Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00FA46-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

03.03.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Johanna Jussila
  • Miia Jyräs
  • Ann-Mari Sippu

Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät

  • SOKT25KV
    Sosionomi, verkkototeutus
  • 03.03.2025 09:00 - 15:00, Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus SO00FA46-3003
  • 20.03.2025 16:00 - 17:30, Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus SO00FA46-3003
  • 27.03.2025 16:00 - 17:30, Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus SO00FA46-3003
  • 03.04.2025 16:00 - 17:00, Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus SO00FA46-3003
  • 09.05.2025 09:00 - 15:00, Case-työpajat: Ammatillinen eettisyys ja vuorovaikutus SO00FA46-3003

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan ammattieettiset lähtökohdat ja osaat soveltaa niitä sosiaalialan työssä.
Osaat tarkastella sosiaalialan työtä eettisesti ja kriittisesti kestävällä tavalla.
Tiedostat ihmiskäsityksen, arvomaailman ja palveluympäristön merkityksen asiakastyössä ja osaat analysoida omia arvolähtökohtia.
Tunnet sosiaalialan ammatillisen vuorovaikutuksen tietoperustan ja osaat soveltaa sitä vuorovaikutussuhteiden rakentamisessa.
Tunnistat moninaisia ja vaativia sosiaalialan vuorovaikutustilanteita ja osaat soveltaa niissä dialogisen vuorovaikutuksen menetelmiä.
Osaat toimia ammatillisesti sosiaalialan erilaisissa vuorovaikutusympäristössä.

Sisältö

Mitä ovat sosiaalialan ammattieettiset periaatteet ja miten sovellat niitä sosiaalialan työssä?

Miten edistät ratkaisujen löytymistä ammattieettisiin kysymyksiin sosiaalialan työskentelytilanteissa?

Mitä on sosiaalialan ammatillisen vuorovaikutuksen tietoperusta ja miten sovellat sitä vuorovaikutussuhteiden rakentamisessa sosiaalialan toimintaympäristöissä?

Millaisia ovat sosiaalialan moninaiset vuorovaikutustilanteet sekä miten tunnistat, analysoit ja reflektoit niitä?

Millaista on dialoginen vuorovaikutus ja miten sovellat sitä sosiaalialan vaativissa vuorovaikutustilanteissa?

Millaisia ovat sosiaalialan vuorovaikutusympäristöt ja miten toimit niissä ammatillisesti?

Opiskelumateriaali

Pakollinen:
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. [Helsinki]: Gaudeamus.
Heikkinen, A. 2017. Arki, arvot ja etiikka: Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Helsinki: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry.

Extra:
Kekoni, T., Pehkonen, A. & Mönkkönen, K. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. [Helsinki]: Gaudeamus
Mönkkönen, K. & Roos, S. 2023. Työyhteisötaidot digiajassa: Kaarina Mönkkönen & Satu Roos. [Helsinki]: Gaudeamus..
Pehkonen, A. & Väänänen-Fomin, M. 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla työskennellään opintojakson keskeisten sisältöjen parissa. Opintojakson toteutustapa on verkko ja opintojakson toteutus tapahtuu kokonaisuudessa sähköisessä Learn oppimisympäristössä.

Toteutuksella käytetään oppimismenetelminä luentoja, case-työpajoja ja ryhmätehtävää sekä opintojakson päätteeksi kirjoitetaan reflektioessee. Opintojaksolla hyödynnetään pariopettajuutta.
Opintojakson tarkempi aikataulu ilmoitetaan toteutuksen Learn-pohjalla. Opintojakso sisältää Teams-tapaamisia, työjärjestyksen aikataulun mukaisesti, joista vähintään yksi on läsnäolovelvollinen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ei ole TKI toimintaa.
Opintojakson työelämäyhteistyö toteutuu työelämästä nousevien esimerkein ja case- ja simulaatioharjoituksin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan oppimistehtäviä erillisen aikataulun mukaisesti. Aikataulu ilmoitetaan opintojakson Learn-pohjalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakson laskennallinen työmäärä on yhteensä 135 tuntia. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson kokonaisrvosana muodostuu oppimistehtävien keskiarvosta.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti. Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla 1–5 ja osa hyväksytty/hylätty.