Skip to main content

Human growth and developmentLaajuus (5 cr)

Code: YP00EQ94

Credits

5 op

Objective

You are able to use the basic terminology related to an individual's growth and development.
You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.

Content

What are the basic concepts related to an individual's growth and development?
How are the interaction between an individual and the environment and the contexts of development connected to the development and growth of a person?
How are the regularities of human psychological development structured?

Enrollment

08.01.2024 - 14.01.2024

Timing

08.01.2024 - 21.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI24KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to use the basic terminology related to an individual's growth and development.
You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.

Content

What are the basic concepts related to an individual's growth and development?
How are the interaction between an individual and the environment and the contexts of development connected to the development and growth of a person?
How are the regularities of human psychological development structured?

Opiskelumateriaali

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.

Lisäksi oppimistehtävään linkitetty materiaali, joka vaihtelee opiskelijan tekemien valintojen mukaisesti.
Vaihtoehtoiset oppimistehtävät ovat seuraavat:
Lapsuus elämänvaiheena
Nuoruus elämänvaiheena
Aikuisuus elämänvaiheena

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä oppimistehtävä, jonka teeman opiskelija voi valita eri vaihtoehdoista. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee vaihtoehtoisista oppimistehtävistä häntä kiinnostavan vaihtoehdon, jolloin hän mahdollisesti jalkautuu eri työelämän konteksteihin.

Tentit ja muut määräajat

Tentti suoritetaan opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen. Tämä vaihtoehto edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.

Enrollment

02.01.2023 - 15.01.2023

Timing

16.01.2023 - 28.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI23KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to use the basic terminology related to an individual's growth and development.
You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.

Content

What are the basic concepts related to an individual's growth and development?
How are the interaction between an individual and the environment and the contexts of development connected to the development and growth of a person?
How are the regularities of human psychological development structured?

Opiskelumateriaali

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.

Lisäksi oppimistehtävään linkitetty materiaali, joka vaihtelee opiskelijan tekemien valintojen mukaisesti.
Vaihtoehtoiset oppimistehtävät ovat seuraavat:
Lapsuus elämänvaiheena
Nuoruus elämänvaiheena
Aikuisuus elämänvaiheena

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä elokuva-analyysi. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä oppimistehtävä, jonka teeman opiskelija voi valita eri vaihtoehdoista. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee vaihtoehtoisista oppimistehtävistä häntä kiinnostavan vaihtoehdon, jolloin hän mahdollisesti jalkautuu eri työelämän konteksteihin.

Tentit ja muut määräajat

Tentti suoritetaan opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen. Tämä vaihtoehto edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.