Intoxicant and mental health work (5 cr)
Code: YP00AA47-3007
General information
- Enrollment
- 14.12.2020 - 14.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.01.2021 - 30.04.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Mirka Lähdeniemi
- Teacher in charge
- Mirka Lähdeniemi
- Groups
-
YPMI18SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
- Course
- YP00AA47
Objective
You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health. You are able to describe and to search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use. You know how to act as a youth worker in the service network of work with children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.
Content
What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on? What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental and the relating methods of aid? What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be affected? With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?
Course material
Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetus koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (päihde- ja mielenterveystyö) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia.
Opintojakson tunnuksen ja avaimen saat vastuuopettajalta.
Student workload
Noin 135 tuntia työskentelyä, joka koostuu vaihtoehdosta riippuen itsenäisestä työskentelystä, tiimityöskentelystä ja luento-opetuksesta.
Työviikkopohjainen väylä: Noin 48 tuntia lähiopetusta, 87 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Evaluation scale
1-5
Assessment criteria, good (3)
b. You know how to critically use a range of information on the intoxicant use and mental health of children and the youth. e. You are able to choose and justify the variety of methods used in the workwith intoxicant use and mental health. f. You know how to act as a youth worker in different teams and practical activities of intoxicant use and mental health work.
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen väylä: arvioinnissa huomioidaan kirjalliset tehtävät sekä aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn.
Työhön integroitu väylä: arviointi tapahtuu opettaja, työelämä, opiskelija(t) kolmikantana
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäiset tehtävät opettajan arvioimana + itsearviointi