Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU17-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 05.09.2024 08:30 - 11:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 09.09.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 16.09.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 23.09.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 30.09.2024 13:15 - 16:15, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 07.10.2024 13:15 - 16:15, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 17.10.2024 08:00 - 11:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 31.10.2024 08:00 - 11:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 07.11.2024 08:00 - 11:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 14.11.2024 08:00 - 11:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 18.11.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 25.11.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 03.12.2024 12:45 - 15:45, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
- 09.12.2024 13:00 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
Tavoitteet
Osaat käyttää johdonmukaisesti erityispedagogiikan käsitteitä.
Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitsevien nuorten ryhmiin.
Osaat reflektoida ryhmiin kiinnittyvää tietoa hyödyntäen sitä yksilöiden / ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
Osaat yhdistää lastensuojeluosaamista erityispedagogiikkaan.
Sisältö
Mitkä ovat erityispedagogiset käsitteet ja erityispedagogiikan kehityslinjat?
Millaisten erityistä tukea tarvitsevien ryhmien kanssa nuorisokasvatuksessa työskennellään ja millaisia pedagogisia menetelmiä hyödynnetään?
Miten lastensuojeluosaaminen niveltyy osaksi erityispedagogista osaamista?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus
Muu opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn- alustalta
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä).
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.
Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista (luentomuistiinpanot ym. Learn -alustan materiaali). Näiden lisäksi tulee valita yksi yhteisökasvatusta käsittelevä teos, esimerkiksi jokin seuraavista:
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus tai
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy. tai
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Vaihtoehtoisesti jokin Learn-alustalla oleva yhteisökasvatusta käsittelevä tutkimus / tutkimusartikkeli.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien. Oppimistehtävät arvioidaan hyv-hyl, tentti arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.