Assessment of functional abilityLaajuus (5 cr)
Code: AV00EH00
Credits
5 op
Objective
You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.
Content
What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
15 - 40
Degree programmes
- Open University
Teachers
- Piia Soikkeli
- Anna Reinikainen
Groups
-
AVSAFT24SPOMAvoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto
Objective
You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.
Content
What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?
Opiskelumateriaali
Tarvitset opintojaksolla teoksen:
- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Muita teoksia:
- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (2 op) sekä pienryhmässä tehtävissä seminaaritöistä ja niiden esityksistä/videoinneista/vertaisarvioinneista (3 op) verkossa.
Opintojakso on osittain aikataulutettu verkko-opiskelun toteutuksen ja seminaaritöiden osalta.Tarkemmat aikataulut ja ohjeet opintojakson Learn-alustalla.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä ovat automaattinen palaute tentistä/tehtävistä, kirjallinen opettajan antama palaute sekä vertaispalaute. Tentit/tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti. Tieto hyväksytystä/täydennettävästä tentistä/tehtävästä tulee heti tehtävän/tentin tekemisen jälkeen opiskelijalle.
Opettaja ja vertaisarvioijat arvioivat seminaarityöt videoiden perusteella kirjallisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson seminaaritehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.
Tentit ja muut määräajat
Verkko-opinnot tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen seminaarien purkua. Opintojakso alkaa verkko-opinnoista (2 op).
Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta. Osion päätteeksi on learn-tentti.
- Lisäksi opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä (3 op), jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, videointia sekä vertaisena toimimisen.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakson materiaalit sisältävät kansainvälisiä lähteitä ja opiskelijat etsivät ja käyttävät seminaaritehtävissä kansainvälistä materiaalia tehtävän tueksi.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.
5 opintopisteen kokonaisuus jakautuu:
- 2 op (54h) toteutetaan täysin itsenäisenä opiskeluna verkossa (100 %).
- 3 op (81 h) 2 kpl seminaaritöitä pienryhmissä.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkko-osuus tehdään itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä.
Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Seminaarit videoidaan ja vertaisarvioidaan.
Toteutuksen osat:
- itsenäiset verkko-opinnot, 2 op
(sis. Fyysinen kunto ja terveyskunto- mittaaminen arviointi sekä Toimntakyky- arviointi)
- Toimintakyvyn havainnointi seminaaritehtävä, 1,5 op
- Lajianalyysin seminaaritehtävä, 1,5 op
Further information
Opintojaksolla tarvitset tietokoneen, jossa mikrofoni ja kamera.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osiotentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Teachers
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
Groups
-
AVSAFT23SPOMAvoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto
Objective
You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.
Content
What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?
Opiskelumateriaali
Tarvitset opintojaksolla teoksen:
- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Muita teoksia:
- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä ja niiden esityksistä (2 op). Seminaarityöt esitetään verkon kautta. Tarkemmat ohjeet ja aikataulut ovat opintojakson Learn-alustalla.
Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson seminaaritehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.
Tentit ja muut määräajat
Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
- Opintojakso toteutuu verkossa ja se sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.
- Opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, videointia sekä seminaariesityksen ja vertaisena toimimisen.
- Seminaaritehtävät (2 kpl) ovat aikataulutettu. Tarkempi aikataulu löytyy learn-alustalta.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.
5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op (81 h) toteutetaan täysin itsenäisenä opiskeluna verkossa (100 %), sisältää myös ryhmä-/seminaaritöiden tekemistä pienryhmissä. Seminaarit pienryhmätöinä ja niiden ohjaus/arviointi myös verkossa 2 op (54h), joka jakautuu seminaarityön tekemiseen, videointiin ja vertaisarviointiin. Opettaja arvioi seminaarityöt videoiden perusteella.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkko-osuus tehdään itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä.
Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Seminaarit videoidaan ja vertaisarvioidaan.
Further information
Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osiotentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 31.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 30
Teachers
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
Groups
-
AVSAFT22SPOMAvoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto
Objective
You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.
Content
What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?
Opiskelumateriaali
Tarvitset opintojaksolla teoksen:
- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Muita teoksia:
- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä ja niiden esityksistä (2 op). Seminaarityöt esitetään verkon kautta. Tarkemmat ohjeet ja aikataulut ovat opintojakson Learn-alustalla.
Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson seminaaritehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.
Tentit ja muut määräajat
Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
- Opintojakso toteutuu verkossa ja se sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.
- Opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta, videointia sekä seminaariesityksen ja vertaisena toimimisen.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.
5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op (81 h) toteutetaan täysin itsenäisenä opiskeluna verkossa (100 %), sisältää myös ryhmä-/seminaaritöiden tekemistä pienryhmissä. Seminaarit pienryhmätöinä ja niiden ohjaus + arviointi myös verkossa (2 op), joka jakautuu opettajan ohjauksessa tapahtuvaan seminaaritöiden ohjaukseen ja purkuun, 20 h (ohjaus 2+2 h sekä seminaarien arvioinnit 8+8 h), opiskelijan oma osuus n. 34 h.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkko-osuus tehdään itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä.
Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen seminaaritöihin. Seminaarit videoidaan ja vertaisarvioidaan.
Further information
Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osiotentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.