Skip to main content

Basis of physiology (5 cr)

Code: GE00CO41-3009

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

01.01.2025 - 30.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Degree Programme in Elderly Care

Teachers

  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Taina Lehtonen

Teacher in charge

Taina Lehtonen

Groups

  • GEKV24SM
    Elderly care, part-time studies
  • 16.01.2025 11:00 - 13:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 20.01.2025 12:00 - 14:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 24.01.2025 08:15 - 12:15, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 28.01.2025 14:15 - 16:15, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 07.02.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 14.02.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 19.02.2025 12:45 - 14:45, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 03.03.2025 14:00 - 16:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 13.03.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 17.03.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 16.04.2025 13:00 - 17:00, Harjoitukset: Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009

Objective

Basic body functions

Anatomy and physiology of body parts undergoing pathological changes while aging

Concepts and laws of preventing infections

Significance of infections to individuals and society

Content

Anatomy and physiology 2 ECTS credits:

Body functions and relationships between them

Circulation, respiration, digestive system and urination

Microbiology and infection disease and preventing of infections 3 ECTS credits:

Features of microbes

Infection

Immunology

Common infectious diseases

Infection preventing

Protection against infections, hygiene of hands

Methods of protection against infections

Location and time

Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen. Mikäli opiskelija haluaa esim. lähihoitajatutkintoon kuuluvien opintojen perusteella opintojakson osan hyväksilukemista hän voi suorittaa Examissa opintojakson osan tentin ja siten osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa tason.

Opiskelumateriaali

Opiskelussa voi käyttää oppikirjana haluamaansa anatomian ja fysiologian kirjaa. Opiskelutehtävät Learnissa esittävät vaaditun osaamistason. Mikrobiologian ja infektiotautien osalta tenttimateriaalina on Learnissa jaettu materiaali ja osoitetut materiaalit.

Infektioiden torjunnan ja aseptiikan osalta: Karhumäki, Jonsson & Saros. 2021: Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita., myös eKirjana
Anttila ym. (toim.) 2018 (tai mahd. uudempi painos): Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. THL. sekä materiaali Learnissa ja opettajan osoittama muu materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole tässä opintojaksossa

Tentit ja muut määräajat

Suoritetaan Learnissa Taina Lehtosen opetuksen osalta (anatomia, fysiologia, mikrobiologia ja infektiotaudit)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka-osio: tehtävät palautetaan Learniin opettajan ilmoittaman määräajan puitteissa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly tähän jaksoon

Completion alternatives

Ei ole käytössä tässä opintojaksossa

Opiskelijan työmäärä

Anatomian ja fysiologian osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Mikrobiologia ja infektiotaudit osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka osuus (tartunnan esto) 27 tuntia (1 op)

Toteutuksen osien kuvaus

Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit osuudesta järjestetään opetusta vuorovaikutteisesti verkossa. Opetus on merkitty työjärjestykseen. opetus nauhoitetaan ja nauhoitteen voi katsoa Learnista ellei pääse osallistumaan vuorovaikutteiseen opetukseen.

Infektioiden torjunta ja aseptiikka -osuuden osuus toteutuu lähiopetuksena, joka sisältää teorian lisäksi aseptisen toiminnan harjoituksia ja ryhmätehtäviä. Oppiportin verkkokurssi.

Further information

Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit: taina.lehtonen@xamk.fi

Infektioiden torjunta ja aseptiikka: riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi, puh. 044 7028 413

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit - tentti Learnissa
Infektioiden torjunta ja aseptiikka (tartunnan esto) -osuus : tehtävät Learnissa (osion arviointi hyväksytty-hylätty)

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijalla on virheellisiä ja puutteellisia käsityksiä anatomian rakenteista ja fysiologian perusilmiöistä. Opiskelija ei pysty esittämään riittävää osaamistasoa mikrobeista ja tarttuvista taudeista ja hänellä ei ole tartunnan estosta riittävästi hallintaa. Opiskelija ei ymmärrä infektioiden torjunnan tärkeyttä ja siinä käytettäviä menetelmiä eikä osaa toteuttaa aseptista työskentelyä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija hallitsee jonkin verran anatomian perusrakenteita ja fysiologisia ilmiötä. Opiskelijalla on perustietoja mikrobeista, tarttuvista taudeista ja tartunnan estosta. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata joitakin infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija tietää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy osittain toteuttamaan aseptista työskentelyä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija hallitsee anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja hallitsee tartunnan ehkäisyn perusteet. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata useita infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy suurelta osin toteuttamaan aseptista työskentelyä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee hyvin anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää hyvin mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja osaa soveltaa tietojaan tartunnan ehkäisyssä. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa laajasti kuvata infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy laajasti toteuttamaan aseptista työskentelyä.