäisestä työskentelystä. Kontaktiopetus koostuu luennoista ja tuntiharjoitteista. Itsenäinen työskentely pitää sisällään seuraavat suoritukset:
- Oman opinnäytetyön tietoperusta, joka palautetaan 30.4.2026 (8-10 sivua)
Raportoinnin osuus koostuu verkossa tehtävistä, melko pienimuotoisista tehtävistä.
Further information
Opintojakso tukee opinnäytetyöprosessin käynnistymistä ja oman opinnäytetyön tekemistä. Opintojakso on siten tarpeen ajoittaa käynnistymään samaan aikaan Opinnäytetyön ideointi- ja suunnittelu-opintojakson kanssa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Tutkimusosaamisen osuus arvioidaan 1-5. Hyväksytty suorittaminen edellyttää
- oman opinnäytetyön tietoperustan (noin 8-10 sivua) hyväksyttyä laatimista. Tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5.
Raportoinnin osasuoritus arvioidaan hyväksytty-hylätty. Osuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää määräajassa hyväksyttävästi palautettuja tehtäviä.
Opintojakson kokonaisarvosana kirjautuu näkyviin vasta kun sekä tutkimusosaamisen että tieteellisen viestinnän osiot on suoritettu.