Human growth and developmentLaajuus (5 cr)
Code: YP00EQ94
Credits
5 op
Objective
You are able to use the basic terminology related to an individual's growth and development.
You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.
Content
What are the basic concepts related to an individual's growth and development?
How are the interaction between an individual and the environment and the contexts of development connected to the development and growth of a person?
How are the regularities of human psychological development structured?
Enrollment
08.01.2024 - 14.01.2024
Timing
08.01.2024 - 21.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge
Hanne Salovaara-Pitkänen
Groups
-
YPMI24KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are able to use the basic terminology related to an individual's growth and development.
You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.
Content
What are the basic concepts related to an individual's growth and development?
How are the interaction between an individual and the environment and the contexts of development connected to the development and growth of a person?
How are the regularities of human psychological development structured?
Opiskelumateriaali
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Lisäksi oppimistehtävään linkitetty materiaali, joka vaihtelee opiskelijan tekemien valintojen mukaisesti.
Vaihtoehtoiset oppimistehtävät ovat seuraavat:
Lapsuus elämänvaiheena
Nuoruus elämänvaiheena
Aikuisuus elämänvaiheena
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä oppimistehtävä, jonka teeman opiskelija voi valita eri vaihtoehdoista. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelija valitsee vaihtoehtoisista oppimistehtävistä häntä kiinnostavan vaihtoehdon, jolloin hän mahdollisesti jalkautuu eri työelämän konteksteihin.
Tentit ja muut määräajat
Tentti suoritetaan opintojakson päätteeksi.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen. Tämä vaihtoehto edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Enrollment
02.01.2023 - 15.01.2023
Timing
16.01.2023 - 28.04.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge
Hanne Salovaara-Pitkänen
Groups
-
YPMI23KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are able to use the basic terminology related to an individual's growth and development.
You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.
Content
What are the basic concepts related to an individual's growth and development?
How are the interaction between an individual and the environment and the contexts of development connected to the development and growth of a person?
How are the regularities of human psychological development structured?
Opiskelumateriaali
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Lisäksi oppimistehtävään linkitetty materiaali, joka vaihtelee opiskelijan tekemien valintojen mukaisesti.
Vaihtoehtoiset oppimistehtävät ovat seuraavat:
Lapsuus elämänvaiheena
Nuoruus elämänvaiheena
Aikuisuus elämänvaiheena
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä elokuva-analyysi. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä oppimistehtävä, jonka teeman opiskelija voi valita eri vaihtoehdoista. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelija valitsee vaihtoehtoisista oppimistehtävistä häntä kiinnostavan vaihtoehdon, jolloin hän mahdollisesti jalkautuu eri työelämän konteksteihin.
Tentit ja muut määräajat
Tentti suoritetaan opintojakson päätteeksi.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen. Tämä vaihtoehto edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.