Skip to main content

Service system and multiprofessional cooperation (5 cr)

Code: YP00AA36-3002

General information


Enrollment
20.08.2018 - 07.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.08.2018 - 30.11.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Helena Timonen
Maija-Sisko Kauppila
Teacher in charge
Maija-Sisko Kauppila
Course
YP00AA36
No reservations found for realization YP00AA36-3002!

Objective

You are able to define the parts of young people’s service system. You learn how youth guidance and service network work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing. You learn the principles of municipal administration and good administration. You are able to work in multiprofessional networks. You are able to solve problems creatively and develop work practices. You know the data protection and security practices and know how to take them into account in your work. You recognize the open information resources in your professional field and you know how to use them in your work.

Content

What is included in young people’s cross-sectoral service system? In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network? How does the law govern municipal service production? How does the municipal decision-making system work? How do privacy protection and security practices work? How do community educators make use of the information resources?

Course material

Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Gretschel, Anu, Paakkunainen, Kari, Souto, Anne-Mari & Suurpää, Leena (toim.) (2014). Nuorisotakuun arki ja politiikka. Helsinki: Nuorisotutkimusverkoston verkkojulkaisuja 76.
Miettinen, Sonja toim. (2017). Ohjaamojen tuki – ammattilaisen apuna nuoren parhaaksi : Kokemuksia ja kehitysehdotuksia Etelä-Savosta. Mikkeli: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk kehittää nro 5.
Määttä, Mirja (2017). Uutta auringon alla. Ohjaamot 2014 - 2017. Jyväskylä: Kohtaamo-hanke (ESR), Keski-Suomen ELY-keskus.
Peltola, Marja ja Moisio, Jenni (2017). Ääniä ja äänettömyyttä palvelukentillä. Katsaus lasten ja nuorten palvelukokemuksia koskevaan tietoon. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura
Verkkojulkaisuja 112.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, Sini & Majoinen, Kaija & Salenius, Maria toim. (2012 ). Elinvoimainen ja toimintakykyinen kunta. Helsinki: Efeko Oy.
Muu opetusmateriaali saatavissa Moodlessa.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson
työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Student workload

Lähiopetusta 16 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä 119 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

a) You can use professional vocabulary related to young people’s service system and local administration systematically. b) You can evaluate information on young people’s service systems, and in general, on matters related to local administration. c) You can work as an expert on young people’s service systems and identify and describe the problems of the professional field. d) You can evaluate operations in customer, user and target group situations. g) You can apply critically the ethical principles of the professional field in different situations.

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä

Assessment criteria, good (3-4)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti nuorten palvelujärjestelmiin sekä paikallishallintoon kuuluvaa ammattikäsitteistöä.
b. Osaat arvioida kriittisesti käyttämiäsi tietolähteitä nuorten palvelujärjestelmistä sekä yleisesti paikallishallintoa koskevista asioista.
c. Osaat työskennellä asiantuntijatehtävissä nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa sekä huomaat ja kuvaat ammattialan erityiskysymyksiä.
d. Osaat arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
g. Osaat soveltaa kriittisesti nuorisotyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Qualifications

Attending the course requires completing the course of Structures of youth work and civic activities.

Go back to top of page