From idea to innovation (5 cr)
Code: MO00DS40-3065
General information
Enrollment
14.08.2024 - 08.09.2024
Timing
26.08.2024 - 17.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1.5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
70 % Contact teaching, 30 % Distance learning
Unit
Department of Business
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Business Management
Teachers
- Kirsi Soulamo
- Tiina Savallampi
Teacher in charge
Kirsi Soulamo
Groups
-
VV2024-2025Optional studies 2024-2025
-
SKKV22SPInterior architecture and furniture design, full-time studies
-
LTKV24SPBusiness management, full-time studies
- 06.09.2024 10:00 - 14:15, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 09.09.2024 15:45 - 16:45, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 13.09.2024 10:00 - 14:15, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 19.09.2024 08:00 - 09:00, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 26.09.2024 08:00 - 09:00, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 27.09.2024 10:00 - 14:15, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 01.10.2024 08:00 - 09:00, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 11.10.2024 12:30 - 13:30, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 14.10.2024 15:15 - 16:15, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 17.10.2024 08:30 - 12:00, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 30.10.2024 08:00 - 09:00, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 01.11.2024 10:00 - 14:15, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 07.11.2024 08:00 - 09:00, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 08.11.2024 10:00 - 14:15, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 13.11.2024 08:00 - 09:00, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 15.11.2024 10:00 - 14:15, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 21.11.2024 08:00 - 09:00, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 28.11.2024 08:00 - 09:00, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 29.11.2024 10:00 - 14:15, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 02.12.2024 10:00 - 14:00, Ideamessut: Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
- 05.12.2024 08:00 - 09:00, Ideasta innovaatioon MO00DS40-3065
Objective
You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.
Content
How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?
Opiskelumateriaali
Opintojaksoon ei liity yhtään ns. pakollista kurssikirjaa, mutta tähän on koottu muutamia lukusuosituksia:
Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta. Helsinki: Talentum.
Sipponen-Damonte, M. 2020. Varmuutta fasilitointiin. Helsinki: Alma Talent.
Beahm, G.2011. Steve Jobs omin sanoin. Talentum.
Koski, Jussi T., Tuominen, S. & Kärkkäinen, I. Kuinka ideat syntyvät. 2007. WSOY.
Csikszentmihalyi, M. 2007. Flow.
Solatie, J. ja Mäkeläinen, M.2009. Ideasta innovaatioksi: luovuus hyötykäyttöön. Talentum.
Hakala, Juha T. 2013. Luova laiskuus: anna ideoille siivet. Gummerus.
Koski, Jussi T. 2001. Luova hierre: näkökulmia yksilöiden, ryhmien ja organisaatioiden luovuuteen. Gummerus.
Thorpe, S. 2004. Ajattele kuin Einstein. Recallmed.
Tukiainen, M. 2010. Luova tila: tulevaisuuden työtila. Rakennustieto.
Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. PS-Kustannus.
Renander, B. 2013. Luovan prosessin tunteet. Nemo.
Aukeantaus, P. 2007. Olenko luova? P-O-A Books.
Heikkilä, K. 2002. Tiimit -avain uuden luomiseen. Kauppakaari.
Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen.
Godin, S. 2022. Luovuuden praktiikat. Sesam Books.
Niemistö, R. 2018. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia.
Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Gaudeamus.
Yksilölliset oppimisväylät
Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.
Tämä toteutus noudattaa työviikkopohjaista oppimisväylää lukujärjestyksen mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla pyritään tuottamaan ja jalostamaan opiskelijoiden omia tuote-, palvelu- ja yritysideoita. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-yksiköiden ja eri hankkeiden kanssa. Opiskelijoiden valitsemat ideat voivat myös olla yritysten toimeksiantoja.
Tentit ja muut määräajat
Työelämälähtöiset oppimistehtävät etenevät prosessina:
Ongelmanratkaisu sekä idean jalostaminen, prototyypittäminen, kehittäminen ja myyminen
Ryhmän oppimisportfolio opintojakson päättyessä.
Opiskelijan itsereflektio opintojakson päättyessä.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 135 h
Sisältää:
Opintojakson opetukseen osallistumista 27 h
Itsenäistä opiskelua 27 h
Tiimityöskentelyä 54 h
Työelämäyhteistyötä 27 h
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opiskelijan osaaminen perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
-opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
-opiskelija osaa etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
-opiskelija osaa hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
-opiskelija osaa suunnitella asiakas- ja käyttäjälähtöisesti muut sidosryhmät huomioiden.
-opiskelija osaa käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
-opiskelija osaa toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
-opiskelija osaa perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi perustuu oppimistehtävien suorittamiseen sekä tiimin tuottamaan oppimisportfolioon ja muihin näyttöihin, joista tiimin tuottaman idean syntyhistoria ja perusperiaatteet käyvät ilmi. Lisäksi jokainen opiskelija kirjoittaa oppimisestaan itsereflektion.
Qualifications
No prerequisites.