Skip to main content

Professional ethics and interaction (5 cr)

Code: SO00FA46-3003

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

03.03.2025 - 11.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Ecampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Social Services

Teachers

  • Johanna Jussila
  • Miia Jyräs
  • Ann-Mari Sippu

Teacher in charge

Ann-Mari Sippu

Groups

  • SOKT25KV
    Social Services, online studies
  • 03.03.2025 09:00 - 15:00, Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus SO00FA46-3003
  • 20.03.2025 16:00 - 17:30, Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus SO00FA46-3003
  • 27.03.2025 16:00 - 17:30, Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus SO00FA46-3003
  • 03.04.2025 16:00 - 17:00, Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus SO00FA46-3003
  • 09.05.2025 09:00 - 15:00, Case-työpajat: Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus SO00FA46-3003

Objective

You know the professional ethical bases of social services and how to apply them in the work of the social sector.

You know how to study the work in social services ethically and critically in a sustainable way.

You are aware of the meaning of views on human beings, values and service environment in client work. You know how to analyse your own values.

You know the knowledge base of professional interaction in the social sector and know how to apply it in constructing effective interaction relationships.

You can identify diverse and demanding interaction situations in the social sector and know how to apply the methods of dialogic interaction.

You know how to work professionally in digital interaction environments in the social sector.

Content

What are the professional ethical principles of the social sector and how do you apply them in your work in the social sector?

How do you identify and analyse demanding questions related to the application of professional ethical principles in the social sector?

How do you promote finding solutions to professional ethical questions in social work situations?

What is the knowledge base of professional interaction in the social sector and how do you apply it in constructing effective interaction relationships in the operating environments of the social sector?

What are the diverse and demanding interaction situations in the social sector and how do you identify, analyse and reflect on them?

What is dialogic interaction like and how do you apply it in complex interaction situations in the social sector?

What are digital interaction environments in the social sector and how do you work in them professionally?

Opiskelumateriaali

Pakollinen:
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. [Helsinki]: Gaudeamus.
Heikkinen, A. 2017. Arki, arvot ja etiikka: Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Helsinki: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry.

Extra:
Kekoni, T., Pehkonen, A. & Mönkkönen, K. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. [Helsinki]: Gaudeamus
Mönkkönen, K. & Roos, S. 2023. Työyhteisötaidot digiajassa: Kaarina Mönkkönen & Satu Roos. [Helsinki]: Gaudeamus..
Pehkonen, A. & Väänänen-Fomin, M. 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojaksolla työskennellään opintojakson keskeisten sisältöjen parissa. Opintojakson toteutustapa on verkko ja opintojakson toteutus tapahtuu kokonaisuudessa sähköisessä Learn oppimisympäristössä.

Toteutuksella käytetään oppimismenetelminä luentoja, case-työpajoja ja ryhmätehtävää sekä opintojakson päätteeksi kirjoitetaan reflektioessee. Opintojaksolla hyödynnetään pariopettajuutta.
Opintojakson tarkempi aikataulu ilmoitetaan toteutuksen Learn-pohjalla. Opintojakso sisältää Teams-tapaamisia, työjärjestyksen aikataulun mukaisesti, joista vähintään yksi on läsnäolovelvollinen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ei ole TKI toimintaa.
Opintojakson työelämäyhteistyö toteutuu työelämästä nousevien esimerkein ja case- ja simulaatioharjoituksin.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla suoritetaan oppimistehtäviä erillisen aikataulun mukaisesti. Aikataulu ilmoitetaan opintojakson Learn-pohjalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakson laskennallinen työmäärä on yhteensä 135 tuntia. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson kokonaisrvosana muodostuu oppimistehtävien keskiarvosta.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti. Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla 1–5 ja osa hyväksytty/hylätty.