Skip to main content

Adventure education and the International Award Programme (5 cr)

Code: YP00DA64-3003

General information


Enrollment
16.12.2019 - 10.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 30.04.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Tommi Pantzar
Maija-Sisko Kauppila
Teacher in charge
Tommi Pantzar
Course
YP00DA64
No reservations found for realization YP00DA64-3003!

Objective

You know how to justify the methods and the role of instructors of adventure education from the perspective of experiential learning theory. You can recognize the professional possibilities of adventure education in the field of civic activities and youth work. You know the laws and regulations that govern the safety of adventure education and you are able to use them in planning and carrying out your own adventure. You demonstrate your familiarity with the International Award Programme and understand its role in the Finnish youth work sector.

Content

What kind of philosophical and educational theoretical foundations do adventure education and the International Award Programme base on? What kind of educational and experiential opportunities do adventures offer and what is required from the instructors? What are the methods that can be used in adventure education? How can the risks involved in adventure activities be controlled? What is the content of the International Award Programme?

Course material

Moodlessa olevat artikkelit.
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Kauppila, M-S. ja Ruotsalainen, J. 2007. Avartti nonformaalisen oppisen ympäristönä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Nieminen, J. 2007. Vastavoiman hahmo - nuorisotyön yleiset tehtävät, oppimisympäristöt ja eetos. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).
Telemäki, M. ja Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö. Soveltuvin osin.
www.avartti.fi
Opettajan opintojaksolla jakama materiaali ja tutkimukset.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Avartin lähiopetus toteutetaan intensiivijaksona (16h) 12.-13.2.2020. Lähiopetus toteutetaan Avartti-toiminnan perusteet -koulutuksena ja siitä saa erillisen todistuksen (opiskelijalla 100% läsnäolovelvoite todistuksen saantiin). Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Seikkailukasvatus osion teoriaopetus toteutetaan osin luentoina ja osin yhteistoiminnallisena oppimisena alan artikkeleita lukien tammi-maaliskuun aikana. Opiskelija valitsee lisäksi yhden toiminnallisen seikkailun, johon osallistuu. Toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen keväällä/alkusyksyllä opintojakson moodlepohjalla.
HUOM! Seikkailukasvatuksen lähiopetuksesta voi olla pois vain kaksi kertaa. Opetusmenetelmänä käytetty yhteistoiminnallinen oppiminen edellyttää läsnäoloa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Avartti osuus (2op) on suoritettavissa myös itsenäisesti verkkokurssina. Ohjeet itsenäiseen suoritustapaan saat Maija-Sisko Kauppilalta. Verkkokurssin suorittaminen ei anna mahdollisuutta erilliseen todistukseen (vertaa työviikkopohjainen väylä).
Seikkailukasvatus osuus (3op) on suoritettavissa kokonaan verkko-opintoina / itsenäisesti, pystyt integroimaan suorituksen myös omaan työhösi. Suoritusohjeet opintojakson moodle alustalla.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Avartti osuus (2op) on suoritettavissa itsenäisesti verkkokurssina. Ohjeet itsenäiseen suoritustapaan saat Maija-Sisko Kauppilalta. Verkkokurssin suorittaminen ei anna mahdollisuutta erilliseen todistukseen (vertaa työviikkopohjainen väylä).
Seikkailukasvatus osuus (3op) on suoritettavissa kokonaan verkko-opintoina / itsenäisesti. Suoritusohjeet opintojakson moodle alustalla.

Student workload

Avartti 2op: lähiopetus 16 tuntia, itsenäisen työskentelyn osuus 38 tuntia.
Seikkailukasvatus 3op: teoriaopetus 24h. Käytännön seikkailut n. 8-16 opiskelijan pienryhmissä. 24h oma seikkailu, 33h itsenäiset tehtävät (artikkelit + modulitehtävä) ja oman seikkailun valmistelu. Yht. 81h

Further information

Avartin lähiopetukseen ja Seikkailukasvatuksen toimintaosuuksiin ilmoittaudutaan syyslukukauden lopussa joulukuussa 2019. Tästä saatte lisätietoa ryhmänne moodlen kautta.
Seikkailukasvatusosiossa suositellaan lämpimästi lähiopetusta. Menetelmän ymmärtäminen ja haltuunotto varmempaa, helpompaa ja mukavampaa lähiopetuksessa. Mikäli tiedät, että et pysty osallistumaan lähiopetukseen, silloin tietenkin verkko-opiskelu vaihtoehtona.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

a.You are able to consistently use professional concepts related to adventure education. b. You are able to search information from key information sources. c. You are able to identify the different functions in adventure education and the International Award Programme. d. You are able to work in the environment of adventure activities of your choice and you can describe the activity from an educational perspective. f. You are able to work in a target-oriented manner during different phases of adventure activities.

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista

Assessment criteria, good (3-4)

a) Osaat käyttää johdonmukaisesti seikkailukasvatuksen ammattikäsitteitä.
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c) Osaat hahmottaa seikkailukasvatukseen ja Avartti-toimintaan liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.
d) Osaat toimia valitsemassasi seikkailutoiminnan ympäristössä ja kuvata toimintaa kasvatuksen viitekehyksessä.
f) Osaat toimia tavoitteellisesti tiimin jäsenenä seikkailun eri vaiheissa.

Qualifications

Attending the course requires basic skills and experiences in camping and camp life, completing the course of Camp activities, or equivalent skills.

Go back to top of page