Skip to main content

Community spirit and group guidanceLaajuus (5 cr)

Code: YP00FF86

Credits

5 op

Objective

You are able to define the concept of communality and use the basic terminology related to group dynamics.
You are able to describe group processes and know which methods can be used to support them.
You are able to design a goal-oriented instructional plan and use different kinds of instructional methods when working with small groups.
You gain experience in working as a group instructor and are able to identify your strengths and challenges as an instructor and assess different instructional situations.

Content

How do you define a group, community and the sense of community?
How do groups develop?
What kinds of groups and group roles are there?
What methods are there to support group processes and what are the effects that can be achieved by these methods?
What factors are important in good guidance sessions?
How to plan, implement and assess group guidance sessions?
What instructional styles can you use when guiding small groups?

Enrollment

14.12.2024 - 12.01.2025

Timing

13.01.2025 - 23.03.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Lassi Pöyry
Teacher in charge

Lassi Pöyry

Groups
  • YPMI25KV
    Civic Activities and Youth Work, online studies

Objective

You are able to define the concept of communality and use the basic terminology related to group dynamics.
You are able to describe group processes and know which methods can be used to support them.
You are able to design a goal-oriented instructional plan and use different kinds of instructional methods when working with small groups.
You gain experience in working as a group instructor and are able to identify your strengths and challenges as an instructor and assess different instructional situations.

Content

How do you define a group, community and the sense of community?
How do groups develop?
What kinds of groups and group roles are there?
What methods are there to support group processes and what are the effects that can be achieved by these methods?
What factors are important in good guidance sessions?
How to plan, implement and assess group guidance sessions?
What instructional styles can you use when guiding small groups?

Opiskelumateriaali

Opintojakson materiaalit välitetään Learn-alustan kautta.

Hyödyllistä kirjallisuutta esimerkiksi:

Yhteisöllisyys:
Raina, L. 2022. Uusi yhteisöllisyys. Tampere: Books On demand.
Yhteisöllisyys liikkeessä. 2009. (toim.) Frilander K. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen vuosikirja 48.

Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Niemistö, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Gaudeamus: Helsinki.
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.

Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.

Yksilölliset oppimisväylät

Osallistuminen lähiopetukseen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena verkossa, oppimispajoina sekä käytännön toteutuksien osalta yhdessä oman työelämäkontaktin kanssa.
Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen opiskelijan tulee etsiä omalle ammatilliselle kehitykselleen sopiva työelämäkontakti omalta asuinpaikkakunnalta.

Opintojaksossa on kolme pääteemaa: yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen.

Opintojakson alkuvaiheessa keskitymme yhteisöllisyyteen ja ryhmädynamiikkaan.
Tämä toteutuu pääsääntöisesti luentojen ja itsenäisten tehtävien kautta.

Opintojakson loppuvaiheen teema on tavoitteellisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Tämä osio sisältää luentoa, sekä oman ohjauskokonaisuuden suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin yhdessö oman työelämäkontaktin kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö:
- Jokainen opiskelija etsii omalta asuinpaikkakunnalta työelämäkontaktin, jossa käytännön osallistuminen ja ohjaaminen on mahdollista.
- Esimerkiksi tämä paikka voi olla: nuorten kokoontumispaikka, koululuokka, koulun kerhotoiminta, järjestö/yhdistys, työpaja, toimintakeskus, seurakunta, kirjasto, monikulttuurikeskus, asuntola tai soveltuvin osin joku leiri tai tapahtuma.
- Mahdollisuuksien mukaan opiskelija voi hyödyntää omaa työyhteisöä tai itselle tuttua järjestöä,
- Erityisen tuen paikat (esim. lastensuojelu) soveltuvat tähän opintojen alkuvaiheen tehtävään vain, mikäli opiskelijalla on aiempaa kokemusta lastensuojelutyöstä.

- Hyväksytä etukäteen opettajalla työelämätaho ennen kuin sovit asiasta työelämäpaikan kanssa käytännössä.
- Ennen aloitusta opiskelijalla tulee olla esitettynä Xamkin koulutusjohtajalle rikostaustaote lasten ja nuorten kanssa työskentelyä varten.
- Työelämäpaikassa tulisi olla mahdollista päästä seuraamaan yhteisöllisyyden ja erilaisten ryhmädynaamisten ilmiöiden toteutumista.
- Tämän lisäksi opiskelija toteuttaa 2 ohjauskerran kokonaisuuden. Tällöin paikalla tulee olla palautetta varten ryhmän vastuullinen ohjaaja tai opettaja. Huomionarvoista on, että osallistujat eivät ole vakuutettuja Xamkin puolesta.

Tentit ja muut määräajat

Learn-alustalla itsenäisesti tehtävä tentti toteutetaan viikolla 5.
Yhteisön / ryhmän seuraamistehtävä tulee olla palautettuna: 16.2.2025.
Ryhmän ohjaamisen suunnittelu, toteutus ja arviointi niin, että arvioitavan tuotoksen viimeinen palautuspäivämäärä: 23.3.2025.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakson tehtävät voi suorittaa myös monikulttuurisessa ympäristössä tai kansainvälisessä järjestössä omalla asuinpaikkakunnalla.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetus verkossa + luentoihin liittyvät etä- ja ennakkotehtävät 1 op = n. 27 h.
Lisäksi itsenäistä työskentelyä tukevat Oppimispajat opiskelijan mahdollisuuksien mukaan.

Itsenäinen työskentely 4 op = n. 108 h
Sisältää:
- Tenttiin valmistautuminen ja tentti Learnissa 1 op = n. 27 h
- Itsenäisten tehtävien tekeminen työelämäkontaktia hyödyntäen (tiedonhankinta, lukeminen, toteutus, kirjoittaminen, oppimisen arviointi) 3 op = n. 81 h.

Yhteensä 135h.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Kontaktiopetus verkossa
2. Havainnointitehtävä
3. Tentti
4. Ryhmänohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Further information

Oma työelämäkontakti kannattaa suunnitella niin, että samassa paikassa voisi halutessaan suorittaa loppukevään / kesän aikana Ohjausharjoittelun 5 op.

Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisen tunnustamista opintojaksosta joko kokonaan tai osittain.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa käytetään Xamkin opintojen alkuvaiheen arviointikriteerejä.

Opintojakso muodostuu seuraavista osioista, joista kukin on arviointiin vaikuttava.
Pepin osasuoritukset:
Lähiopetus: hyväksytty - hylätty
Seuraamistehtävä: hyväksytty - hylätty
Tentti: 0 - 5
Ryhmänohjauksen suunnitelu, toteutus ja arviointi: 0-5