The quality and safety of social and health care services (5cr)
Code: SH00AC82-3035
General information
- Enrollment
- 15.08.2019 - 30.08.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Common Studies
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Päivi Lifflander
- Marko Issakainen
- Sirpa Luukkainen
- Teacher in charge
- Päivi Lifflander
- Course
- SH00AC82
Unfortunately, no reservations were found for the realization The quality and safety of social and health care services SH00AC82-3035. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Ethics and professionality in nursing
• you know the legislation and ethical guidelines of nursing
Evidence-based practice and decision making
• you know the concept of evidence-based practice and its importance in social and health care
Quality and safety of social and health services
• you know the principles of safety control and your responsibility in promoting them
• you know your professional responsibility in ensuring and promoting patient safety
• you are able to promote patient safety in all phases of the patient’s treatment process
• you are able to advice patients and their family in decision making concerning the treatment and promotion of safety
• you know the importance of confidentiality in the treatment process
• you are able to maintain the confidentiality and security of information
• you know your responsibility for the quality of your nursing work
Content
Ethics and professionality in nursing
• Human dignity and human rights (WHO/ILO)
• Values, ethical principles and guidelines in nursing (Etene)
Evidence-based practice and decision making
• The concept of evidence-based practice (incl. production, distribution, implementation and evaluation of evidence) and its objectives
• Data search: the most important databases of health science
Quality and safety of social and health services
• The provision and organization of social and health services by the public, private and third sectors
• Ergonomics
• Planning and organization of and responsibilities in safety management
• Prevention, recognition and management of safety incidents
• Legislation on patient safty
• Areas of patient safety; equipment; treatment and medication safety
• Factors related to safety incidents and their reporting
• Promotion of system-oriented culture of patient safety
• Radiation safety
• Extended obligation of confidentiality and data protection, patients’ right to access their own medical records
• Data protection plan and security risks
• Information systems and their use in patient information recording
• Documentation and reporting
• Social media, electronic registers and other electronic communication
• Health care registers and printed archives
• Legislation, national quality recommendations and requirements; best practice and ethical guidelines
Evaluation
Assessment criteria level 3, competence during the completion phase.
You know how to:
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
Course material
Farmakologia:
Peruslääkelaskut: Nikkola, R. ym. 2018. Annos oivallusta - harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro. Lisäksi Moodle-oppimisalustan materiaali.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Farmakologia 2 op:
Peruslääkelaskut 1 op: Matematiikan lähtötasotesti. Osallistut työjärjestyksen mukaiseen peruslääkelaskujen lähiopetukseen sekä opiskelet itsenäisesti sekä ryhmässä sovitun aikataulun mukaisesti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson opettajaan vähintään kuukautta ennen opintojakson alkua ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua (AHOT) opintojaksoa vastaavalla amk-opinnoilla joko kokonaan tai osittain. Osittaisessa hyväksiluvussa suoritat ne osa-alueet, joista ei ole hyväksilukua perusryhmän mukana. Hyväksilukuanomus tehdään vähintään kuukautta ennen opintojakson alkua.
Timing of exams and assignments
Farmakologia 2 op:
Peruslääkelaskut 1 op: Matematiikan lähtötasotesti 1.-2. lähipetusviikolla ja uusintatenttimahdollisuudet yleisissä tenteissä. Peruslääkelaskujen varsinainen tentti lähiopetusviikolla ja uusintatentit yleisissä tenteissä.
Student workload
Farmakologia 2 op:
Peruslääkelaskut 1 op: Lähiopetus 10 h ja itsenäistä opiskelua 17 h. Yhteensä 27 h.
Further information
Farmakologia:
Peruslääkelaskut: Lehtori Marko Issakainen, sähköposti: marko.issakainen@xamk.fi; Lehtori Päivi Lifflander, sähköposti paivi.lifflander@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Farmakologia:
Peruslääkelaskut: Matematiikan lähtötasotesti tulee suorittaa hyväksytysti ennen peruslääkelaskujen koetta. Peruslääkelaskut 100 % oikein.
Assessment criteria, good (3-4)
Arviointi aloittavan sairaanhoitajaopiskelijan osaamistavoitteiden mukainen taso 3.
Opiskelija osaa
a) käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
b) etsiä tietoa keskeisistä tiedonlähteistä
c) hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d) perustella monipuolisesti
Assessment criteria, excellent (5)
Peruslääkelaskut: Opiskelija laskee laskut 100 % oikein ja laskutoimitukset ovat oikein.