Skip to main content

Basics of health promotion (5 cr)

Code: HT00DT78-3024

General information


Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

31.01.2022 - 11.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Degree Programme in Nursing

Teachers

  • Päivi Lifflander
  • Sari Pölönen

Teacher in charge

Tuulia Litmanen

Groups

  • SHSA21SP
    Nursing, fulltime studies

Objective

Health promotion
You can apply the theories on health promotion and evidence-based methods in nursing individuals and communities.
You can assess individuals’ and groups’ needs for health promotion.
You can direct early support for those who need it.
You understand the ethical principles of health promotion.
You know how to plan and carry out interventions for promoting health and the ability to function for individuals and groups in multiprofessional cooperation, with a customer-oriented approach.
You recognize current and new health threats and you are able to include them in the health promotion of customers/patients.

Nutrition
You know how to apply Finnish nutrition and treatment recommendations for different age and target groups in preventing and nursing national diseases.
You know how to integrate nutrional care and guidance into comprehensive nursing in cooperation with a network of multisectoral experts.
You can assess the nutritional status of a customer/patient and refer the customer/patient in the risk of malnutrition to an expert.

Content

Health promotion
How are health and illness defined?
What are the principles of health promotion?
What is the significance of health promotion for national health? (including prevention)
How is health promoted in different municipal fields?
What is the meaning of the norm, resource, and information guidance in health promotion?
How do the ethical principles of health promotion direct planning in social and health care?
How do you take ethics into consideration in health promotion?
What is the connection between lifestyle and health?
How can risk behavior in health issues be recognized and prevented?
How can wellbeing analytics and artificial intelligence be utilized in health promotion?
What kind of registered information and statistics can be utilized in health promotion?
How do you promote the health of a community?
How do you follow and assess health promotion?
How do you apply evidence-based information in health promotion?

Nutrition
What are the national nutrional recommendations directed at different age groups?
How do you apply the contents of nutrional recommendations in everyday food choices and eating?
How do you carry out nutrition treatment and preventive dietary advice according to the Current Care recommendations?

Opiskelumateriaali

Terveyden edistämisen perusteet: Learnissa ilmoitettu materiaali.

Ravitsemus ja ravitsemusohjaus 2 op: Opiskelumateriaali on Learn-oppimisalustalla.
Suositeltavia lisälähteitä: Voutilainen ym. 2015. Ravitsemustaito. SanomaPro sekä Mutanen ym. 2021 Ravitsemustiede. Duodecim. (e-kirjana, opiskelijoiden käytettävissä Kaakkurissa).

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen sekä opiskelet ohjatusti ja itsenäisesti sekä ryhmässä sovitun aikataulun mukaisesti.

Terveyden edistäminen:
1op. Terveyden edistämisen käsitteet, kansanterveys, terveyden edistämisen etiikka, hyvinvointianalytiikka ja tekoäly
2op. Yhteisöjen terveyden edistäminen, maailman terveys

RAVITSEMUS JA RAVITSEMUSOHJAUS 2 op:
Opintosisällöt: Eri ikä-ikäryhmien ravitsemussuositukset ja kestävän kehityksen ravitsemus, ravitsemustilan arvioinnin menetelmät, erityisruokavaliot sekä ravitsemusohjaus
Opintosisältöihin opiskelija perehtyy etukäteen ennen lähiopetustunteja, lähiopetustunneilla tehdään soveltavia ravitsemustehtäviä ja viikolla 10 opiskelija suorittaa verkkotentin.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojaksoa vastaavalla amk-opinnoilla joko kokonaan tai osittain. Osittaisessa hyväksiluvussa suoritat ne osa-alueet, joista ei ole hyväksilukua, joko muun ryhmän mukana tai verkko-opintoina.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa

Tentit ja muut määräajat

Varsinaiset tentit:
Terveyden edistämisen käsitteet, yhteisöjen terveyden edistäminen ja maailman terveys 3op. Verkkotentti viikolla 12. Uusintatenttiajat ilmoitettu Learn alustalla.

Ravitsemus ja ravitsemusohjaus 2op: soveltavat tehtävät viikoilla 6-10, varsinainen tentti 10.3. verkkotenttinä ja kahden uusintakerran ajankohdat ovat ilmoitettu Learn-alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Syyslukukaudella 2op; yhteisöjen terveyden edistäminen ja maailman terveys toteutuu kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden kanssa englannin kielisenä..

Opiskelijan työmäärä

Kokonaisuudessa 5 op = 135 h, josta

Terveyden edistäminen, yhteisöjen ja maailman terveys on 81 tuntia opiskelijan työmääränä
Ravitsemus ja ravitsemusohjaus on 54 tuntia opiskelijan työmääränä.

Toteutuksen osien kuvaus

Terveyden edistäminen:
1op. Terveyden edistämisen käsitteet (lähiopetustunnit)
2op Yhteisöjen terveyden edistäminen ja maailman terveys.(lähiopetustunnit, verkkotyöskentely)
Verkkotentti viikolla 12


Ravitsemus ja ravitsemusohjaus(2op):
* ravitsemuksen analysointi, arviointi ja ohjaus (lähiopetustunneilla soveltava oppimistehtävä)
* ravitsemussuositusten, kestävän kehityksen ravitsemuksen ja erityisruokavaliot (materiaaliin perehtyminen etukäteen, lähiopetustunneilla soveltavia oppimistehtäviä sekä 10.3. verkkotentti)

Further information

Opintojaksojen ensimmäisillä lähitunneilla (orientaatio) vaaditaan läsnäoloa.

Terveyden edistäminen (3op): Opettaja Tuulia Litmanen, tuulia.litmanen@xamk.fi
Ravitsemus ja ravitsemusohjaus (2 op): Opettaja Päivi Lifflander, paivi.lifflander(at)xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi aloittavan sairaanhoitajaopiskelijan osaamistavoitteiden mukainen taso 3.
Arvioidaan numeraalisesti asteikolla 1-5.