Siirry suoraan sisältöön

Elämyspedagoginen ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU30-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Tommi Pantzar

Vastuuopettaja

Tommi Pantzar

Ryhmät

  • YPMI23KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
  • YPMI22SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa elämyspedagogisia kokonaisuuksia.
Osaat toimia elämyspedagogisen toiminnan ohjaajana valitsemallasi työelämäkentällä ja pystyt esittämään teoreettisia ja pedagogisia perusteluja valitsemallesi toiminnalle.
Osaat valita ryhmälle ja toimintaan sopivia reflektointimenetelmiä. Kehityt laji- ja menetelmätaidoissasi.

Sisältö

Miten suunnittelet elämyspedagogisen kokonaisuuden ja mikä on ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa?
Miksi kokemus tulee käsitellä ja millaisilla reflektoinnin keinoilla voit tukea kasvua ja kehitystä?
Millaisia elämyspedagogisia sovellutuksia ja ympäristöjä voit käyttää yhteisöpedagogin työssä?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytettävää tukikirjallisuutta:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Karppinen, S. Marttila, M. & Saaranen-Kauppinen, A. (toim.) 2020 Seikkailukasvatusta Suomessa - pedagogisia ja didaktisia näkökulmia. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 97.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Suuri osa opetuksesta toteutetaan työelämäyhteistyössä. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opintojaksolla perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen lähitunneilla ja demonstraatioiden avulla opintojakson alussa. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi elämyspedagogista ohjausta valituissa työelämäympäristöissä pienryhmissä. Tällä kurssilla painopiste on ohjauksessa ja niitä kokemuksia opiskelija saa paljon.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja ohjausprojekteissa
• Arvioitavista tehtävistä ennakkotehtävä ja ohjauksen jälkeen tehtävä itsearvio ovat yksilötehtäviä, ohjaussuunnitelmien teko, ohjauksen toteutus ja kokemuksen esittely pienryhmätehtäviä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Saat suullista palautetta ohjaajalta, työelämäkumppaneilta ja opiskeluryhmältäsi ohjausten jälkeen. Lisäksi saat kirjallisen palautteen opettajalta ohjauksen itsearvioinnin jälkeen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekteja ryhmätyönä. Koko opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa Winter Experience Day -iltapäivän Susiniemen leirikeskuksella kansainvälisille Ingenium Eurooppa Yliopisto -vieraille. Tämän kokemuksen jälkeen suunnittelemme ja toteutamme Saimaanportin yhtenäiskoulun 7.luokan luontoliikuntaryhmälle maalis-huhtikuun aikana luonnossa toteutettavia elämyspedagogisia harjoituksia, jotka huipentuvat huhtikuussa toteutettavaan retkipäivään Neitvuorella.

Tentit ja muut määräajat

Tammi-helmikuu: johdantoluennot ja käytännän harjoitukset
Helmikuun puoliväli - huhtikuun puoliväli: työelämäprojektien suunnittelu ja toteutus, joitakin yhteisiä tapaamisia
Huhtikuun loppu: omien projektien esittely ja kokemuksen raportointi.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat suunnitelmat ja raportit.

Kansainvälinen yhteistyö

Koko opiskelijaryhmämme on toteuttamassa Ingenium viikon Winter Experience -päiviä 11.2. ja 13.2. Susiniemessä kansainvälisille vieraillemme englanniksi. Tehtävänämme on tarjota vieraileville opiskelijoille ja opettajille suomalainen talvinen luontoelämys.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 60 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 75 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä ja ohjausten sunnittelua sekä raportointia.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi, että opintojakso Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia. Elämyspedagogisen ohjauksen opintojakson ohjauksellisessa osuudessa hyödynnetään seikkailukavatuksen kurssin pedagogista pohjatietoa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää ennakkotehtävän, ohjaussuunnitelmien, ohjauksten toteutusten ja raportoinnin tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Arvioinnin kohteet:

Osaat käyttää asiantuntevasti elämyspedagogiikan ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiäsi alan tietolähteitä kriittisesti.
Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata elämyspedagogisen ohjauksen haasteita.
Osaat arvioida elämyspedagogista ohjausta kohderyhmätilanteissa.
Osaat soveltaa kriittisesti seikkailukasvatusalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Opintojakson arviointiasteikko: 1–5

Esitietovaatimukset

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso 5op (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia.