Guidance and counselling in social welfare (5cr)
Code: SO00FA52-3001
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 19.01.2026 - 03.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Miia Jyräs
- Tia-Marika Sohlman
- Groups
-
SOKT25KVSocial services, online studies
- Course
- SO00FA52
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 12 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 21.01.2026 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Tue 27.01.2026 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Wed 11.02.2026 time 08:15 - 16:15 (8 h 0 min) |
Luento ja workshop (läsnäolovelvollisuus): Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Objective
You know the key theoretical bases and methods of guidance.
You become familiar with the social welfare client process and know how to assess needs for support and services.
You can plan guidance situations for individuals and groups.
You recognise and reflect your skills and strengths in guidance work.
Content
What theoretical starting points and methods can you use in guidance work?
How do you plan, implement and assess guidance situations?
What is the client process in social welfare and how do you assess clients’ needs for support and services?
How do you reflect your competence in guidance work?
Evaluation
Students can
a. use professional vocabulary systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
e. use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.
Course material
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
- Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. & Suominen S. (toim.) 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. SPO.
- Helminen, J. 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita: Helsinki.
- Helminen, J. 2022. Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. DIAK: Helsinki.
- Kananoja, A. & Marjamäki, P. 2017. Neuvonta ja ohjaus yleisinä sosiaalipalveluina. Teoksessa (toim.) Kananooja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Takkubba: Printon, 208-215, 210.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Study forms and methods
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä, joka edellyttää aktiivista osallistumista. Opetuksesta osa on läsnäolovelvollista.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
RDI and work-related cooperation
Opintojaksolla mahdollisesti vierailee työelämän edustajia.
Opetuksessa on huomioitu työelämälähtöisyys.
Timing of exams and assignments
Oppimistehtävien ajoittuminen ilmoitetaan opintojakson alussa Learn-alustalla.
International cooperation
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Student workload
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Course part description
Tavoitteiden ja sisällön mukaiset teemat:
Ohjaustyön teoreettiset lähtökohdat ja työmuodot
Sosiaalihuollon asiakasprosessi
Asiakkaan tuen ja palveluiden tarpeen arviointi
Osallistavien ohjaustilanteiden suunnittelu yksilöille ja ryhmille
Vahvuudet ohjaajana ja ohjausosaamisen reflektointi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien suorittamista hyväksytyllä arvosanalla.
Arviointi 1–5