Public health nursing for pregnant women, children and their families (10 cr)
Code: TH00DV27-3006
General information
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 17.03.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Health Care
Teachers
- Jussi Hänninen
- Katja Villikka
- Satu Untolahti
- Johanna Koskenniemi
Teacher in charge
Satu Untolahti
Groups
-
THKV21SPHealth care, full-time studies
- 09.01.2024 08:15 - 11:15, Info ja työpaja, pakollinen läsnäolo: Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 11.01.2024 12:00 - 15:15, Pakollinen läsnäolo Info ja työpaja: Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
- 15.01.2024 08:15 - 11:30, pakollinen läsnäolo: Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 18.01.2024 08:15 - 11:30, pakollinen läsnäolo: Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 19.01.2024 08:15 - 14:15, Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 23.01.2024 08:15 - 14:15, Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 24.01.2024 08:15 - 11:30, Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 31.01.2024 08:15 - 11:30, Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 01.02.2024 08:15 - 11:30, pakollinen läsnäolo: Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 05.02.2024 08:15 - 11:30, Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 09.02.2024 08:15 - 11:15, pakollinen läsnäolo: Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 13.02.2024 08:15 - 11:30, Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 14.02.2024 08:15 - 11:30, Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 21.02.2024 09:00 - 12:15, Pakollinen läsnäolo: Imetysohjaus TH00DV27-3006
- 22.02.2024 09:00 - 12:15, Pakollinen läsnäolo imetysohjaus TH00DV27-3006
- 23.02.2024 08:00 - 16:00, Opetus Kotkan kampuksella
- 23.02.2024 09:00 - 15:00, Jälkitarkastus: Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 07.03.2024 09:00 - 15:00, Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 11.03.2024 09:00 - 16:15, pakollinen läsnäolo: Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
- 12.03.2024 09:00 - 16:15, pakollinen läsnäolo: Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö TH00DV27-3006
Objective
You can provide education and support clients in matters related to partner relationship and family planning.
You can plan, implement and assess the follow-up and support of families expecting a child regarding their health, wellbeing and resources in cooperation with them.
You can assess the health of a mother and foetus and identify risk factors related to pregnancy and childbirth and refer to further treatment if necessary.
You are able to manage the phases of childbirth and act in an emergency childbirth
You can plan, implement and assess the need for support of the newborn and family as well as increase the participation of the family.
You can confirm motherhood and paternity.
You can plan, implement and assess the follow-up of growth and development of children, in cooperation with the clients.
You can support children and families in choosing health promoting alternatives.
You are able to encourage families in parenting and promotion of a healthy lifestyle.
You are able to evaluate the need for increased support and for a referral to further care.
You are able to maintain and promote a safe community and environment for children in cooperation with families and different interest groups.
You know how to take into account multiculturalism your work.
Content
What is the service system for maternity care?
What is family planning, sexual and reproductive health? How do you implement antenatal education?
How do you support parenthood, fatherhood, motherhood and partner relationship?
How do you implement health examinations, screenings, health counselling and education of mothers and their families during pregnancy and after childbirth?
How do you identify risk factors of pregnancy, and the need for a referral to further care and the need for special follow-up and support?
What are the phases of childbirth and postnatal examination?
How do you confirm motherhood and paternity?
What is early interaction and support?
What is breastfeeding counselling?
What is the Family service network?
How do you implement health examinations of children?
How do you provide support for resources and resource-oriented approach to parenting, parents’ health and wellbeing?
How do you use digital tools in your work?
How do you take into account multiculturalism in your work?
Opiskelumateriaali
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Opintojaksolla osoitettu verkkomateriaali (mm. THL, NEUKO-tietokanta, STM, Väestöliitto, Duodecim/Käypä hoito jne.) näyttöön perustuvan hoitotyön mukaisesti ja soveltuvin osin.
Artikkelit, tutkimukset.
Kirjallisuus:
1. Kätilötyö. Paananen U, Pietiläinen S, Raussi-Lehto E, Äimälä M.2015 tai uudempi painos. Edita Publishing Oy. Soveltuvin osin.
2. Onnistunut imetys. Deufel & Montonen (toim). Duodecim. Soveltuvin osin. Saatavissa ekirjana koulun kirjastosta.
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Opintojaksolla osoitettu verkkomateriaali (mm. THL, STM, Väestöliitto, Duodecim/Käypä hoito jne.) näyttöön perustuvan hoitotyön mukaisesti ja soveltuvin osin. Artikkelit, tutkimukset ja NEUKO- tietokanta.
Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2019. PunaMusta Oy. Löytyy myös verkkoversiona.
Vapaaehtoinen lisämateriaali:
Lapsen ja perheen hoitotyö. Storvik-Sydänmaa S, Tervajärvi L, Anne-Marja Hammar A-M. 2019. SanomaPro Oy.
Pää edellä - Näin tuet lapsesi aivojen kehitystä. Huttunen T, Heikkinen K. 2017. Wsoy.
Lapsen liikkumisen kehitys: ensimmäinen ikävuosi. Salpa P. 2007. Tammi.
Lapsen kielenkehitys: vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. Niemitalo-Haapola E, Haapala S, Ukkola S, Dindar K. 2020. PS-kustannus. (Erityisesti osio Kieli kehittyy vuorovaikutuksessa)
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Learn-materiaali
Vapaaehtoinen lisämateriaali aiheesta:
Helena Pihko; Leena Haataja; Heikki Rantala: Lastenneurologia 2014. Duodecim.
Tuija Aro & Marja-Leena Laakso (Toim.) Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen
Kirsti Kumpulainen; Eeva Aronen; Hanna Ebeling; Eila Laukkanen; Mauri Marttunen; Kaija Puura; Andre Sourander: Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria 2016. Duodecim.
Mervi Juusola Levottomat aivot - ADHD ja Asperger vahvuuksina. Otava.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
Kyllikki Kerola, Sari Kujanpää, Tero Timonen 2009 Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-Kustannus.
Carol Stock Kranowitz 2015 Tahatonta tohellusta Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-Kustannus.
Jean A. Ayres 2015 Aistimusten aallokossa Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-Kustannus.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen väylä:
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Teoriaopinnot sisältävät lähiopetusta. Opetukseen liittyy ennakkotehtäviä ja itsenäisiä oppimistehtäviä sekä case- ja ryhmätyöskentelyä. Opintoihin sisältyy imetysohjaajakoulutus 16 h + näyttö.
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Teoriaopinnot sisältävät lähiopetusta, lähiopetukseen liittyviä ennakkotehtäviä ja case työskentelyä sekä itsenäisiä oppimistehtäviä. Osa lähitunneista edellyttää läsnäoloa.
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot 12 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti lasten ja nuorten neuropsykiatrisista ongelmista ja niiden tunnistamisesta sekä 15 tuntia itsenäistä opiskelua.
Opintoja nopeuttava tai työhön integroitu väylä ei ole käytössä tällä toteutuksella (päivätoteutus).
LÄÄKETIETEENKYSYMYKSET ÄITIYS- JA LASTENNEUVOLASSA:
Lääketieteen luennot toteutuvat kolmena 4 tunnin iltaluentokokonaisuutena. Luennoilla edellytetään läsnäoloa
Opintoja nopeuttava väylä:
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
SÄÄNNÖLLISEN SYNNYTYKSEN JÄLKITARKASTUS 1 op
a) Itsenäinen ennakoiva verkko-opiskelu (vuorovaikutteiset kätilön ja terveydenhoitajan H5P-asiantuntijaluennot, lakisääteiset lääkärioppitunnit, virtuaalisimulaatio ja diagnostinen teoreettinen alkutentti
b) kliininen harjoittelu oppilaitoksella (skill station, simulaatiot ja taitonäyttö) yhtenä lähiopetuspäivänä HUOM! Lähiopetus joudutaan järjestämään Kotkan kampuksella, koska siinä on käytettävä simulaatiopedagogiikkaa (tarvitaan simulaatiotilat).
