Analysing markets and competitive environment (5cr)
Code: LT00EB07-3006
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 19.01.2026 - 03.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Department of Business
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Management
- Teachers
- Heli Juntunen
- Teacher in charge
- Heli Juntunen
- Groups
-
LTMI24SMBusiness Management, part-time studies
-
LTMI24SVBBusiness Management, online studies
-
LTMI24SVABusiness Management, online studies
- Course
- LT00EB07
Unfortunately, no reservations were found for the realization Analysing markets and competitive environment LT00EB07-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
You can identify and describe knowledge needs related to a company’s markets and competitive environment
You are able to acquire and analyze relevant information related to a company’s markets and competitive environment
You are able to draw conclusions and apply knowledge in decision making
Content
What market players and factors affect a company’s markets and competitive environment?
What knowledge does a company need about its markets and competitive environment?
How can a company acquire and analyse information about its markets and competitive environment?
What factors affect company’s financial management?
How is information utilized in decision making?
Evaluation
Students can
b) look for information in the key information sources of the field and evaluate information sources critically.
c) identify and describe the problems of the professional field and knowledge needs related to the field
e) choose appropriate models, methods and techniques according to the purpose and justify these choices.
Course material
Opintojaksoalustalle linkitetyt luentotallenteet ja muut sähköiset aineistot
Study forms and methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Opintojaksoon sisältyy kolme verkkotapamista, näistä tiedotetaan opintojakson alustalla. Verkkotapaamiset toteutetaan Teamsissa ja ne ovat vapaaehtoisia.
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään pääasiassa itsenäisesti, mutta osa tehtävistä on mahdollista suorittaa myös ryhmätyönä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opintojakson voi suorittaa myös nopeutetusti, eli voit tehdä arviointiin vaikuttavat tentit ja tehtävät omassa aikataulussasi annettua aikataulutusta aikaisemmin.
Ohjaus tapahtuu teamsin , Learn-alustan ja sähköpostin välityksellä
Mikäli opiskelija on suorittanut opintojakson tavoitteiden mukaisen opintokokonaisuuden jossakin muussa korkeakoulussa alle 10-vuotta sitten, hänellä voi olla mahdollisuus opintojensa hyväksilukuun.
Mikäli opiskelija on tehnyt opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön liittyvää työtä työsuhteessa jo pitkään ja hänelle on kertynyt siitä opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla.
RDI and work-related cooperation
Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.
Työelämän edustajan asiantuntijaluentoja.
Timing of exams and assignments
Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tenttejä että oppimis-/kehttämistehtäviä.
Student workload
5 op = 135 h
Course part description
1.osa Toimintaympäristön analyysi 30 p
Tässä osassa käsitellään yrityksen markkina- ja kilpailuympäristön eri tekijöitä, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan ja päätöksentekoon. Painopisteenä on, millaista tietoa yritys tarvitsee ympäristöstään, miten sitä voidaan hankkia ja millaisia menetelmiä hyödynnetään tiedon analysoinnissa, jotta yritys voi ymmärtää paremmin markkinoiden muutoksia ja kilpailutilannetta.
2. osa Tulevaisuuden trendit 10 p
Tässä osassa tarkastellaan markkinoiden ja yhteiskunnan muutossuuntia sekä trendejä, jotka vaikuttavat yritysten liiketoimintaan tulevaisuudessa. Esille nousevat muun muassa digitalisaatio, kestävä kehitys, kuluttajakäyttäytymisen muutokset ja muut toimintaympäristöä muokkaavat ilmiöt, joiden tunnistaminen auttaa yritystä varautumaan muutoksiin ja löytämään uusia mahdollisuuksia.
3. osa Talouden hallinta ja innovaatiot 20p
Tässä osassa keskitytään yrityksen talouden hallintaan ja rahoituksen kysymyksiin. Käsittelyssä ovat muun muassa rahoituksen lähteet, yrityksen maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden merkitys sekä se, miten taloudellista tietoa hyödynnetään päätöksenteossa ja yrityksen kehittämisessä.
Further information
Opettaja: Heli Juntunen, heli.juntunen@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.
Arviointi tällä opintojaksolla tehdään oppimistehtävien ja tenttien yhteispistekertymänä,