Modelling and visualization in service processes (5 cr)
Code: MR00DU74-3008
General information
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 30.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 80
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Tiina Tuovinen
Teacher in charge
Tiina Tuovinen
Groups
-
MRMI23KVTourism and Service Business, online studies
-
MRMI22SPTourism and Service Business, full-time studies
-
MRKT22SVTourism and service business, online studies
- 15.01.2025 16:00 - 17:00, Palveluprosessien mallinnus ja visualisointi MR00DU74-3008
- 22.01.2025 16:00 - 17:00, Palveluprosessien mallinnus ja visualisointi MR00DU74-3008
- 12.02.2025 16:00 - 17:00, Palveluprosessien mallinnus ja visualisointi MR00DU74-3008
- 19.03.2025 16:00 - 17:00, Palveluprosessien mallinnus ja visualisointi MR00DU74-3008
Objective
You know the basics of process thinking.
You know the basics of measuring service processes and the meaning of measuring in practice.
You can model processes and understand their different steps.
You know the tools of process development.
Content
What are the basics of process thinking?
How to apply process thinking in planning customers' service paths?
How to model / visualize processes?
How to measure process quality / effectiveness?
The course involves a practical project with a case company or organization (3 ECTS credits).
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat Learnissa luentotallenteina, sähköisinä linkkeinä , PPT-esityksinä ja kirjallisuussuosituksina.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan verkossa. Opiskelijoille lähetetään sähköpostiin ohjeet opintojaksolle liittymisestä Learnissa ja aloitusinfosta, joka tallennetaan. Opintojakson suoritusvaatimuksena on opintojakson tehtävien tekeminen opintojakson aikana hyväksytysti. Opintojaksolla järjestetään vapaaehtoisia teemoitettuja verkkoluentoja, jotka tallennetaan ja saataviilla on myös ohjausta tehtäviin. Learnin luentotallenteiden ja ohjeiden avulla opintojaksolla voi edetä myös omaan tahtiin. Opintojaksoon kuuluu prosessien mallintamiseen ja visualisointiin liittyvä tehtävä, joka tehdään työelämäyhteistyönä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyöprojekti, jonka laajuus on 3 op. Projektin sisältö tarkentuu opintojakson käynnistyessä. Projektin aiheen voi valita omalta työpaikalta tai toimeksiantona.
Tentit ja muut määräajat
Opintojen etenemiselle on laadittu suositusaikataulu, mutta opinnoissa voi edetä oman aikataulun mukaisesti opintojakson toteutusaikana noudattamalla kuitenkin eri osasuorituksille annettuja määräaikoja.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä muodostuu verkkoluennoista, kirjallisuuteen ja materiaaliin tutustumisesta sekä työelämäyhteistyöprojektista.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson teemat:
Prosessiajattelu ja keskeiset käsitteet
Prosessien kuvaaminen
Prosessien suorituskyvyn määrittäminen
Further information
Työelämäyhteistyöprojektin voi tehdä myös parityönä tai pienryhmässä.
Osaamisen tunnustaminen on mahdollista, ohjeet ovat oppimisalustalla Learnissa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioitavat osasuoritukset:
Eri teenoja käsittelevät videot ja niihin liittyvät verkkotentit 2 op (arviointi hyväksytty / täydennettävä)
Työelämäyhteistyöprojekti ja siihen liittyvä keskustelualuetehtävä 3 op (arviointi 1-5)
Opintojakson suoritusvaatimuksena on koko opintojakson suorittaminen hyväksytysti ja koko opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5 ( 0 hylätty).
Opintojakson arviointikriteerit käydään läpi opintojakson aloitusinfossa ja ne ovat nähtävillä Learn-alustalla.
Kiitettävä 5 opiskelija osaa
käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti.
työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia.
edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
ohjata ja kehittää tiimin toimintaa.
edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa.
Hyvä 3-4 opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Tyydyttävä 1-2 opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
rajata ja perustella tietolähteiden käytön.
suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista.
toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla tavalla.
soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä.
toimia tavoitteellisesti tiimissä.
soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.