Skip to main content

Service processes and developing of processes (5 cr)

Code: BY2530039-3011

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Teachers

  • Tuija Silfer-Karppanen

Teacher in charge

Tuija Silfer-Karppanen

Groups

  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus
  • 15.01.2025 17:00 - 18:00, Palveluprosessit ja niiden johtaminen BY2530039-3011
  • 04.02.2025 16:30 - 18:00, Palveluprosessit ja niiden johtaminen BY2530039-3011
  • 04.03.2025 17:00 - 18:00, Palveluprosessit ja niiden johtaminen BY2530039-3011
  • 26.03.2025 17:00 - 18:00, Palveluprosessit ja niiden johtaminen BY2530039-3011

Objective

You identify different kind of service processes and demands to develop them
You can use enterprise architecture as a systematic working method consisting of activities, processes, services, data and information systems
You know how to model service processes and its information flows and can utilise modelling as help for the developing service business
You can design, execute, lead and estimate the development of the service processes and the information flows.

Content

What is a service package?
What is service architecture and how can it be utilised in the developing of operational and information management?
What kind of methods can be used in the modelling and developing of operation and information management?
How does the digitization changes the operations of the organization?
How does the information management support the objectives of the organization?
How digital information management increases the productivity of the organization?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn-alustalta. Opintojakson tietoperusta on koottu opintojakson teemoittain välilehdille. Jokaiselta välilehdeltä löytyy kyseiseen teemaan liittyvää tutkimus- ja teoriatietoa sekä useista myös opettajan kokoamat tiivistelmät ja erilaisia luentovideoita.

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta:

- Hannus, J. 2003. Prosessijohtaminen, ydinprosessien uudistaminen ja yrityksen
suorituskyky.
- Laamanen, K. 2007. Johda liiketoimintaa prosessien verkkona - ideasta käytäntöön.
- Lecklin, Olli 2006. Laatu yrityksen menestystekijänä. Hämeenlinna: Karisto Oy.
- Tuominen, K. 2021. Benchmarking Prosessiopas; Opi ja kehity kilpailijoita no[1]peammin.
Turku: Oy Benchmarking Ltd.


Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös neljä kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Opintojaksolla on aloitusinfo ja yksi täydentävä luento. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja lisäksi pidetään oman kehittämistehtävän tueksi kaksi ohjaustapaamista. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä. Osallistuminen etäopetuskerroille on vapaaehtoista.

Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskertojen aikataulut:

15.1.2025 klo 17-18 opintojakson aloitusinfo
4.2.2025 klo 16.30-18.00 täydentävä luento
4.3.2025 klo 17-18 ohjaustapaaminen
26.3.2025 klo 17-18 ohjaustapaaminen


Opiskelua rytmittävät itsenäisesti (osittain mahdollista tehdä parityönä) tehtävät oppimistehtävät. Opintojaksolla on 1 op:n laajuinen aiheeseen orientoiva keskustelualuetehtävä ja lisäksi toteutetaan 4 op:n laajuinen kehittämistehtävä työelämäprojektina.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti joko itsenäisesti tai parityönä.
Tehtävässä suunnittellaan, analysoidaan, toteutetaan, johdetaan ja arvioidaan palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyö kokonaisuudessaan.

Opintojakson kehittämistehtävä integroidaan opiskelijan omaan organisaatioon tai työtehtävään tai muuhun työelämään.

Tentit ja muut määräajat

Verkkokeskustelu ja kehittämistehtävä ohjeistetaan ja aikataulutetaan erikseen opintojakson Learn-alustalla.

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät on oltava tehtyinä. Tehtävät arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä eli 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla avataan palveluprosessien kokonaisuus ja tunnistetaan niihin liittyviä khittämistarpeita ja mahdollisuuksia. Prosesseja mallinnetaan ja analysoidaan sekä tutustutaan mitä eri menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä. Pääpaino opintojaksolla on oman kehittämisprosessin suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan Learn alustalla esiteltyjen tehtävien perusteella käyttäen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun YAMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa. Arviointi tehdään peilaten suorituksia opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.

Aiheeseen orientoiva keskustelualuetehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Kehittämistehtävä arvioidaan numeraalisesti T1-K5.

Qualifications

No prerequisities