Ihmisen toimintakyvyn arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00EH00-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
Ryhmät
-
AVSAFT22SPOMAvoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tarkastella toimintakykyä laajasti ja osa-alueittain.
Tiedät toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (reliabiliteetti ja validiteetti).
Osaat perustella toimintakyvyn fysioterapeuttisten arviointimenetelmien valinnan ja yhteyden terapian toteutukseen.
Sisältö
Mitä on toimintakyky ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
Millä tavoin voidaan arvioida eri- ikäisten ihmisten toimintakykyä, liikkumista ja fyysistä suorituskykyä?
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toimintakyvyn, liikkumisen ja fyysisen suorituskyvyn arviointi ohjaa fysioterapian suunnittelua ja toteutusta?
Opiskelumateriaali
Tarvitset opintojaksolla teoksen:
- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Muita teoksia:
- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä ja niiden esityksistä (2 op). Seminaarityöt esitetään verkon kautta. Tarkemmat ohjeet ja aikataulut ovat opintojakson Learn-alustalla.
Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson seminaaritehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
- Opintojakso toteutuu verkossa ja se sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.
- Opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta, videointia sekä seminaariesityksen ja vertaisena toimimisen.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.
5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op (81 h) toteutetaan täysin itsenäisenä opiskeluna verkossa (100 %), sisältää myös ryhmä-/seminaaritöiden tekemistä pienryhmissä. Seminaarit pienryhmätöinä ja niiden ohjaus + arviointi myös verkossa (2 op), joka jakautuu opettajan ohjauksessa tapahtuvaan seminaaritöiden ohjaukseen ja purkuun, 20 h (ohjaus 2+2 h sekä seminaarien arvioinnit 8+8 h), opiskelijan oma osuus n. 34 h.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkko-osuus tehdään itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä.
Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen seminaaritöihin. Seminaarit videoidaan ja vertaisarvioidaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osiotentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.