Palveluprosessien mallinnus ja visualisointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00DU74-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Tiina Tuovinen
Vastuuopettaja
Tiina Tuovinen
Ryhmät
-
MRMI23KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRKT22SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
- 15.01.2025 16:00 - 17:00, Palveluprosessien mallinnus ja visualisointi MR00DU74-3008
- 22.01.2025 16:00 - 17:00, Palveluprosessien mallinnus ja visualisointi MR00DU74-3008
- 12.02.2025 16:00 - 17:00, Palveluprosessien mallinnus ja visualisointi MR00DU74-3008
- 19.03.2025 16:00 - 17:00, Palveluprosessien mallinnus ja visualisointi MR00DU74-3008
Tavoitteet
Osaat prosessiajattelun perusteet
Osaat mittaamisen periaatteet ja opit tunnistamaan mittaamisen merkityksen käytännössä
Osaat mallintaa prosesseja ja tulkita prosessin eri vaiheita
Opit tunnistamaan prosessin kehittämisen työkaluja ja keinoja
Sisältö
Mitkä ovat prosessiajattelun keskeiset käsitteet?
Miten sovellat prosessiajattelua asiakkaan palvelupolkuun?
Miten voit kuvata / visualisoida prosesseja?
Miten voit mitata prosessin laatua / tehokkuutta?
Opintojaksoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti (3 op)
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat Learnissa luentotallenteina, sähköisinä linkkeinä , PPT-esityksinä ja kirjallisuussuosituksina.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa. Opiskelijoille lähetetään sähköpostiin ohjeet opintojaksolle liittymisestä Learnissa ja aloitusinfosta, joka tallennetaan. Opintojakson suoritusvaatimuksena on opintojakson tehtävien tekeminen opintojakson aikana hyväksytysti. Opintojaksolla järjestetään vapaaehtoisia teemoitettuja verkkoluentoja, jotka tallennetaan ja saataviilla on myös ohjausta tehtäviin. Learnin luentotallenteiden ja ohjeiden avulla opintojaksolla voi edetä myös omaan tahtiin. Opintojaksoon kuuluu prosessien mallintamiseen ja visualisointiin liittyvä tehtävä, joka tehdään työelämäyhteistyönä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyöprojekti, jonka laajuus on 3 op. Projektin sisältö tarkentuu opintojakson käynnistyessä. Projektin aiheen voi valita omalta työpaikalta tai toimeksiantona.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojen etenemiselle on laadittu suositusaikataulu, mutta opinnoissa voi edetä oman aikataulun mukaisesti opintojakson toteutusaikana noudattamalla kuitenkin eri osasuorituksille annettuja määräaikoja.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä muodostuu verkkoluennoista, kirjallisuuteen ja materiaaliin tutustumisesta sekä työelämäyhteistyöprojektista.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson teemat:
Prosessiajattelu ja keskeiset käsitteet
Prosessien kuvaaminen
Prosessien suorituskyvyn määrittäminen
Lisätietoja opiskelijoille
Työelämäyhteistyöprojektin voi tehdä myös parityönä tai pienryhmässä.
Osaamisen tunnustaminen on mahdollista, ohjeet ovat oppimisalustalla Learnissa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat osasuoritukset:
Eri teenoja käsittelevät videot ja niihin liittyvät verkkotentit 2 op (arviointi hyväksytty / täydennettävä)
Työelämäyhteistyöprojekti ja siihen liittyvä keskustelualuetehtävä 3 op (arviointi 1-5)
Opintojakson suoritusvaatimuksena on koko opintojakson suorittaminen hyväksytysti ja koko opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5 ( 0 hylätty).
Opintojakson arviointikriteerit käydään läpi opintojakson aloitusinfossa ja ne ovat nähtävillä Learn-alustalla.
Kiitettävä 5 opiskelija osaa
käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti.
työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia.
edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
ohjata ja kehittää tiimin toimintaa.
edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa.
Hyvä 3-4 opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Tyydyttävä 1-2 opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
rajata ja perustella tietolähteiden käytön.
suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista.
toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla tavalla.
soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä.
toimia tavoitteellisesti tiimissä.
soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.