Experiental guidance (5 cr)
Code: YP00DU30-3007
General information
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 30.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
5 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Tommi Pantzar
Teacher in charge
Tommi Pantzar
Groups
-
YPMI23KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
-
YPMI22SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
- 15.01.2025 11:45 - 13:45, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 22.01.2025 11:45 - 13:45, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 29.01.2025 11:45 - 13:45, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 05.02.2025 11:45 - 15:45, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 11.02.2025 08:00 - 20:00, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 13.02.2025 08:00 - 20:00, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 17.02.2025 10:00 - 11:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 17.02.2025 12:15 - 13:45, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 19.02.2025 13:00 - 15:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 03.03.2025 14:15 - 15:45, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 05.03.2025 13:00 - 15:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 10.03.2025 09:45 - 11:15, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 12.03.2025 13:00 - 15:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 17.03.2025 10:00 - 11:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 19.03.2025 13:00 - 15:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 24.03.2025 10:00 - 11:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 26.03.2025 13:00 - 15:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 31.03.2025 10:00 - 11:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 02.04.2025 13:00 - 15:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 07.04.2025 10:00 - 11:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 09.04.2025 13:00 - 15:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 14.04.2025 10:00 - 11:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 16.04.2025 13:00 - 15:30, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
- 29.04.2025 08:00 - 11:00, Elämyspedagoginen ohjaus YP00DU30-3007
Objective
You are able to plan and implement experiential learning modules.
You know how to instruct and support experiential learning in the career field of your own choice. You are able to present theoretical and pedagogical reasons for the activities.
You are able to choose reflection methods that suit the group and the activities. You gain skills and knowledge in experiential activities.
Content
How do you plan experiential learning modules and what is the role of instructors during the process?
Why must the experience be reflected and what reflection methods can you use to support understanding and growth?
What experiential learning applications and environments can you use as a community educator?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytettävää tukikirjallisuutta:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Karppinen, S. Marttila, M. & Saaranen-Kauppinen, A. (toim.) 2020 Seikkailukasvatusta Suomessa - pedagogisia ja didaktisia näkökulmia. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 97.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa
Yksilölliset oppimisväylät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Suuri osa opetuksesta toteutetaan työelämäyhteistyössä. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opintojaksolla perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen lähitunneilla ja demonstraatioiden avulla opintojakson alussa. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi elämyspedagogista ohjausta valituissa työelämäympäristöissä pienryhmissä. Tällä kurssilla painopiste on ohjauksessa ja niitä kokemuksia opiskelija saa paljon.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja ohjausprojekteissa
• Arvioitavista tehtävistä ennakkotehtävä ja ohjauksen jälkeen tehtävä itsearvio ovat yksilötehtäviä, ohjaussuunnitelmien teko, ohjauksen toteutus ja kokemuksen esittely pienryhmätehtäviä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Saat suullista palautetta ohjaajalta, työelämäkumppaneilta ja opiskeluryhmältäsi ohjausten jälkeen. Lisäksi saat kirjallisen palautteen opettajalta ohjauksen itsearvioinnin jälkeen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekteja ryhmätyönä. Koko opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa Winter Experience Day -iltapäivän Susiniemen leirikeskuksella kansainvälisille Ingenium Eurooppa Yliopisto -vieraille. Tämän kokemuksen jälkeen suunnittelemme ja toteutamme Saimaanportin yhtenäiskoulun 7.luokan luontoliikuntaryhmälle maalis-huhtikuun aikana luonnossa toteutettavia elämyspedagogisia harjoituksia, jotka huipentuvat huhtikuussa toteutettavaan retkipäivään Neitvuorella.
Tentit ja muut määräajat
Tammi-helmikuu: johdantoluennot ja käytännän harjoitukset
Helmikuun puoliväli - huhtikuun puoliväli: työelämäprojektien suunnittelu ja toteutus, joitakin yhteisiä tapaamisia
Huhtikuun loppu: omien projektien esittely ja kokemuksen raportointi.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat suunnitelmat ja raportit.
Kansainvälinen yhteistyö
Koko opiskelijaryhmämme on toteuttamassa Ingenium viikon Winter Experience -päiviä 11.2. ja 13.2. Susiniemessä kansainvälisille vieraillemme englanniksi. Tehtävänämme on tarjota vieraileville opiskelijoille ja opettajille suomalainen talvinen luontoelämys.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 60 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 75 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä ja ohjausten sunnittelua sekä raportointia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.
Further information
Huomioi, että opintojakso Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia. Elämyspedagogisen ohjauksen opintojakson ohjauksellisessa osuudessa hyödynnetään seikkailukavatuksen kurssin pedagogista pohjatietoa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää ennakkotehtävän, ohjaussuunnitelmien, ohjauksten toteutusten ja raportoinnin tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.
Arvioinnin kohteet:
Osaat käyttää asiantuntevasti elämyspedagogiikan ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiäsi alan tietolähteitä kriittisesti.
Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata elämyspedagogisen ohjauksen haasteita.
Osaat arvioida elämyspedagogista ohjausta kohderyhmätilanteissa.
Osaat soveltaa kriittisesti seikkailukasvatusalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Opintojakson arviointiasteikko: 1–5
Qualifications
Attending the course requires completing the course Adventure education 5 ects