Resource Efficiency and Sustainable Development (5 cr)
Code: RA00DH97-3001
General information
- Enrollment
- 14.12.2020 - 14.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.01.2021 - 30.04.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Construction and Energy Engineering
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Industrial Wood Construction
- Teachers
- Anu Kuusela
- Teacher in charge
- Anu Kuusela
- Groups
-
PRSA19SPIndustrial Wood Construction, full-time studies
-
PRSA18SPIndustrial Wood Construction, full-time studies
- Course
- RA00DH97
Course material
Opetusmateriaalina käytetään ympäristöhallinnon aineistoa sekä ajankohtaisia artikkeleita.
Kestävän kehityksen opintoja täydentää Suomen YK-liitos tuottama mobiilikurssi, joka on saatavilla osoitteessa: [https://www.ykliitto.fi/julkaisut/kestavan-kehityksen-mobiilikurssi]. Linkki tallennettu: [8.1.2021]. . Mobiilikurssin kuorma on arvioni mukaan enintään 2,5 h.
Study forms and methods
Opintojakson opetus pohjautuu demokraattisen oppimisen periaatteisiin sekä pientyhmissä tapahtuvaan ongelmalähtöiseen ratkaisuhakuisuuteen.
Opintojakson käytyään opiskelija tunnistaa
- rakennusalan resurssitehokkuuden ja kestävän kehityksen käsitteet
- omat arvonsa ja toimintatapansa sekä mahdollisuutensa työelämässä
- ympäröivän yhteiskunnan ja ohjauksen arvot ja tavoitteet
- vastuunsa ja valtansa resurssitehokkuuden ja kestävän kehityksen tulosten saavuttamiseksi
Lisäksi opiskelija kehittää osaamistaan työelämä vastuullisuudesta ja yhteistoiminnasta.
RDI and work-related cooperation
Opintojaksoon ei liity työelämäyhteistyötä, mutta opiskelijalla on halutessaan siihen mahdollisuus.
Timing of exams and assignments
Osaamisen osoittamisen tavasta ja aikataulusta sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Vaihtoehtoja ovat muun muassa
- osaamisen arviointi esikysymysten avulla (jokainen tekee tämän) sekä
- argumentoiva artikkeli
- arviointikeskustelu
- portfolio
- blogi tai videoblogi
Student workload
Opiskelijan kokonaiskuorma: 5 op = 5 * 27 h = 135 h
135 h / 15 viikkoa = 9 h / viikko, josta 3 h lähiopetusta ja 6 h itsenäistä- tai ryhmäopiskelua.
Opintojakson lähiopetuksesta vähintään kaksi kertaa on varattu osaamisen osoittamisen työpajoille.
Course part description
Opintojakso toteutetaan ongelmalähtöisen oppimisen menetelmin. Työskentelemme yhdessä työelämälähtöisesti resurssitehokkuuden ja kestävän kehityksen kysymysten parissa. Jokaisella viikolla hyödynnämme yhteisen tietopääoman kerryttämisessä presentaatioita ja ryhmätyöskentelyä. Työskentelyn tuloksena jokaiselle syntyy portofolio, jossa on kuvattuna oma resurssitehokkuuden ja kestävän kehityksen teoria ja ammatillinen strategia.
Further information
Opintojaksolla käytetään Learnia, Teamsia, Padletia, Kahoota ja mahdollisesti myös muita verkko-opiskelun alustoja.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
5 Opiskelija on tunnistanut lähtötilanteensa, arvonsa ja osaamisen aukot. Hän tunnistaa osaamisensa ja ajattelunsa kehittymisen ja osaa kuvata sen. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen ja resurssitehokkuuden periaatteet sekä osaa kuvata omaa toimintaansa näiden tavoitteiden toteuttamiseksi. Toimintaa ohjaavat arvot ovat selkeät. Opiskelija on toiminut pienryhmissä aktiivisesti ja osittanut kiinnostusta käsiteltäviä aiheita kohtaan.
3 Opiskelija on tunnistanut joitain arvojaan ja osaamisensa aukkoja. Hänen osaamisensa ja ajattelunsa on kehittynyt kohtuullisesti ja hän tunnistaa kehityksensä. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen ja resurssitehokkuuden periaatteet sekä osaa kuvat oman toimintansa näiden tavoitteiden toteuttamiseksi. Toimintaa ohjaavat arvot saattavat olla vielä jonkin verran puutteellisia. Opiskelija on pienryhmissä työskennellessään osoittanut vaihtelevaa, mutta hyvää aktiivisuutta.
1 Opiskelija on tunnistanut heikosti arvojaan ja osaamisen aukkojaan. Hänen osaamisensa ja ajattelunsa on kehittynyt vaatimattomasti ja hän tunnistaa jotakin kehitysaskelia. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen ja resurssitehokkuuden peruskäsitteet ja osaa kuvat toimintansa näiden tavoitteiden toteuttamiseksi. Toimintaa ohjaavat arvot ovat vielä heikkoja. Opiskelija on pienryhmätyöskentelyssä osoittanut tyydyttävää aktiivisuutta.