Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus sosionomin työnä (5op)

Toteutuksen tunnus: SO00FA52-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
19.01.2026 - 03.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Miia Jyräs
Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
SOKT25KV
Sosionomi, verkkototeutus
Opintojakso
SO00FA52

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 21.01.2026 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
Ti 27.01.2026 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
Ke 11.02.2026 klo 08:15 - 16:15
(8 t 0 min)
Luento ja workshop (läsnäolovelvollisuus): Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tiedät ohjauksen teoreettisia lähtökohtia ja työmuotoja.

Tunnet sosiaalihuollon asiakasprosessin ja osaat arvioida asiakkaan tuen ja palveluiden tarvetta.

Osaat suunnitella yksilöille ja ryhmille osallistavia ohjaustilanteita.

Tunnistat vahvuuksiasi ohjaajana ja osaat reflektoida omaa ohjausosaamistasi.

Sisältö

Mitä ohjauksen teoreettisia lähtökohtia ja työmuotoja voit hyödyntää ohjaustyössä?

Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit osallistavia ohjaustilanteita?

Mikä on sosiaalihuollon asiakasprosessi ja miten arvioit asiakkaan tuen ja palveluiden tarvetta?

Miten reflektoit ohjaajuuttasi ja ohjaajana kehittymistäsi?

Arviointi

Opiskelija osaa

a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
- Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. & Suominen S. (toim.) 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. SPO.
- Helminen, J. 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita: Helsinki.
- Helminen, J. 2022. Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. DIAK: Helsinki.
- Kananoja, A. & Marjamäki, P. 2017. Neuvonta ja ohjaus yleisinä sosiaalipalveluina. Teoksessa (toim.) Kananooja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Takkubba: Printon, 208-215, 210.

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä, joka edellyttää aktiivista osallistumista. Opetuksesta osa on läsnäolovelvollista.

Opiskelua rytmittävät itsenäisesti ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla mahdollisesti vierailee työelämän edustajia.
Opetuksessa on huomioitu työelämälähtöisyys.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Oppimistehtävien ajoittuminen ilmoitetaan opintojakson alussa Learn-alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.

5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Toteutuksen osien kuvaus

Tavoitteiden ja sisällön mukaiset teemat:

Ohjaustyön teoreettiset lähtökohdat ja työmuodot
Sosiaalihuollon asiakasprosessi
Asiakkaan tuen ja palveluiden tarpeen arviointi
Osallistavien ohjaustilanteiden suunnittelu yksilöille ja ryhmille
Vahvuudet ohjaajana ja ohjausosaamisen reflektointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien suorittamista hyväksytyllä arvosanalla.

Arviointi 1–5

Siirry alkuun