Nursing in acute and intensive care (5 cr)
Code: SH00AD02-3007
General information
- Enrollment
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2019 - 31.05.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- School of Welfare
- Campus
- Kotka Campus
- Mikkeli Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Terhi Hede
- Leila Sikanen
- Niina Luukkonen
- Marko Issakainen
- Miia Myllymäki
- Anna-Maija Uusoksa
- Teacher in charge
- Terhi Hede
- Scheduling groups
- Mikkeli (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Savonlinna (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Kotka (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Mikkeli
- Savonlinna
- Kotka
- Course
- SH00AD02
Objective
• you are able to plan, carry out, assess and develop acute care for patients of various ages
• you are able to support and guide patients and their close ones in different stages of the care pathway
• you are able to carry out independent decision-making as part of the overall treatment of a patient receiving acute care
• you are able to engage in cross-disciplinary and multi-professional cooperation in different stages of the patient care pathway
• you are able to demonstrate your responsibility for the quality of nursing in your own work
Content
• nursing process for acutely ill patients
• non-medicine treatment methods in acute and intensive nursing (acute and intensive care units)
• management and self-management in acute and intensive care nursing
• health technology in acute and intensive care nursing
• cross-disciplinary teamwork and networking in acute and intensive care nursing
Evaluation
Competence in the completion phase.
You are able to:
a) expertly use professional terminology in various situations
b) critically assess your sources of information
Course material
- Kuisma M., Holmström P. et. al, Ensihoito, Sanoma Pro Oy, 2017. Soveltuvin osin ja aihealueet näytetään opiskelijalle ensimmäisillä lähitunneilla.
- Akuuttihoito-opas, Markku Mäkijärvi, Veli-Pekka Harjola, Hannu Päivä, Juha Valli, Eija Vaula (toim.) uudistettu 2018, Duodecim
TAI
- Tehohoito-opas, Sari Karlsson, Tero Ala-Kokko, Ville Pettilä, Minna Tallgren, Mika Valtonen (toim.) 5., uudistettu painos 2017
- Käypähoitosuositukset soveltuvin osin
- Moodlessa osoitettu oppimateriaali
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on tarkoitettu hoitotyön opiskelijoiden täydentäviin opintoihin.
Päivystys- ja tehohoitotyön opintojen 5op opiskelu tapahtuu lähiopetuksessa ja ryhmän mukana. Tähän oppimisväylään kuuluu luennot, harjoitukset, verkko-opinnot ja mahdolliset opintokäynnit. Osa opinnoista on aikaan ja paikkaan sitomatonta. Loppukoe.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
- Teoriaopintojen integroiminen työelämään ja työn opinnollistaminen edellyttää, että toimit sairaanhoitajan sijaisuudessa esim. päivystyksessä tai teho-osastolla
Opiskelija ottaa yhteyden opettajiin jos opiskelija haluaa sisällyttää, korvata, käyttää AHOT-menettelyä tai opinnollistaa tätä opintojaksoa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Akuuttihoidon aiemmat opinnot ja perehtyneisyys päivystyspolikliiniseen- ja/ tai tehohoitotyöhön voi nopeuttaa opiskelua. Opiskelija ottaa yhteyden opintojakson opettajaan jos on kiinnostunut tästä oppimisväylästä. Osa opiskelusta voi olla aikaan ja paikkaan sitomatonta.
RDI and work-related cooperation
Jos opiskelija menee päivystys- ja tehohoidon käytännön työn harjoitteluun, niin se voidaan suorittaa erikoissairaanhoidossa ja osin sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa (ambulanssit) sekä Suomen puolustusvoimien terveydenhuollon tehtävissä. Etusija ambulanssipaikkojen varaamiseen on pääsääntöisesti Ensihoitaja, AMK -opiskelijoilla. Harjoittelua voi suorittaa myös sydänvalvonta- ja teho-osastoilla.
Timing of exams and assignments
Yleisinä uusinta- ja korotustenttipäivinä.
International cooperation
Opiskelija voi osallistua opiskelijavaihtoon.
Student workload
-teoria 4op 4x27h sisältää lähiopetuksen ja/tai verkko-opiskelun, tehtävät ja tentit ja niihin luku ja mahdolliset opintokäynnit
-harjoitukset 1op = 27h sisältää lähiopetuksen harjoituksissa, valmistautumisen harjoituksiin ja reflektointi
Assessment criteria, approved/failed
Kirjallinen tentti ja tehtävät ovat hylätty
Further information
terhi.hede@xamk.fi
anna-maija.uusoksa@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opiskelijalle osoitettujen oppimistehtävien tekeminen.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja koululla tehtäviin harjoituksiin
Teoriaopinnoista kirjallinen koe.
Assessment criteria, fail (0)
Kirjallinen tentti ja tehtävät ovat hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Kirjallisen tentin arvosana tyydyttävä (T1-T2) ja Moodle tehtävät hyväksytysti suoritettu
Assessment criteria, good (3-4)
Kirjallisen tentin arvosana hyvä(H3-H4) ja Moodle tehtävät hyväksytysti suoritettu
Assessment criteria, excellent (5)
Kirjallisen tentin arvosana kiitettävä (K5) ja Moodle tehtävät hyväksytysti suoritettu
Qualifications
Professional competence of a nurse responsible for general nursing (180 ECTS credits).