Basis of physiology (5 cr)
Code: GE00CO41-3009
General information
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
01.01.2025 - 30.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
Teachers
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Taina Lehtonen
Teacher in charge
Taina Lehtonen
Groups
-
GEKV24SMElderly care, part-time studies
- 16.01.2025 11:00 - 13:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
- 20.01.2025 12:00 - 14:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
- 24.01.2025 08:15 - 12:15, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
- 28.01.2025 14:15 - 16:15, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
- 07.02.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
- 14.02.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
- 19.02.2025 12:45 - 14:45, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
- 03.03.2025 14:00 - 16:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
- 13.03.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
- 17.03.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
- 16.04.2025 13:00 - 17:00, Harjoitukset: Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
Objective
Basic body functions
Anatomy and physiology of body parts undergoing pathological changes while aging
Concepts and laws of preventing infections
Significance of infections to individuals and society
Content
Anatomy and physiology 2 ECTS credits:
Body functions and relationships between them
Circulation, respiration, digestive system and urination
Microbiology and infection disease and preventing of infections 3 ECTS credits:
Features of microbes
Infection
Immunology
Common infectious diseases
Infection preventing
Protection against infections, hygiene of hands
Methods of protection against infections
Opiskelumateriaali
Opiskelussa voi käyttää oppikirjana haluamaansa anatomian ja fysiologian kirjaa. Opiskelutehtävät Learnissa esittävät vaaditun osaamistason. Mikrobiologian ja infektiotautien osalta tenttimateriaalina on Learnissa jaettu materiaali ja osoitetut materiaalit.
Infektioiden torjunnan ja aseptiikan osalta: Karhumäki, Jonsson & Saros. 2021: Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita., myös eKirjana
Anttila ym. (toim.) 2018 (tai mahd. uudempi painos): Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. THL. sekä materiaali Learnissa ja opettajan osoittama muu materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole tässä opintojaksossa
Tentit ja muut määräajat
Suoritetaan Learnissa Taina Lehtosen opetuksen osalta (anatomia, fysiologia, mikrobiologia ja infektiotaudit)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka-osio: tehtävät palautetaan Learniin opettajan ilmoittaman määräajan puitteissa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly tähän jaksoon
Opiskelijan työmäärä
Anatomian ja fysiologian osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Mikrobiologia ja infektiotaudit osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka osuus (tartunnan esto) 27 tuntia (1 op)
Toteutuksen osien kuvaus
Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit osuudesta järjestetään opetusta vuorovaikutteisesti verkossa. Opetus on merkitty työjärjestykseen. opetus nauhoitetaan ja nauhoitteen voi katsoa Learnista ellei pääse osallistumaan vuorovaikutteiseen opetukseen.
Infektioiden torjunta ja aseptiikka -osuuden osuus toteutuu lähiopetuksena, joka sisältää teorian lisäksi aseptisen toiminnan harjoituksia ja ryhmätehtäviä. Oppiportin verkkokurssi.
Further information
Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit: taina.lehtonen@xamk.fi
Infektioiden torjunta ja aseptiikka: riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi, puh. 044 7028 413
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit - tentti Learnissa
Infektioiden torjunta ja aseptiikka (tartunnan esto) -osuus : tehtävät Learnissa (osion arviointi hyväksytty-hylätty)
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelijalla on virheellisiä ja puutteellisia käsityksiä anatomian rakenteista ja fysiologian perusilmiöistä. Opiskelija ei pysty esittämään riittävää osaamistasoa mikrobeista ja tarttuvista taudeista ja hänellä ei ole tartunnan estosta riittävästi hallintaa. Opiskelija ei ymmärrä infektioiden torjunnan tärkeyttä ja siinä käytettäviä menetelmiä eikä osaa toteuttaa aseptista työskentelyä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija hallitsee jonkin verran anatomian perusrakenteita ja fysiologisia ilmiötä. Opiskelijalla on perustietoja mikrobeista, tarttuvista taudeista ja tartunnan estosta. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata joitakin infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija tietää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy osittain toteuttamaan aseptista työskentelyä.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija hallitsee anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja hallitsee tartunnan ehkäisyn perusteet. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata useita infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy suurelta osin toteuttamaan aseptista työskentelyä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hallitsee hyvin anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää hyvin mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja osaa soveltaa tietojaan tartunnan ehkäisyssä. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa laajasti kuvata infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy laajasti toteuttamaan aseptista työskentelyä.