Special education in the framework of youth education (5 cr)
Code: YP00DU17-3012
General information
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge
Hanne Salovaara-Pitkänen
Groups
-
YPMI23SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
- 05.09.2024 08:30 - 11:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 09.09.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 16.09.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 23.09.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 30.09.2024 13:15 - 16:15, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 07.10.2024 13:15 - 16:15, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 17.10.2024 08:00 - 11:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 31.10.2024 08:00 - 11:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 07.11.2024 08:00 - 11:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 14.11.2024 08:00 - 11:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 18.11.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 25.11.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 03.12.2024 12:45 - 15:45, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 09.12.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
Objective
You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.
You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.
You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.
You are able to combine expertise in child welfare with special education.
Content
What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?
What are the pedagogically different groups within youth education?
How is expertise in child welfare connected with skills in special education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus
Muu opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn- alustalta
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä).
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.
Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista (luentomuistiinpanot ym. Learn -alustan materiaali). Näiden lisäksi tulee valita yksi yhteisökasvatusta käsittelevä teos, esimerkiksi jokin seuraavista:
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus tai
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy. tai
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Vaihtoehtoisesti jokin Learn-alustalla oleva yhteisökasvatusta käsittelevä tutkimus / tutkimusartikkeli.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien. Oppimistehtävät arvioidaan hyv-hyl, tentti arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.