Siirry suoraan sisältöön

Fysiologiset perusteet geronomin työssä (5 op)

Toteutuksen tunnus: GE00CO41-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Taina Lehtonen

Vastuuopettaja

Taina Lehtonen

Ryhmät

  • GEKV24SM
    Geronomi, monimuoto
  • 16.01.2025 11:00 - 13:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 20.01.2025 12:00 - 14:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 24.01.2025 08:15 - 12:15, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 28.01.2025 14:15 - 16:15, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 07.02.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 14.02.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 19.02.2025 12:45 - 14:45, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 03.03.2025 14:00 - 16:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 13.03.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 17.03.2025 10:00 - 12:00, Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009
  • 16.04.2025 13:00 - 17:00, Harjoitukset: Fysiologiset perusteet geronomin työssä GE00CO41-3009

Tavoitteet

• Tunnet ihmisen peruselintoiminnot.
• Tunnet sellaiset anatomiset ja fysiologiset yksityiskohdat, joissa yleisimmin ikääntyessä tapahtuu patologisia muutoksia.
• Tunnet infektioiden torjuntaan liittyvät käsitteet ja lainsäädännön ohjeistuksineen.
• Ymmärrät infektioiden merkityksen yksilölle, yhteisölle ja koko yhteiskunnalle.

Sisältö

Anatomia ja fysiologia 2 op:
• Miten elinjärjestelmät toimivat ja minkälaista on niiden välinen yhteistyön?
• Miten verenkierto, hengitys, ruuansulatus ja virtsanerityselimistö toimivat?
Mikrobiologia ja infektiotaudit ja niiden torjunta 3 op:
• Minkälaisia ominaisuuksia mikrobeilla on?
• Mikä infektio on?
• Miten immunologiset tapahtumat toimivat?
• Minkälaisia piirteitä yleisimmillä infektiotaudeilla on?
• Miten infektioita torjutaan?
• Mikä merkitys on aseptiikalla ja käsihygienialla.
• Mitä ovat aseptiset menetelmät?

Opiskelumateriaali

Opiskelussa voi käyttää oppikirjana haluamaansa anatomian ja fysiologian kirjaa. Opiskelutehtävät Learnissa esittävät vaaditun osaamistason. Mikrobiologian ja infektiotautien osalta tenttimateriaalina on Learnissa jaettu materiaali ja osoitetut materiaalit.

Infektioiden torjunnan ja aseptiikan osalta: Karhumäki, Jonsson & Saros. 2021: Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita., myös eKirjana
Anttila ym. (toim.) 2018 (tai mahd. uudempi painos): Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. THL. sekä materiaali Learnissa ja opettajan osoittama muu materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole tässä opintojaksossa

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Suoritetaan Learnissa Taina Lehtosen opetuksen osalta (anatomia, fysiologia, mikrobiologia ja infektiotaudit)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka-osio: tehtävät palautetaan Learniin opettajan ilmoittaman määräajan puitteissa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly tähän jaksoon

Opiskelijan työmäärä

Anatomian ja fysiologian osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Mikrobiologia ja infektiotaudit osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka osuus (tartunnan esto) 27 tuntia (1 op)

Toteutuksen osien kuvaus

Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit osuudesta järjestetään opetusta vuorovaikutteisesti verkossa. Opetus on merkitty työjärjestykseen. opetus nauhoitetaan ja nauhoitteen voi katsoa Learnista ellei pääse osallistumaan vuorovaikutteiseen opetukseen.

Infektioiden torjunta ja aseptiikka -osuuden osuus toteutuu lähiopetuksena, joka sisältää teorian lisäksi aseptisen toiminnan harjoituksia ja ryhmätehtäviä. Oppiportin verkkokurssi.

Lisätietoja opiskelijoille

Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit: taina.lehtonen@xamk.fi

Infektioiden torjunta ja aseptiikka: riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi, puh. 044 7028 413

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit - tentti Learnissa
Infektioiden torjunta ja aseptiikka (tartunnan esto) -osuus : tehtävät Learnissa (osion arviointi hyväksytty-hylätty)

Hylätty (0)

Opiskelijalla on virheellisiä ja puutteellisia käsityksiä anatomian rakenteista ja fysiologian perusilmiöistä. Opiskelija ei pysty esittämään riittävää osaamistasoa mikrobeista ja tarttuvista taudeista ja hänellä ei ole tartunnan estosta riittävästi hallintaa. Opiskelija ei ymmärrä infektioiden torjunnan tärkeyttä ja siinä käytettäviä menetelmiä eikä osaa toteuttaa aseptista työskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee jonkin verran anatomian perusrakenteita ja fysiologisia ilmiötä. Opiskelijalla on perustietoja mikrobeista, tarttuvista taudeista ja tartunnan estosta. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata joitakin infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija tietää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy osittain toteuttamaan aseptista työskentelyä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja hallitsee tartunnan ehkäisyn perusteet. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata useita infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy suurelta osin toteuttamaan aseptista työskentelyä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee hyvin anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää hyvin mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja osaa soveltaa tietojaan tartunnan ehkäisyssä. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa laajasti kuvata infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy laajasti toteuttamaan aseptista työskentelyä.