Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: HT00DT78-3024

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

31.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Päivi Lifflander
  • Sari Pölönen

Vastuuopettaja

Tuulia Litmanen

Ryhmät

  • SHSA21SP
    Sairaanhoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Terveyden edistäminen
Osaat soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvia menetelmiä yksilöiden ja yhteisöjen hoitotyössä.
Osaat arvioida yksilöiden ja ryhmien terveyden edistämisen tarpeita.
Osaat kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärrät terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
Osaat suunnitella ja toteuttaa moniammatillisessa yhteistyössä asiakaslähtöisesti terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille.
Tunnistat olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaat tuoda ne osaksi asiakkaiden/potilaiden terveyden edistämistä.

Ravitsemus
Osaat soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja suomalaisia ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Osaat integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja ohjata vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan asiantuntijalle.

Sisältö

Terveyden edistäminen
Miten terveys ja sairaus määritellään?
Mitkä ovat terveyden edistämisen periaatteet?
Mikä merkitys on terveyden edistämisellä kansanterveydelle? (sisältää prevention)
Miten terveyttä edistetään kuntien eri toimialoilla?
Mitä tarkoittaa terveyden edistämisen normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus?
Miten terveyden edistämisen eettiset periaatteet ohjaavat sosiaali- ja terveysalan suunnittelua?
Miten huomioit eettisyyden terveyden edistämisessä?
Mikä yhteys on elintavoilla terveyteen?
Miten terveyteen liittyvää riskikäyttäytymistä tunnistetaan varhain ja ehkäistään?
Miten terveyden edistämisessä voidaan hyödyntää hyvinvointianalytiikkaa ja tekoälyä?
Minkälaisia rekisteri- ja tilastotietoja voit hyödyntää terveyden edistämisessä?
Miten edistät yhteisön terveyttä?
Miten seuraat ja arvioit terveyden edistämistä?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämisessä?

Ravitsemus
Mitkä ovat kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset?
Miten sovellat ravitsemussuositusten sisältöjä asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa?
Miten toteutat ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevää ravitsemusneuvontaa Käypä hoito -suositusten mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Terveyden edistämisen perusteet: Learnissa ilmoitettu materiaali.

Ravitsemus ja ravitsemusohjaus 2 op: Opiskelumateriaali on Learn-oppimisalustalla.
Suositeltavia lisälähteitä: Voutilainen ym. 2015. Ravitsemustaito. SanomaPro sekä Mutanen ym. 2021 Ravitsemustiede. Duodecim. (e-kirjana, opiskelijoiden käytettävissä Kaakkurissa).

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen sekä opiskelet ohjatusti ja itsenäisesti sekä ryhmässä sovitun aikataulun mukaisesti.

Terveyden edistäminen:
1op. Terveyden edistämisen käsitteet, kansanterveys, terveyden edistämisen etiikka, hyvinvointianalytiikka ja tekoäly
2op. Yhteisöjen terveyden edistäminen, maailman terveys

RAVITSEMUS JA RAVITSEMUSOHJAUS 2 op:
Opintosisällöt: Eri ikä-ikäryhmien ravitsemussuositukset ja kestävän kehityksen ravitsemus, ravitsemustilan arvioinnin menetelmät, erityisruokavaliot sekä ravitsemusohjaus
Opintosisältöihin opiskelija perehtyy etukäteen ennen lähiopetustunteja, lähiopetustunneilla tehdään soveltavia ravitsemustehtäviä ja viikolla 10 opiskelija suorittaa verkkotentin.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojaksoa vastaavalla amk-opinnoilla joko kokonaan tai osittain. Osittaisessa hyväksiluvussa suoritat ne osa-alueet, joista ei ole hyväksilukua, joko muun ryhmän mukana tai verkko-opintoina.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Varsinaiset tentit:
Terveyden edistämisen käsitteet, yhteisöjen terveyden edistäminen ja maailman terveys 3op. Verkkotentti viikolla 12. Uusintatenttiajat ilmoitettu Learn alustalla.

Ravitsemus ja ravitsemusohjaus 2op: soveltavat tehtävät viikoilla 6-10, varsinainen tentti 10.3. verkkotenttinä ja kahden uusintakerran ajankohdat ovat ilmoitettu Learn-alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Syyslukukaudella 2op; yhteisöjen terveyden edistäminen ja maailman terveys toteutuu kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden kanssa englannin kielisenä..

Opiskelijan työmäärä

Kokonaisuudessa 5 op = 135 h, josta

Terveyden edistäminen, yhteisöjen ja maailman terveys on 81 tuntia opiskelijan työmääränä
Ravitsemus ja ravitsemusohjaus on 54 tuntia opiskelijan työmääränä.

Toteutuksen osien kuvaus

Terveyden edistäminen:
1op. Terveyden edistämisen käsitteet (lähiopetustunnit)
2op Yhteisöjen terveyden edistäminen ja maailman terveys.(lähiopetustunnit, verkkotyöskentely)
Verkkotentti viikolla 12


Ravitsemus ja ravitsemusohjaus(2op):
* ravitsemuksen analysointi, arviointi ja ohjaus (lähiopetustunneilla soveltava oppimistehtävä)
* ravitsemussuositusten, kestävän kehityksen ravitsemuksen ja erityisruokavaliot (materiaaliin perehtyminen etukäteen, lähiopetustunneilla soveltavia oppimistehtäviä sekä 10.3. verkkotentti)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksojen ensimmäisillä lähitunneilla (orientaatio) vaaditaan läsnäoloa.

Terveyden edistäminen (3op): Opettaja Tuulia Litmanen, tuulia.litmanen@xamk.fi
Ravitsemus ja ravitsemusohjaus (2 op): Opettaja Päivi Lifflander, paivi.lifflander(at)xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi aloittavan sairaanhoitajaopiskelijan osaamistavoitteiden mukainen taso 3.
Arvioidaan numeraalisesti asteikolla 1-5.