Siirry suoraan sisältöön

Ideasta innovaatioon (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS40-3065

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 17.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Kirsi Soulamo
  • Tiina Savallampi

Vastuuopettaja

Kirsi Soulamo

Ryhmät

  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025
  • SKKV22SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus
  • LTKV24SP
    Liiketalous, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat organisaatioiden toimintaympäristöissä olevia ongelmia ja mahdollisuuksia.
Osaat ideoida niihin uusia ratkaisuja.
Osaat hyödyntää eri tietolähteistä ja sidosryhmiltä hankittua tietoa.
Osaat käyttää erilaisia kehittämistyön menetelmiä.

Sisältö

Miten voit edistää omaa luovuuttasi ongelmien löytämisessä ja niiden ratkaisemisessa ?
Miten toimit tiimissä luovuutta edistävällä tavalla?
Miten hyödynnät kehittämistyön erilaisia menetelmiä ongelmien ratkaisussa?
Miten yhdistät ja hyödynnät sisäistä ja ulkoista tietoa kehittämistyön perustaksi?

Opiskelumateriaali

Opintojaksoon ei liity yhtään ns. pakollista kurssikirjaa, mutta tähän on koottu muutamia lukusuosituksia:

Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta. Helsinki: Talentum.
Sipponen-Damonte, M. 2020. Varmuutta fasilitointiin. Helsinki: Alma Talent.
Beahm, G.2011. Steve Jobs omin sanoin. Talentum.
Koski, Jussi T., Tuominen, S. & Kärkkäinen, I. Kuinka ideat syntyvät. 2007. WSOY.
Csikszentmihalyi, M. 2007. Flow.
Solatie, J. ja Mäkeläinen, M.2009. Ideasta innovaatioksi: luovuus hyötykäyttöön. Talentum.
Hakala, Juha T. 2013. Luova laiskuus: anna ideoille siivet. Gummerus.
Koski, Jussi T. 2001. Luova hierre: näkökulmia yksilöiden, ryhmien ja organisaatioiden luovuuteen. Gummerus.
Thorpe, S. 2004. Ajattele kuin Einstein. Recallmed.
Tukiainen, M. 2010. Luova tila: tulevaisuuden työtila. Rakennustieto.
Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. PS-Kustannus.
Renander, B. 2013. Luovan prosessin tunteet. Nemo.
Aukeantaus, P. 2007. Olenko luova? P-O-A Books.
Heikkilä, K. 2002. Tiimit -avain uuden luomiseen. Kauppakaari.
Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen.
Godin, S. 2022. Luovuuden praktiikat. Sesam Books.
Niemistö, R. 2018. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia.
Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Gaudeamus.

Yksilölliset oppimisväylät

Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.

Tämä toteutus noudattaa työviikkopohjaista oppimisväylää lukujärjestyksen mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla pyritään tuottamaan ja jalostamaan opiskelijoiden omia tuote-, palvelu- ja yritysideoita. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-yksiköiden ja eri hankkeiden kanssa. Opiskelijoiden valitsemat ideat voivat myös olla yritysten toimeksiantoja.

Tentit ja muut määräajat

Työelämälähtöiset oppimistehtävät etenevät prosessina:
Ongelmanratkaisu sekä idean jalostaminen, prototyypittäminen, kehittäminen ja myyminen
Ryhmän oppimisportfolio opintojakson päättyessä.
Opiskelijan itsereflektio opintojakson päättyessä.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h
Sisältää:
Opintojakson opetukseen osallistumista 27 h
Itsenäistä opiskelua 27 h
Tiimityöskentelyä 54 h
Työelämäyhteistyötä 27 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaaminen perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
-opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
-opiskelija osaa etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
-opiskelija osaa hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
-opiskelija osaa suunnitella asiakas- ja käyttäjälähtöisesti muut sidosryhmät huomioiden.
-opiskelija osaa käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
-opiskelija osaa toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
-opiskelija osaa perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointi perustuu oppimistehtävien suorittamiseen sekä tiimin tuottamaan oppimisportfolioon ja muihin näyttöihin, joista tiimin tuottaman idean syntyhistoria ja perusperiaatteet käyvät ilmi. Lisäksi jokainen opiskelija kirjoittaa oppimisestaan itsereflektion.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aikaisempaa osaamista.