Skip to main content

Assessment of functional ability (5 cr)

Code: AV00EH00-3003

General information


Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

1 - 30

Teachers

  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli

Groups

  • AVSAFT22SPOM
    Avoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Tarvitset opintojaksolla teoksen:

- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.

Muita teoksia:

- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.

Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä ja niiden esityksistä (2 op). Seminaarityöt esitetään verkon kautta. Tarkemmat ohjeet ja aikataulut ovat opintojakson Learn-alustalla.

Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson seminaaritehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.

Tentit ja muut määräajat

Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

- Opintojakso toteutuu verkossa ja se sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.

- Opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta, videointia sekä seminaariesityksen ja vertaisena toimimisen.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.

5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op (81 h) toteutetaan täysin itsenäisenä opiskeluna verkossa (100 %), sisältää myös ryhmä-/seminaaritöiden tekemistä pienryhmissä. Seminaarit pienryhmätöinä ja niiden ohjaus + arviointi myös verkossa (2 op), joka jakautuu opettajan ohjauksessa tapahtuvaan seminaaritöiden ohjaukseen ja purkuun, 20 h (ohjaus 2+2 h sekä seminaarien arvioinnit 8+8 h), opiskelijan oma osuus n. 34 h.

Toteutuksen osien kuvaus

Verkko-osuus tehdään itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä.

Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen seminaaritöihin. Seminaarit videoidaan ja vertaisarvioidaan.

Further information

Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osiotentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.

Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.