Skip to main content

Guidance and counselling in social welfare (5cr)

Code: SO00FA52-3001

General information


Enrollment
10.11.2025 - 21.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
19.01.2026 - 03.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Miia Jyräs
Tia-Marika Sohlman
Groups
SOKT25KV
Social services, online studies
Course
SO00FA52

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 12 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 21.01.2026 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
Tue 27.01.2026 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
Wed 11.02.2026 time 08:15 - 16:15
(8 h 0 min)
Luento ja workshop (läsnäolovelvollisuus): Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
Changes to reservations may be possible.

Objective

You know the key theoretical bases and methods of guidance.

You become familiar with the social welfare client process and know how to assess needs for support and services.

You can plan guidance situations for individuals and groups.

You recognise and reflect your skills and strengths in guidance work.

Content

What theoretical starting points and methods can you use in guidance work?

How do you plan, implement and assess guidance situations?

What is the client process in social welfare and how do you assess clients’ needs for support and services?

How do you reflect your competence in guidance work?

Evaluation

Students can

a. use professional vocabulary systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
e. use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Course material

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
- Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. & Suominen S. (toim.) 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. SPO.
- Helminen, J. 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita: Helsinki.
- Helminen, J. 2022. Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. DIAK: Helsinki.
- Kananoja, A. & Marjamäki, P. 2017. Neuvonta ja ohjaus yleisinä sosiaalipalveluina. Teoksessa (toim.) Kananooja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Takkubba: Printon, 208-215, 210.

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä, joka edellyttää aktiivista osallistumista. Opetuksesta osa on läsnäolovelvollista.

Opiskelua rytmittävät itsenäisesti ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla mahdollisesti vierailee työelämän edustajia.
Opetuksessa on huomioitu työelämälähtöisyys.

Timing of exams and assignments

Oppimistehtävien ajoittuminen ilmoitetaan opintojakson alussa Learn-alustalla.

International cooperation

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Student workload

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.

5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Course part description

Tavoitteiden ja sisällön mukaiset teemat:

Ohjaustyön teoreettiset lähtökohdat ja työmuodot
Sosiaalihuollon asiakasprosessi
Asiakkaan tuen ja palveluiden tarpeen arviointi
Osallistavien ohjaustilanteiden suunnittelu yksilöille ja ryhmille
Vahvuudet ohjaajana ja ohjausosaamisen reflektointi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien suorittamista hyväksytyllä arvosanalla.

Arviointi 1–5

Go back to top of page