TKI ja työelämäyhteistyö
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Työelämän asiantuntijaluennot
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Opintojakso ei sisällä harjoitustunteja, mutta teoriaopinnot linkittyvät läheisesti lastenneuvola harjoitteluun.
Tentit ja muut määräajat
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Lasta odottavan perheen osuuteen kuuluu tentti ja ryhmätehtävä, josta tarkemmat ohjeet Learn-alustalla ja ensimmäisellä oppitunnilla. Lapsiperheen osuuteen kuuluu lähitapaamisiin liittyvät ennakkotehtävät ja tentti. Aikataulut ilmoitetaan opintojakson alussa ja learnissa.
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Lähitunnit työjärjestyksen mukaan ja kirjallinen tehtävä, jonka tarkemmat ohjeet ja palautusaika annetaan opintojakson Learn alustalla ja ensimmäisellä lähitunnilla.
Kansainvälinen yhteistyö
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Ei sisälly.
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
-
Opiskelijan työmäärä
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA: 5op= 135 tuntia
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 3 op
Imetysohjaus 1 op = 27 h
Synnytyksen jälkitarkastus teoriaopinnot 1 op = 27 h
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA: 3,5 op= 94,4 tuntia
LÄÄKETIETEENKYSYMYKSET ÄITIYS- JA LASTENNEUVOLASSA OSA 0,5 op= 14 tuntia
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia
lähitunnit 12 h työjärjestyksen mukaan
kirjallinen tehtävä ja muu itsenäinen opiskelu 15 h
Toteutuksen osien kuvaus
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 3,5op
Lasten neurologiset onhelmat 1 op
Lääketieteenkysymykset äitiys- ja lastenneuvolassa 0,5 op
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia.
Sisältö: lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen arviointi ja tavallisimmat kehitysviiveet, itsesäätelytaidot ja niiden kehittyminen, leikki lapsen neuropsykiartisen kehityksen ilmentäjänä, tarkkaavaisuuden ongelmat, sosiaalisen kehityksen poikkeavuudet, autismin kirjo ja autistiset piirteet lapsessa, aistimusperäiset häiriöt ja niiden vaikutus lapsen toimintaan.
Further information
Kliininen hoitotyö I ja Kliininen hoitotyö II (Äitiys-, perhe- ja naisen hoitotyö, Lasten ja nuorten hoitotyö sekä vastaanottotyö ja kotisairaanhoito, poislukien Akuutti- ja tehohoitotyö) tulee olla suoritettuna ennen opintojaksolle osallistumista.
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
katja.villikka@xamk.fi
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖN OSA:
satu.untolahti@xamk.fi
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
johanna.koskenniemi@xamk.fi
JÄLKITARKASTUS:
jussi.hanninen@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Arvioitavat oppimistehtävät, tentti, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Arvioitavat oppimistehtävät, tentti, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Arvosana muodostuu osallistumisesta lähitunneille (T1-K5 33 %) ja aktiivisuudesta lähitunneilla (T1-K5 33 %) sekä kirjallisesta tehtävästä (T1-K5 33 %).
Arviointi perusteet:
Hylätty: Et ole osallistunut lähitunneille ja kirjallisessa tehtävässä on alle 40 % pyydetyistä asioita.
TI-T2: Osaat perusasioita lasten neurologisesta arvioinnista, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista. Olet osallistunut osittain lähitunneille ja aktiivisuus niillä on ollut vähäistä.
H3-H4: Osaat perusasiat pääosin hyvin lasten neurologisesta arvioinnista ja osaat joissain määrin soveltaa tietoa käytäntöön. Olet pääosin osallistunut lähitunneille ja aktiivisuus niillä on ollut melko hyvää tai hyvää.
K5: Osaat perusasiat erittäin hyvin lasten neurologisen arvioinnin ja osaat soveltaa hyvin tietoa käytäntöön. Olet osallistunut kaikille lähitunneille ja aktiivisuus niillä on ollut erittäin hyvää.
JÄLKITARKASTUS:
hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyä alkutenttiä (yli 102 pistettä) sekä osallistumista kliiniseen harjoitteluun kampuksella.