Encountering clients in physiotherapy (5cr)
Code: AV00FR50-3002
General information
- Timing
- 12.01.2026 - 07.12.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Open UAS and Continuing education
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Open University of Applied Sciences
- Open University
- Teachers
- Elina Päykkönen
- Course
- AV00FR50
Unfortunately, no reservations were found for the realization Encountering clients in physiotherapy AV00FR50-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
You know and can define the foundations and principles of client- and resource-oriented physiotherapy.
You know and recognise the factors involved in human interaction.
You know and recognise the basic elements of dialogic interaction and can promote dialogic interaction.
You know the methods of guidance used in physiotherapy.
You know and can describe the factors involved in generating and maintaining motivation and setting goals.
You know and recognise the key foundations and principles for creating a motivating interaction atmosphere.
You know and understand the professional ethical guidelines for physiotherapists.
Content
What is client- and resource-oriented physiotherapy?
How do you encounter another person?
What factors influence interaction between people?
What challenges can be involved in interaction situations?
What is meant by dialogic interaction?
How do you promote dialogic interaction?
What facilitation methods can you use in physiotherapy client encounters?
What is meant by motivation?
What factors influence the creation and maintenance of motivation?
What are the main principles of goal setting?
What is meant by a motivating interaction atmosphere?
How do you create a motivating interaction atmosphere?
What are the professional ethical guidelines for physiotherapists?
Evaluation
Entry-level competence
Students can,
a. use professional vocabulary systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
e. use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.
Course material
Opintojaksolla käytettävä opiskelumateriaali ohjeistetaan opintojaksoalustalla Learnissä. Opiskelumateriaali on saatavilla verkkomateriaalina tai painettuna / e-aineistona Xamkin kirjastopalvelu Kaakkurin kautta.
Study forms and methods
Opintojakso sisältyy fysioterapeuttikoulutuksen 1. lukukauden ammatillisiin ydinosaamisen opintoihin. Tämä verkkototeutus sisältyy fysioterapeuttikoulutuksen polku- ja väyläopintoihin.
Opintojakso suoritetaan itsenäisinä opintoina Learn verkko - oppimisympäristössä. Opiskelija perehtyy opiskelumateriaaleihin ja suorittaa annetut oppimistehtävät erillisten tehtävänantojen mukaisesti opintojakson eri osioista:
1. Orientaatio 1,5 op
2. Asiakkaan kohtaaminen 2 op
3. Asiakkaan ohjaaminen 1,5 op
Opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioidaan oppimisportfoliolla, joka muodostuu opintojaksoon sisältyvistä oppimistehtävistä. Oppimisportfolio arvioidaan numeerisesti tehtävänannon mukaisilla arviointikriteereillä asteikolla 0(hylätty) - K5. Opiskelija saa oppimisportfoliosta palautetta myös kirjallisesti.
Suorittaakseen opintojakson, opiskelijan tulee osoittaa opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioinnin kohteeksi määritellyllä oppimisportfoliolla vähintään T1 - tasoisesti. Arvioinnin kriteerit (T1 - K5) käyvät ilmi oppimisportfolion ohjeistuksesta.
RDI and work-related cooperation
Opintojakson arvioinnin kohteena olevaan oppimisportfolioon sisältyy haastattelutehtävä opiskelijan valitsemalle henkilölle.
Timing of exams and assignments
Opintojakso on avoinna Learnissä 13.1. - 7.12.2026, jonka aikana opiskelija etenee oppimistehtävissä oman suoritusaikataulunsa mukaisesti.
Opintojakson suoritusohjeet esitellään opintojaksoalustalla Learnissä. Arvioinnin kohteena oleva oppimisportfolio tulee palauttaa opintojaksoalustalle viimeistään 7.12.2026 mennessä.
International cooperation
-
Student workload
Opiskelijan työmäärä on laskennallisesti 27 tuntia / opintopiste. Työmäärä riippuu opiskelijan opiskelutaidoista, - tekniikoista ja aiemmasta osaamisesta.
Course part description
Opintojakso koostuu kolmesta osiosta:
1. ORIENTAATIO 1,5 op
Tässä osiossa perehdyt ihmisten välisen vuorovaikutuksen keskeisiin peruselementteihin. Opit tunnistamaan vuorovaikutuksen muodostumiseen liittyviä tekijöitä. Opit ymmärtämään toimivan vuorovaikutuksen merkityksen fysioterapian asiakaskohtaamisissa. Perehdyt fysioterapeutin ammattieettisiin ohjeisiin ja ymmärrät eettisten ohjeiden merkityksen fysioterapeutin työssä.
2. ASIAKKAAN KOHTAAMINEN 2 op
Tässä osiossa perehdyt asiakas - ja voimavaralähtöisen fysioterapian perusteisiin asiakkaan kohtaamisen ja toimivan vuorovaikutuksen näkökulmista. Opit huomioimaan asiakaslähtöisyyden näyttöön perustuvan fysioterapian "kulmakivenä". Opit mitä dialogisuudella vuorovaikutuksessa tarkoitetaan ja opit tunnistamaan vuorovaikutustilanteisiin liittyviä mahdollisia haasteita. Harjoittelet dialogista vuorovaikutusta fysioterapian asiakaskohtaamisten näkökulmasta.
3. ASIAKKAAN OHJAAMINEN 1,5 op
Tässä osiossa perehdyt motivaation syntymiseen, ylläpysymiseen sekä tavoitteenasetteluun liittyviin tekijöihin. Opit tunnistamaan motivoivan vuorovaikutusilmapiirin luomisen keskeisiä lähtökohtia ja periaatteita. Opit luomaan motivoivaa vuorovaikutusilmapiiriä omalla toiminnallasi.
Further information
Ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen opintojaksoalusta löytyy Learn verkko-oppimisympäristöstä "omat opintojaksoni" välilehdeltä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioidaan oppimisportfoliolla, joka muodostuu opintojaksoon sisältyvistä oppimistehtävistä. Oppimisportfolio arvioidaan numeerisesti tehtävänannon mukaisilla arviointikriteereillä asteikolla 0(hylätty) - K5. Opiskelija saa oppimisportfoliosta palautetta myös kirjallisesti.
Suorittaakseen opintojakson, opiskelijan tulee osoittaa opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioinnin kohteeksi määritellyllä oppimisportfoliolla vähintään T1 - tasoisesti. Arvioinnin kriteerit (T1 - K5) käyvät ilmi oppimisportfolion ohjeistuksesta.
Opintojakson kokonaisarviointi on numeerinen 1 - 5.