Ohjaus sosionomin työnä (5op)
Toteutuksen tunnus: SO00FA52-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 03.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Miia Jyräs
- Tia-Marika Sohlman
- Ryhmät
-
SOKT25KVSosionomi, verkkototeutus
- Opintojakso
- SO00FA52
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 21.01.2026 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Ti 27.01.2026 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Ke 11.02.2026 klo 08:15 - 16:15 (8 t 0 min) |
Luento ja workshop (läsnäolovelvollisuus): Ohjaus sosionomin työnä SO00FA52-3001 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Tavoitteet
Tiedät ohjauksen teoreettisia lähtökohtia ja työmuotoja.
Tunnet sosiaalihuollon asiakasprosessin ja osaat arvioida asiakkaan tuen ja palveluiden tarvetta.
Osaat suunnitella yksilöille ja ryhmille osallistavia ohjaustilanteita.
Tunnistat vahvuuksiasi ohjaajana ja osaat reflektoida omaa ohjausosaamistasi.
Sisältö
Mitä ohjauksen teoreettisia lähtökohtia ja työmuotoja voit hyödyntää ohjaustyössä?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit osallistavia ohjaustilanteita?
Mikä on sosiaalihuollon asiakasprosessi ja miten arvioit asiakkaan tuen ja palveluiden tarvetta?
Miten reflektoit ohjaajuuttasi ja ohjaajana kehittymistäsi?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
- Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. & Suominen S. (toim.) 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. SPO.
- Helminen, J. 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita: Helsinki.
- Helminen, J. 2022. Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. DIAK: Helsinki.
- Kananoja, A. & Marjamäki, P. 2017. Neuvonta ja ohjaus yleisinä sosiaalipalveluina. Teoksessa (toim.) Kananooja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Takkubba: Printon, 208-215, 210.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä, joka edellyttää aktiivista osallistumista. Opetuksesta osa on läsnäolovelvollista.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla mahdollisesti vierailee työelämän edustajia.
Opetuksessa on huomioitu työelämälähtöisyys.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Oppimistehtävien ajoittuminen ilmoitetaan opintojakson alussa Learn-alustalla.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Toteutuksen osien kuvaus
Tavoitteiden ja sisällön mukaiset teemat:
Ohjaustyön teoreettiset lähtökohdat ja työmuodot
Sosiaalihuollon asiakasprosessi
Asiakkaan tuen ja palveluiden tarpeen arviointi
Osallistavien ohjaustilanteiden suunnittelu yksilöille ja ryhmille
Vahvuudet ohjaajana ja ohjausosaamisen reflektointi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien suorittamista hyväksytyllä arvosanalla.
Arviointi 1–5