Skip to main content

Work and professional environments of social welfareLaajuus (5 cr)

Code: SO00FA45

Credits

5 op

Objective

You become familiar with the development of the social sector and the central theories guiding the work.

You have knowledge of different orientations and approaches in the social sector.

You know the goals, tasks and operating environments of the bachelors of social services.

Content

How has social welfare work developed?

What are the factors that guide the development of the social sector?

What are the main theories guiding the work in the social sector?

What are the main orientations and approaches of social welfare work?

What are the goals, tasks and operating environments of the bachelors of social services?

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

01.01.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Harri Mäkinen
  • Tia-Marika Sohlman
  • Hanna Lehtinen
Teacher in charge

Tia-Marika Sohlman

Groups
  • SOKT25KV
    Sosionomi, verkkototeutus

Objective

You become familiar with the development of the social sector and the central theories guiding the work.

You have knowledge of different orientations and approaches in the social sector.

You know the goals, tasks and operating environments of the bachelors of social services.

Content

How has social welfare work developed?

What are the factors that guide the development of the social sector?

What are the main theories guiding the work in the social sector?

What are the main orientations and approaches of social welfare work?

What are the goals, tasks and operating environments of the bachelors of social services?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla erikseen määriteltävä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Tällä koko sosionomikoulutuksen ensimmäisellä opintojaksolla käsitellään sosiaalialan kehitystä, taustateorioita, työorientaatioita, lähestymistapoja ja lisäksi sosionomin työn tavoitteita, tehtäviä ja toimintaympäristöjä.

Opintojakson toteutus tapahtuu kokonaisuudessa sähköisessä Learn oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää sen keskeisiin teemoihin liittyviä kirjallisia tehtäviä.

Opintojakson aikaansidotut päivät sijoittuvat viikoille 6, 8 sekä 13.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei tarjolla.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli opiskelijalla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voi opintojakson hyväksilukea esim. vastaavilla aikaisemmilla opinnoilla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu opintojaksokohtaisesti tutustumiskäynneillä ja/tai ammattilaisia haastattelemalla.

Opiskelijan työmäärä

Opintopistemäärään pohjautuva opiskelijan laskennallinen työmäärä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

01.01.2025 - 18.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus
  • Mikkeli Campus
  • Ecampus
Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Mauno Saksio
Teacher in charge

Mauno Saksio

Groups
  • SOMI25KM
    Social Services, part-time studies

Objective

You become familiar with the development of the social sector and the central theories guiding the work.

You have knowledge of different orientations and approaches in the social sector.

You know the goals, tasks and operating environments of the bachelors of social services.

Content

How has social welfare work developed?

What are the factors that guide the development of the social sector?

What are the main theories guiding the work in the social sector?

What are the main orientations and approaches of social welfare work?

What are the goals, tasks and operating environments of the bachelors of social services?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä sekä tentittävä kirjallisuus:

Satka, Moilanen ja Pohjola (xxxx): Sosiaalityön tieteenalaa rakentamassa. Teos on saatavilla verkkoversiona
Raatikainen, Rahikka, Saarni, Vepsä (2019): Ammattina sosionomi. Teos saatavilla myös ekirjastossa.


Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa..

Yksilölliset oppimisväylät

• Toteutus sisältää 3 lähiopetuskertaa Mikkelin kampuksella ja lisäksi aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä. Läsnäolo lähipäivissä on välttämätöntä ja poissaolot tulee korvata sovitulla tavalla.
• Opintojakso sisältää 1 yksilötehtävän ja 1 ryhmätehtävän . Yksilöllinen oppimistehtävät palautetaan viimeistään viikolla 7. Ryhmätehtävä palautetaan viimeistään viikolla 15

• Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä. Viikolla 12 opiskelijoilla on mahdollisuus myös ohjaukseen teams:n toteutettavalla vapaaehtoisella ohjauskerralla

• Opintojaksolla palautetta annetaan oppimistehtävistä kirjallisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee kokemusasiantuntija ja hän edustaa myös työelämää.
Opintojaksolla tehdään työelämään suuntautuva oppimistehtävä, missä perehdytään työelämässä toimivan sosionomin tehtävään ja sen vaatimaan osaamiseen sekä raportoidaan kirjallisesti.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon sisältyy opiskelumateriaalissa mainituun kirjallisuuteen perustuva kirjallisuustentti, mikä toteutetaan Learn-alustalla viikolla 19. Tentti on auki 8.00 - 23.50 mutta vastausaika on 2h30 min. ja tentissä opiskelumateriaali saa olla käytössä.

Oppimistehtävistä yksilötehtävä palautetaan viikkoon 7 mennessä ja ryhmä/paritehtävä palautettava viimeistään viikolla 15.




Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 10,5 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 124,5 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa tarvittaessa osien erilainen suoritustapa.

Opintojakson kontaktitapaamisissa ohjeistetaan aluksi opintojakson suorittamistavoista sekä tavoitteista. Toisella lähiopetustapaamisella viikolla 7 käsitellään yksilökohtaista oppimistehtävää. Toisella tapaamiskerralla viikolla 15 käsitellään parityönä tehtävää oppimistehtävää ja kootaan yhteen opintojakson aina koostunutta tietoa ja ymmärtämystä sosionomin työstä ja työkentästä sekä työn vaatimasta osaamisesta ja tulevaisuuden osaamishaasteista.

Further information

Mainitse asioita, jotka eivät tule esille muissa kohdissa esille ja ovat opiskelijoille hyödyllisiä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää X:n ja Y:n tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.”.

Ilmoita opintojakson arviointiasteikko: 1–5 tai hyväksytty/hylätty.